به گزارش افکارنیوز، "محمد الحصایری" سفیر تونس در ایران در گفتوگو با فارس با اشاره به دوران حکومت بن علی در این کشور، قیام مردمی که برای بدست آوردن کرامتشان صورت گرفت، تلاش برای تدوین قانون اساسی دموکراتیک و نیز بازگرداندن بن علی و خانوادهاش، به موضوع هستهای ایران نیز پرداخته و یادآور شد: این پرونده باید از طریق مذاکرات و قوانین بینالمللی حل شود که اگر چنین شد، ایران به حق خود در ادامه فعالیتهای هستهای زیر نظر آژانس بینالمللی خواهد رسید.

مشروح این گفت‌وگو از نظر خوانندگان می‌گذرد.

فارس: در مورد حکومت ۲۳ ساله بن علی بر تونس و وضعیت ملت در این دوره توضیح دهید.

انقلاب مردم تونس، انقلاب کرامت بود

الحصایری: مهمترین دلایل انقلاب را می‌توان در چند مورد ذکر کرد. نبود عدالت و رواج ظلم در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. انقلاب مردم تونس انقلاب کرامت بود چرا که آنها احساس کرامت نداشته و به دنبال آن رفتند.

فارس: انقلاب تونس چه اهدافی را دنبال می‌کرد و تا چه اندازه به آن رسیده است؟

الحصایری: مردم برای تحقق کرامت انسانی قیام کردند تا در همه زمینه‌ها به آن دست یابند چرا که نمی‌خواستند حکومت دیکتاتوری باشد که حتی از اقتصاد آزاد نیز جلوگیری می‌کند؛ همچنین مردم حکومت مردمسالاری را دنبال می‌کردند.

اهدافی که محقق شد و اهدافی که هنوز محقق نشده

فارس: انقلاب تا چه اندازه به اهداف خود رسیده است؟

الحصایری: برخی اهداف محقق شده‌ و برخی در حال تحقق هستند و بخشی نیز راه طولانی دارند و تحقق آنها محقق نیست مگر با وجود یک دولت دموکراتیک که شفافیت داشته باشد. مهمترین آنها انتخاب مجلس موسسان است که این انتخابات به درستی انجام شده و به شهادت ناظران داخلی و خارجی موفق بوده و تقلبی در کار نبوده است.

این مجلس به عنوان مهمترین مجلس است که وضعیت سیاسی و اقتصادی تونس را در آینده مشخص می‌کند.

حکومت، مجلس و کابینه را مشخص کرده و در حال تدوین قانون اساسی کشور آینده تونس است.

فارس: برای چه اهدافی راه طولانی دارید؟

الحصایری: مهمترین موضوع ایجاد یک جامعه دموکراتیک است و این وقت گیر می‌باشد چرا که جامعه بیش از دو دهه تحت حکومت دیکتاتوری بوده است. برای تشکیل این جامعه دموکراتیک چند حزب بوجود آمده و با هم همکاری و رقابت دارند و تلاش می‌کنند تا در جامعه طرفدار داشته باشند. این موضوع وقت می‌برد چرا که احزاب کنونی در گذشته وجود نداشته‌اند. پیشرفت در زمینه‌های سیاسی باید هماهنگ با زمینه‌های اقتصادی باشد. برای پیشرفت اقتصادی باید با مفاسد مالی مبارزه کرد و باید این فعالیت‌های اقتصادی در مسیر درست خود باشد تا نیازهای ملت تونس محقق شود.

مشکلات پیش روی انقلاب تونس

فارس: برای حل مشکل اقتصادی مردم چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

الحصایری: اصل مشکل اقتصادی فساد بوده و راه حل‌هایی برای ریشه کنی این فساد در پیش گرفته شده که در همه زمینه‌های اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

همچنین یک مشکل دیگر بیکاری است که مهمترین مشکل اقتصادی است. کسی که فرصت شغلی ندارد، کرامت انسانی خود را از دست می‌دهد و برای زندگی امیدی ندارد. مهمترین راهکار حل این مشکل از سوی حکومت فعلی برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان تونس است. سومین معضل اقتصادی اختلاف طبقاتی است. به شهرهای بزرگ و خدمات زیادی داده شده اما شهرهای کوچک از آن محرومند. دولت در این زمینه تمرکز دارد اما برقراری عدالت و مساوات بین همه شهروندان و برطرف شدن این مشکلات نیاز به زمان دارد.

