به گزارش افکارنیوز به نقل از ابتکار، در فضاي سياسي کشور هرچه به انتخابات نزديکتر ميشويم، پديدههاي جديدي خود را نشان ميدهد.

این پدیده‌ها یا افرادی جدید هستند که با عملکرد خود پدیده می‌شوند و یا با نتیجه‌ای که می‌گیرند. اما در این روزها یک پدیده جدید دیگر هم دیده شده و آن وضعیت «نه تایید و نه تکذیب» نامزدی برخی از افراد در معرض حضور در انتخابات ریاست جمهوری است.

در حالی که برخی از نامزدهای مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صراحتا گفته‌اند که در انتخابات نامزد نمی‌شوند، برخی از آنان وضعیت بینابینی را برگزیده‌اند، نه می‌گویند که می‌آیند و نه اعلام می‌کنند که نمی‌آیند.

این افراد با جملات دوپهلویی که بوی هیچ جهت‌گیری از آن به مشام نمی‌رسد، به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند.

این موضوع که البته بیشتر در اردوگاه اصولگرایی دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که علت اصلی آن نیز، ابهام موجود در این اردوگاه بر سر احتمال اجماع بر سر یک فرد باشد. این افراد که در ماه‌های گذشته نام آنان از سوی برخی از فعالان سیاسی، احزاب و رسانه‌ها مطرح شده‌است، اگرچه طبیعی است که نامزدی خود را تایید نکنند اما آن را تکذیب نمی‌کنند چرا که حوادثو اتفاقات چندسال اخیر در فضای سیاسی کشور به آنان آموخته‌است که «هرچیزی ممکن است»، به همین خاطر است که افکار عمومی را در ابهام «نه تایید و نه تکذیب» نگه می‌دارند.

البته خود نیز برای این سوال پاسخی ندارند چون افق پیش رو چندان مه‌آلود(و یا غبارآلود) است که فرصت هرگونه پیش‌بینی را از آنان گرفته‌است.

موضوع جالبی که در روزهای گذشته دیده شود، اشتراک سه وزیر خارجه کنونی، سابق و اسبق جمهوری اسلامی در پاسخ‌های دیپلماتیک به این سوال حوزه سیاسی داخلی بوده‌است.

به من می‌آید؟

دو روز پیش علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کنونی که در برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات نام وی نیز مطرح می‌شود، در پاسخ به سوالی در این باره به جوابی دوپهلو قناعت کرد. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سؤال که آیا شما کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد یا خیر، اظهار داشت: ‌ آیا به من می‌آید که کاندیدای ریاست جمهوری شوم. وی افزود: کاندیداتوری برای ریاست جمهوری لیاقت می‌خواهد.

در فرصت مناسب پاسخ می‌دهم

وزیر خارجه سابق نیز همین روش را برگزیده‌است و درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت که در فرصت مناسب به همه سؤال‌ها پاسخ می‌دهم.

منوچهر متکی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نامزد می‌شوید و تاکنون با احزاب و گروه‌هایی در این زمینه رایزنی داشته‌اید یا خیر، اظهار داشت: در فرصت مناسب به همه سؤال‌های انتخاباتی پاسخ می‌دهم.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان، همچنین در حاشیه کنگره جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا اخبار رسانه‌ها مبنی بر احتمال نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری یازدهم درست است یا خیر، گفت: ‌ امروز سهمیه‌ای برای مصاحبه ندارم و انشاءالله در فرصت‌های بعدی و البته به زودی در خدمت شما خواهم بود.

همچنین حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره احتمال حمایت این حزب از نامزدی متکی برای انتخابات ریاست جمهوری طی گفت‌وگویی گفت: همانطور که در موتلفه برای نامزدی آل‌اسحاق مصداقی بحثنشده درباره متکی نیز هنوز جلسه‌ای نداشته‌ایم.

در زمان دیگری صحبت می‌کنم

وزیر خارجه اسبق نیز صحبت در این باره را به زمان دیگری موکول کرد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه نخستین کنفرانس علمی بین‌المللی پیرامون جنبش عدم تعهد، در جمع خبرنگاران درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری از سوی جبهه متحد گفت: پاسخ به این سوال را به وقت دیگری موکول می‌کنم.

علياکبر ولايتي چندي پيش در گفتوگو با فارس، درباره حضور خود در انتخابات رياست جمهوري سال آينده گفت: در اين باره اظهارنظر نميکنم.گفتني است، پيش از اين بسياري از جريانات سياسي از علياکبر ولايتي به عنوان گزينه مورد نظر خود براي انتخابات رياست جمهوري آينده نام بردهاند.