به گزارش افکار نیوز به نقل از کیهان،روزنامه فرانسوي فيگارو ضمن انتشار اين خبر نوشت: كاخ سفيد، تلاش مي كند عامل بي تحركي در سوريه را از زمين خود خارج و در دامان سيا بياندازد تا بلكه بتواند خود را از گرداب سوريه نجات دهد.


این روزنامه نوشت: نبود یک طرح منسجم از سوی آمریکا و همچنین ناخرسندی مخالفان بشار اسد از مواضع آمریکا سبب شد تا سیاستمداران ساکن کاخ سفید درصدد توجیه برآیند. وتوی قطعنامه های سازمان ملل متحد توسط روس ها و چینی ها از پویایی بخش دیپلماتیک در اوضاع سوریه کاسته است. این نشریه فرانسوی نوشت: آمریکا در بحثسوریه دائما با اسرائیل، ترکیه و اردن مشورت می کند اما هنوز رهبرانی که بتوانند در آینده سوریه نقش قابل ملاحظه داشته باشند یافت نشده است.


فیگارو با بیان این که کاخ سفید، سازمان سیا را در فقدان تحلیل کافی از وضعیت داخلی سوریه مقصر می داند، خاطرنشان کرد: به نظر کاخ سفید، سیا هنوز نتوانسته است ارزیابی درستی از خواسته و چارچوب های مورد نظر شورشیان سوری پیدا کند.



این نشریه نوشت: بسته شدن سفارت آمریکا در دمشق و نداشتن نیروی انسانی مفید برای اهداف اطلاعاتی موضوعی است که برنامه های آمریکا را در سوریه با مشکل مواجه کرده است.
مجله آمریکایی تایم نیز در گزارش مشابهی به قلم تونی کارن تصریح کرد: مخالفان حاکمیت سوریه فاقد رهبری معتبر سیاسی هستند که از سوی آنان سخن بگوید و این فقدان رهبری طی ۱۶ ماه قبل در سوریه ادامه داشته است.


قدرت های عربی و غربی بیش از یک سال وقت صرف کرده اند تا شورای ملی سوریه در تبعید را به رهبری ملی جایگزین و مشروع این کشور تبدیل کنند اما این تلاش ها همچنان در خلأ انجام شده است. این شورا متفرق و ناکارآمد است و بین سازمان های مخالف محلی از مشروعیت برخوردار نیست. این شورا همچنین نفوذی بر ارتش آزاد سوریه ندارد.
در همین حال به گزارش پرس تی وی همزمان با اوج گیری اختلافات در میان گروه های اپوزیسیون، موفق مصطفی السباعی از اعضای اخوان المسلمین سوریه درباره سفر مناف طلاس(نظامی اخراجی ارتش سوریه) به عربستان در پوشش حج عمره گفت: تلاش برای پاک کردن چهره او بی فایده است او فردی شرابخوار و فاسق است و حتی اگر هفت بار با آب زمزم غسل کند، پاک نمی شود.


از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی خاطرنشان کرد: هیچ راه آسانی برای خروج از بن بست در بحران سوریه وجود ندارد. بنابراین آمریکا و متحدانش باید خواستار همکاری متحدان سوریه(روسیه و به ویژه ایران) شوند گرچه این کار هم چندان ساده و آسان نیست. دولت آمریکا تصور می کند شرکت دادن ایران در حل بحران سوریه، کمک به ایران در چالش هسته ای است.


اما باید توجه داشت دورنمای تیره تحولات سوریه و زنجیره ای از اتفاقات که این امر به طور اجتناب ناپذیری به دنبال خواهد داشت، تهدیدی به مراتب خطرناک تر از برنامه هسته ای ایران را متوجه خاورمیانه و منافع درازمدت آمریکا در منطقه خواهد کرد و ایران نسبت به روسیه از نفوذ بیشتری بر بشار اسد برخوردار است.


این روزنامه نوشت: در حال حاضر دولت اسد آنقدر قدرت دارد که این جنگ را ادامه دهد و هیچ نشانه ای از تسلیم در آن به چشم نمی خورد. اکثر اعضای علویان سوریه، اقلیت های مسیحی و کرد در کنار بخشی از جمعیت عرب سنی این کشور هنوز هم اسد را به آنچه منجر به سقوط وی شود، ترجیح می دهند؛ اما مخالفان از حدود ۱۰۰ گروه تشکیل شده اند که هیچ رهبر سیاسی ندارند.


حتی اگر اسد قدرت را واگذار کند باز هم علوی های طرفدار وی و متحدان فرقه ای اسد همچنان به جنگ ادامه می دهند و بخش عمده کشور را در دست خواهند داشت.


همزمان پاتریک سیل تحلیلگر انگلیسی در امور خاورمیانه با اشاره به شکست اسرائیل در دو جنگ ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ گفت: اتفاقات سوریه فاز سوم جنگ های اسرائیل علیه محور مقاومت است اما در حقیقت چیزی تغییر نکرده است.


وی به پرس تی وی گفت: حاکمیت سوریه برتری سیاسی خود را حفظ کرده و گروه مخالفان نیز از هم گسیخته است آنها نه برنامه سیاسی و نه رهبر مشخصی دارند.


همچنین روزنامه ایندیپندنت در مقاله ای به قلم رابرت فیسک تاکید کرد: هدف اصلی دشمنی غرب با سوریه، زدن ضربه به ایران است. اما در این میان تناقضات آشکاری وجود دارد. کشورهایی چون عربستان و قطر در حالی از ادعای دموکراسی در سوریه حمایت می کنند که هیچ نشانی در خود این کشورها از دموکراسی دیده نمی شود.

آنها نظام پادشاهی موروثی دارند اما آمریکا چشم بر این تناقض ها بسته است. همچنین توجه داشته باشیم که ۱۵ نفر از ۱۹ متهم عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر، اتباع سعودی بودند.


یادآور می شود برخی روزنامه های ترکیه نیز به هم پیمانی دولت اردوغان با رژیم آمریکا در جریان تحولات سوریه هشدار داده اند. روزنامه ملی گازته با هشدار به اردوغان نوشت: شورشیان سوریه وظیفه دارند منطقه را به جنگ بکشانند حتی بین ایران و ترکیه و دوباره نظم نوین ظالمانه خود را بر جهان حاکم کنند.


تو به خاطر مقاصد سرمایه داری جهانخوار، هواپیمایت را به سوریه می فرستی و وقتی هواپیمایت را مورد هدف قرار می دهند و سرنگون می سازند، می گویی «اعلان جنگ می کنیم». این یعنی این که بازیچه دست سرمایه داری قرار گرفته ای.