افكار نيوز - خشایاراعتمادی: فضای موسیقی پاپ بیمار است/شاید این آخرین آلبومم باشد

چارچوب‌ها در موسیقی پاپ مشخص و متعارف نیست و حیطه فعالیت هنرمندان در این حوزه تعریف مشخصی ندارد و خطوط قرمز و مرزها مشخص نیستند.

به گزارش افکار به نقل از شبکه ایران، خشایار اعتمادی از فعالان عرصه موسیقی پاپ و از خوانندگانی است که همواره دغدغه موسیقی پاپ را دارد و معتقد است منزلت و شان ایرانی موسیقی وزین و با محتوا می‌طلبد. برای او این مسئله اهمیت دارد که دنیا موسیقی روز کشورمان را به درستی بشناسد. او بعد از گذشت ۴ سال آلبوم تازه خود با نام «باید به تو برگردم» را توسط موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی راوارد بازار موسیقی کرده‌ و احتمال می‌دهد این آخرین آلبوم‌اش در دنیای موسیقی باشد این اتفاق تازه فرصتی را فراهم کرد تا با این خواننده با سابقه به آسیب‌شناسی فضای موسیقی پاپ بپردازیم.

حضور بدون تاثیر گذاری فایده ای ندارد

اعتمادی در پاسخ یه این پرسش که دلیل این سکوت ۴ ساله چیست و چرا این وفقه طولانی در حضور شما در عرصه موسیقی به‌وجود آمد گفت: هیچ پس زمینه فکری خاصی پشت سر عدم حضور من در عرصه موسیقی وجود نداشت. وجود انگیزه‌هایی من را به این فکر می برد که چه کاری باید انجام دهم که تنها حضور نداشته باشم، چراکه معتقدم تنها برای بودن حضور پیدا نکنم چراکه در کار فرهنگی هیچ وقت نباید نگران سکوت بود بلکه نگرانی آنجا ایجاد می شود که بدون تاثیرگذاری حضور پیدا کرد من هم از خودم توقعاتی دارم مخاطب نیز توقعات خاصی دارد و توجه به اینها بسیار حائز اهمیت است، دلیل دیگر اینکه به نظر من بازار موسیقی در شرایط فعلی بیمار است و این دلایل متعددی دارد.


فضای موسیقی پاپ بیمار است

وی در خصوص فضای موسیقی پاپ گفت: فضای موسیقی غبارآلود است و در عین حال بیمار که از نظر من اول به شرایط عرضه و تقاضا برمی‌گردد، مخاطب حرفه‌ای موسیقی کاهش یافته و این مخاطب حرفه‌ای است که تقاضای اثر حرفه‌ای می کند اینکه چرا مخاطب حرفه ای به حاشیه رفته و یا تعدادش کم شده باید مورد آسیب شناسی واقع شود. تهیه کننده نیز وقتی تقاضای اثر خوب را نبیند به سمت تهیه آثار با محتوا نمی رود و ترجیح می دهد که اثری تولید کند که بازگشت سرمایه داشته باشد، در این شرایط که مخاطبان عام حضور پررنگ تری دارند و آنچه که می خواهند از جنس من و همکاران همفکر من نیست.

وی افزود: اما من به این فکر کردم اگرچه مخاطب در من انگیزه لازم را برای ساخت اثر فکری ایجاد نکرد، شاید من بتوانم در او انگیزه لازم را ایجاد کنم. گرچه در این مرحله هنرمند بعد از لطف پروردگار که نقطه اتکای اصلی است، نیاز به ابزار تبلیغ برای اثر خود را دارد و زمانی که در جامعه شرایط تبلیغ برای اثر هنری وزین فراهم نباشد هم هنرهند هم تهیه کننده و هم مخاطب ضرر می کنند.

اثر حرفه ای نیاز به تبلیغات دارد

اعتمادی افزود: مشکل اینجاست که رسانه ملی به عنوان مهمترین ابزار تبلیغ پیچ را بر روی خوانندگان مجاز محدود می کند و از طرف دیگر هیچ چاره‌ای هم برای راه اندازی یک شبکه مجاز داخلی اندیشیده نشود بستر برای حضور خوانندگان غیر مجاز و غربی از سوی شبکه های ماهواره‌ای فراهم می‌شود و اینجا اتفاق ناخوشایندی برای موسیقی خواهد افتاد.
وی با بیان اینکه مسئله دیگر اینکه قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود گفت: تهیه کننده با سرمایه هنگفتی را برای ساخت اثر هنری خود می گذارد ولی این مخاطب غیر حرفه از طریق کپی غیرقانونی و یا دانلود موسیقی از طریق اینترنت اقدام به تهیه غیرقانونی اثر می کند و حاضر نیست بهای اندکی به اثر مورد علاقه خود بپردازد تهیه کننده هم متضرر می شود.

