یکی از این ۲۰ نفر رئیس جمهور ایران می شود؟

در انتخابات پیش رو محتمل است که افراد زیر وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند.

 سعید جلیلی 

- محمدجواد ظریف 

- محمد جواد آذری جهرمی

- علیرضا زاکانی

- اسحاق جهانگیری

- پرویز فتاح

- محمدباقر قالیباف

- مسعود پزشکیان

- سعید محمد

- محمود احمدی نژاد

- حسین دهقان 

- سورنا ستاری

- حسن روحانی

-غلامعلی حداد عادل

- عبدالناصر همتی

- مهرداد بذرپاش 

- محمدرضا عارف

- محمد مخبر

- محمد شریعتمداری

در این میان، هر یک از این گزینه ها شرایط خاصی را در رقابت ها ایجاد خواهند کرد؛ برای نمونه، به نظر می رسد محمد باقر قالیباف تنها در صورتی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود که دست کم روی کاغذ اجماع نهایی جریان های اصولگرایی که خروجی شان در انتخابات قبلی رئیسی بود، داشته باشد.

از سویی علی لاریجانی هم که یک بار به دیوار سخت شورای نگهبان برخورد کرده دوست ندارد، این تجربه را تکرار کند. به همین دلیل در صورتی وارد عرصه خواهد شد که در رابطه با تائید صلاحیت خیالی آسوده داشته باشد.

محمد مخبر و مهرداد بذرپاش را هم می توان نمایندگان احتمالی دولت فعلی در انتخابات ریاست جمهوری دانست که بعید نیست با شعار کار ناتمام وارد عرصه شوند تا بتوانند اقدامات نا تمام دولت در یک سال آتی را در دوره بعد و مفصل تر دنبال کنند.

سعید جلیلی که تجربه نشان داده همیشه در انتخابات ریاست جمهوری، گزینه باالقوه است و به راحتی هم از عرصه کنار نمی رود، گزینه محتمل در انتخابات پیش رو خواهد بود.

محمود احمدی نژاد هم هرچند ممکن است وارد عرصه شود، احتمال تائید صلاحیت در حد صفر ارزیابی می شود.

جریانات اصلاح طلب هم که بعید است نامزد شش دانگ در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند، احتمالا روی نامزدهای اجاره ای مثل آذری جهرمی، شریعتمداری و ... سرمایه گذاری خواهند کرد.

نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری قبلی تعداد زیادی از نامزدها حضور داشتند که به احترام سید ابراهیم رئیسی از عرصه کنار رفتند و حالا در غیاب او احتمالا فضا را برای آمدن و ماندن فراهم خواهند دید.

در میان گزینه های فوق البته برخی هم صرفا در حد گمانه نامشان ذکر شده چون محمد جواد ظریف وزیر اسبق خارج قسم حضرت عباس برای نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری دارد یا فتاح که به تازگی در ستاد اجرایی فرمان امام فرمان گرفته یا همتی که مهره سوخته انتخابات محسوب می شود.

بنا بر اعلام شورای نگهبان، انتخابات ریاست جمهوری قرار است روز جمعه هشتم تیر ماه .