به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز چهارشنبه در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور که در سالن همایش های بین المللی رازی در تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: جایگاه آموزش و پرورش به عنوان یک وزارت استراتژیک در نظام ما مطرح است.

وی یادآور شد: در نگاه جمهوری اسلامی وزارت آموزش و پرورش تامل برانگیز است شاید سر و صدای وزارتخانه های دیگر بیشتر باشد، اما شما انسان ساز هستید و باید قدر جایگاه خود را بدانید.

لاریجانی یادآور شد: نگاه نمایندگان مجلس نیز به آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه برتر بوده است و مصوبات مربوط به آموزش و پرورش همواره با رای بالا و به راحتی تصویب شده است. بنابراین این حس در رابطه با جوهره آموزش و پرورش در بین مسئولان کشور وجود دارد و بدانید که پشتیبان های خوبی در نظام برای آموزش و پرورش وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به تصویب سند راهبردی تعلیم و تربیت گفت: با تصویب این سند بی تردید باید به اختلاف نظرها مهر پایان زده شود.

لاریجانی در ادامه گفت: این سند باید پایه ای شود که همه نیروها و استعدادها همسو و هم نظر شوند و حالت‌های سایشی که در اختلاف نظرها بود، باید مرتفع شود.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: این سند می تواند شرایطی را فراهم کند که روی آن استقامت و ثبات وجود داشته باشد. تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش زیاد داریم اما تقویت و پایداری بر این سند می تواند مشکل را برطرف کند تا صدمه ای به آموزش و پرورش وارد نشود در کوران تحولات هم این سند است که ماندگاری آموزش و پرورش را تضمین می کند.

نماینده مردم قم گفت: این سند با عقل بشری تهیه شده و روی آن کار زیادی شده است. بنابراین ممکن است نقایصی هم داشته باشد اما نکته این است که ما همیشه باید یک تعامل دو سویه داشته باشیم و اگر در مرور زمان به نقایصی می رسیم برای ارتقا و تصحیح آن مواردی را در نظر داشته باشیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: این سند باید تبدیل به یک نهاد شود تا ساخت اجتماعی را بوجود آورد. لذا می‌توانید همیشه خود را ارزیابی کنید و پس از یکسال تلاش مرور کنید آیا در کار شورا تحولی وجود داشته یا خیر؟ اگر این سند تبدیل به یک نهاد شده باشد شما تغییرات ساخت اجتماعی را مشاهده خواهید کرد.

وی با طرح این سوال که آیا مقصود از تثبیت سند راهبردی آموزش و پرورش توسعه نیروی انسانی است، یا توسعه سرمایه های اجتماعی، گفت: توسعه سرمایه های اجتماعی مهمتر از توسعه نیروهای انسانی است. در توسعه نیروهای انسانی از سوی وزارت آموزش و پرورش تردیدی نیست اگر به این باور داشته باشیم که توسعه سرمایه های اجتماعی مهم است و سند مذکور چنین پیامی را به همراه دارد آنگاه مسئولیت زیادی داریم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز کشورهایی که دنبال توسعه پایدار هستند از توسعه سرمایه اجتماعی حرکت خود را آغاز می کنند. این سوال مطرح است که آیا ما آموزش و پرورش را با عنوان یک موجود منفعل باید در نظر بگیریم که از بیرون فرهنگ پذیر باشد یا فرهنگ ساز؟ یعنی صادرات فرهنگی دارد یا واردات؟ یعنی انتظار این است که آموزش و پرورش فرهنگ ساز باشد. این احتیاج دارد که نگاه ما به آموزش و پرورش مبتکرانه و مستقل باشد. آنقدر اتکا به نفس داشته باشد که بتواند شرایط را تغییر دهد اقتضای کار معلمی این است که به معلمان و ابتکارات آنان اعتماد کنیم. اگر چنین شود می توانیم بگوییم جوشش در فرزندان این ملت بوجود می آید. لذا قوانین و دستورالعمل ها در آموزش و پرورش باید حالت سیاسی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین برای آرامش روان معلم هم باید شرایط خاصی در نظر گرفت. با گرانی ها وضع مادی معلمان باید مستمرا مورد توجه قرار گیرد و برای معلم نباید دغدغه معیشت جدی باشد، معلم جز شکوفایی استعداد دانش آموزان نباید دغدغه دیگری داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه من بر این باورم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به معنای هدر دادن سرمایه نیست، گفت: این نوعی سرمایه گذاری ملی برای کشور است اگر معلم دغدغه معیشتی نداشته باشد می تواند سهم خود را در اختیار دانش آموز بگذارد و از درون این سیستم ابتکارات بیرون می آید اگر معلم دغدغه داشته باشد نمی تواند میدان را شفاف ببیند بنابراین معلم نیروی میدانی در آموزش و پرورش است و باید آموزش لازم را داشته باشد و دغدغه معیشتی نداشته باشد تا با فراغ بال میدان را شفاف ببیند.