چارچوب‌ها در موسیقی پاپ متعارف و مشخص نیست

این خواننده موسیقی پاپ کشورمان گفت: موضوع دیگر اینکه حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر احترام خاصی به اهالی این حوزه بود که مسئولان برای فعالان این موسیقی قائل شدند و همانطور که می بینید کنسرت‌های متعددی در این حوزه در کشور برگزار می‌شود و این توجه و حضور جای خوش بینی دارد و قدردانی از وزارت ارشاد دارد اما هنوز چارچوب‌ها مشخص و متعارف نیست و حیطه فعالیت هنرمندان حوزه موسیقی پاپ تعریف مشخصی ندارد و خطوط قرمز و مرزها مشخص نیست، شما این حرف‌ها را اززبان کسی می شنوید که همواره مورد حمایت و لطف وزارت ارشاد قرار گرفته چون همواره قانون مدار بوده‌ام و به قانون احترام گذاشته‌ام و اگراختلاف نظری هم داشته‌ایم در مسیر تعامل و گمانه زنی و آسیب شناسی بودیم.
اعتمادی ادامه داد: حالا در این فضای غبارآلود عده ای به صورت غیر مجاز و غیرقانونی آثار خود را به راحتی و با کمترین هزینه تولید می کنند و در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند آن هم در کشوری ارزشی چه به لحاظ شرعی و چه به لحاظ مسائل اخلاقی اشعاری می‌شنویم که به دور از منزلت اجتماعی جامعه ماست و متاسفانه به عنوان موسیقی پاپ کشورمان به دنیا معرفی می شود.

جوان به حمایت هدایت و نظارت نیاز دارد

وی با بیان اینکه من معتقدم موسیقی و هر کار هنری دیگری درآمد بسیاری ندارد و جوانی که سراغ هنر می‌رود جویای نام است و این خصلت ناگزیر هنر و جوانی است گفت: حالا مسئولان فرهنگی بهتر است در وهله اول از جوانان حمایت کنند که جویای نامی را در هنر یا ورزش جستجو بکنند تا راه خطا، بعد از حمایت او را هدایت کنند و مسیر درست را به جوان نشان دهند بعد از هدایت و شروع فعالیت هنری باید بر نوع عملکردش نظارت صورت گیرد و اگر خطایی صورت گرفت بحثممیزی به میان می آید باید خطوط و فضای فعالیت مشخص شود و دولت برای آثار با ارزش و با محتوا هزینه کند حالا این هزینه تنها به لحاظ مادی نیست بلکه حمایت های معنوی را در برمی‌گیرد و همانطور که گفتم باید بستر لازم برای تبلیغات آثار با منزلت فراهم شود تا آثاری که غیرقانونی است و اشعارشان پر از افکار منفی است در جامعه جایی پیدا نکند.

کلام این آلبوم محترمانه است

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی در این آلبوم می‌افتد و این آلبوم چه تفاوت‌هایی با آثار قبلی شما در نوع نگاه و خواندتان دارد گفت: کلام در این آلبوم مثبت و زیباست و از دریچه ای زیبا به هستی و آدمها نگریسته شده است، مثلا ما وقتی از دست کسی ناراحت می شویم می توانیم بگوییم " برو وقتی رفتی می فهمی من کی بودم " اما در این آلبوم حتی این کنایه ها دیده نمی شود وقتی جایی و اینطور به داستان نگاه می شود که " باعشق برو وقتی با عشق نمی مونی " یعنی این نگاه همراه با احترام وجود دارد مهمترین اتفاق این آلبوم تفاوت محتوایی کلام است که بسیار موقرانه است و در من انگیزه تولید یک اثر را ایجاد کرد و احساس می‌کنم خداوند این جرقه را در من ایجاد کرد که ضمن اینکه نگاه دیگری به زندگی داشته باشم بلکه بتوانم مبلغ آن هم باشم.

شاید این آخرین آلبومم باشد

احتمال دارد این آخرین آلبومم در حوزه موسیقی باشد و برای ارجای کنسرت هم باید بگویم تهیه کننده این آلبوم موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی است که نگاه محترمانه‌ای به اثر من داشتند و قرار است برای اجرای کنسرت ها برنامه هایی نیزدر تهران وشهرستان‌ها و شاید خارج از کشور داشته باشند که فکر می کنم این زمان از پاییز برنامه های در نظر گرفته باشند.