حفره‌ای بزرگ در سازمان اطلاعات امریکا

افكار نيوز - پنتاگون از ویکی لیکس خواست اسناد محرمانه را مسترد کند

وزارت دفاع آمریکا از سایت ویکی لیکس خواسته است تا اسناد منتشر ناشده جنگ افغانستان را بدون معطلی مسترد کرده و اسناد منتشر شده را نیز از روی سایت حذف کند.
به گزارش افکار به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیوف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به خبرنگاران گفت: " ما از آنان(مسئولان سایت ویکی لیکس) میخواهیم آنچه را که لازم است انجام دهند. "
سخنگوی پنتاگون با اظهار امیدواری از این امر که سایت ویکی لیکس تقاضای وزارت دفاع را خواهد پذیرفت افزود: حکومت آمریکا یگانه مالک قانونی این اسناد محرمانه بشمار میرود.
وی درادامه گفت: اسناد یاد شده، صاف و ساده به سرقت رفته است.
خبرگزاری فرانسه می گوید سایت ویکی لیکس با انتشار بیشتر از ۷۰ هزار سند مربوط به جنگ افغانستان ادعا کرده است اطلاعات جدیدی را در مورد جنگ افغانستان ارائه می کند. بر مبنای این ادعا، بدون انتشار این اسناد، محاسبه هزاران قربانی غیرنظامی مربوط به این جنگ ۹ ساله ناممکن بوده است.
در روز های گذشته، رسانه ها از انتشار نزدیک به ۹۲هزار سند محرمانه در این سایت خبر داده بودند.
ویکی لیکس ادعا می کند نزدیک به ۱۵ هزار سند منتشر ناشده دیگر را در اختیار دارد.
روز چهارشنبه گذشته، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت سایت ویکی لیکس در مورد حذف نام آن عده از افغان‌هایی که با نیروهای خارجی همکاری دارند و ممکن است با انتشار اسناد در دست داشته این سایت با خطر مواجه گردند، با پنتاگون تماس نگرفته است.
جیوف مورل به خبرنگاران گفت: انتشار اسناد محرمانه حاوی نام‌های همکاران افغان نیروهای بین المللی قبلا خساراتی ببار آورده است و بگفته او با درخواست محو قطعی این اسناد از روی سایت ویکی لیکس، پنتاگون میخواهد از خسارات بازهم بیشتر جلوگیری بعمل آورد.
سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: نزدیک به ۸۰ کارشناس اطلاعاتی آمریکایی اسناد منتشر شده در سایت ویکی لیکس را با دقت تحت بررسی دارند و دولتهای خارجی و اتباع افغان مورد نظر این اسناد را از خطرات احتمالی که متوجه آنها خواهد بود، آگاه می کنند.

این در حالی است که موارد گاف‌های اطلاعاتی امریکا بشدت رو به افزایش است، پس از قضیه شهرام امیری، دستگیری عبدالمالک ریگی و تعویض جاسوسان با روسیه و همچنین خروج نیروها از عراق این مورد نیز از دیگر این گاف‌ها ست.

پایان خبر / ب +