به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، علی سعیدلو در مراسم اختتامیه کنفرانس بین المللی علمی جنبش عدم تعهد که در مرکز همایش های رایزن برگزار شد با بیان اینکه دیدار با سران و مقامات کشورهای جنبش عدم تعهد و گفتگو با آنان در زمینه های گوناگون از اقدامات مهمی بود که با توجه به تاکید رئیس جمهور مورد اهتمام جدی قرار گرفت گفت: استقبال بی نظیر مقامات و سران عضو جنبش عدم تعهد برای شرکت در شانزدهمین اجلاس تهران به قدری چشمگیر بود که هر ایرانی در مواجهه با آن احساس سربلندی و غرور می کرد.

وی افزود: در خلال این دیدارها و مشاهده واکنش های مثبت سران کشورهای عضو جنبش برای حضور در این اجلاس این نکته به خوبی آشکار می شد که نظریه مشارکت همگانی در مدیریت جهانی که از سوی رئیس جمهور مطرح شده قابلیت های اجرایی درخور توجهی دارد.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور تصریح کرد: جنبش عدم تعهد تجلی اراده نمایندگان ملت های عضو برای همکاری مشترک در دستیابی به آرمانهای رفیع همچون صلح، امنیت، توسعه و پیشرفت اقتصادی است.

سعیدلو خاطرنشان کرد: انتظار می رود نتایج حاصل از این حرکت علمی بتواند در اجلاس آتی در تکوین ایده همکاری و همسویی کشورهای مستقل جهان مثمر ثمر واقع شود.

رئیس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد با بیان اینکه تحولات بین المللی با سرعت در حال تغییر و دگرگونی است گفت: جنبش عدم تعهد با قرار گرفتن در کانون تحولات جهان می تواند نقش برجسته ای در این تحولات داشته باشد. اکنون که نظام اقتصادی سرمایه داری به بن بست رسیده و دامنه بحران به صورت روزافزون در کشورهای وابسته به این نظام رو به گسترش است لازم است ساختار این جنبش با نگاهی علمی تغییر یافته تا بتواند با ماموریتی جدید در عرصه های پیش رو گام های عملی تر بردارد.

وی افزود: کشورهای غیر متعهد باید در قبال زیاده خواهی برخی کشورها در جهان موضع صریح و جدی بگیرند همچنین این جنبش باید متعهدان به منشور خود بازگردد و اهدافی چون مبارزه با نژاد پرستی و رهایی مردم از چنگ استعمار را تحقق بخشد.