فارس: گردشگری یکی از راه‌های مهم درآمدی تونس است که با آغاز انقلاب دچار مشکلاتی شد، در این زمینه چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

الحصایری: در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده، اما گردشگری تنها یکی از مهمترین پشتوانه‌های اقتصادی است و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و صنعتی تلاش شده که وضعیت بهبود یابد چرا که هر یک از آنها تاثیر زیادی بر اقتصاد تونس دارد. اتفاقات تونس در صنعت گردشگری تاثیرات منفی بر جای گذاشت، ولی با توجه به رفع مشکلات، فعالیت‌های گردشگری به روزهای گذشته خود بازگشته و در حال بهبود است. شکی نیست که با بهبود گردشگری، فرصت‌های شغلی برای جوانان بیشتر شده و با وارد شدن ارز به کشور می‌توان مشکل اقتصادی و بیکاری را برطرف کرد.

فارس: در زمینه گسترش صنعت گردشگری چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

الحصایری: مهمترین موضوع باز بودن فضای تونس است و تشویق توریست‌ها به گردش در این کشور، بخصوص کشورهای اروپایی که در کناره دریای مدیترانه هستند. وجود زیربناهای فراوان تونس یکی از نکات مهم است. در تونس صدها هتل وجود دارد که ظرفیت آنها بیش از ۲۰۰ هزار تخت است. همچنین فعالیت‌های مختلف گردشگری عامل مهمی است. گردشگری در کنار دریا، گردشگری در مناطق صحرایی و گردشگری پزشکی که این تنوع باعثتحقق سلیقه‌های مختلف است.

معتقدم ایران نیز امکانات گردشگری زیادی دارد که تنوع زیادی دارد. ایران می‌تواند در این زمینه فعالیت کند که ایجاد زیربناهای مختلف در این زمینه یکی از مهمترین آنهاست و اعتقاد دارم با برطرف شدن تحریم‌ها، کشور شما در این زمینه موفق خواهد بود.

فارس: قانون اساسی تونس چه زمانی نهایی می‌شود؟

الحصایری: در خلال چند روز آینده پیشنویس قانون اساسی به مجلس ارائه خواهد شد.

فارس: چه گروه‌ها و جریاناتی در تدوین قانون اساسی نقش داشته‌اند؟

الحصایری: برای تدوین قانون اساسی مهمترین احزاب سیاسی از جمله " النهضه " که نخست وزیر از آن جریان است، " الموتمر من اجل الجمهوریه " که رئیس جمهور عضو آن است، " حزب موتلفه " که " مصطفی بن جعفر " رئیس مجلس ملی موسسان از آن جریان است و احزاب سیاسی دیگر مشارکت دارند و احزاب معارض دیگر در کنار آن و در مجلس موسسان تونس حضور دارند و احزاب دیگری نیز فعالیت دارند. احزاب معارض نیرویی برای برقراری تعادل در فعالیت مجلس موسسان کشور هستند.

فارس: با توجه به اقبال مردم به اسلام در انتخابات تونس، آیا تصور می‌کنید نظام سیاسی آینده اسلامگرا باشد؟

الحصایری: شکی نیست که احزاب اسلامی در تونس و کشورهای دیگر انقلابی به موفقیت رسیده‌اند اما در تونس احزاب سیاسی دیگر هستند که با اسلامگرایان همکاری می‌کنند تا زمینه مناسب برای تحقق ملت این کشور فراهم شود.


تونس یک کشور عربی و اسلامی است

فارس: آیا قانون اساسی تونس رنگ و بوی اسلامی خواهد گرفت؟

الحصایری: در این زمینه احزاب سیاسی و جوامع مدنی در حال بررسی هستند. در قانون اساسی تونس آمده که " تونس یک کشور عربی و اسلامی است " اما بحثجزئیات را مجلس موسسان بررسی خواهد کرد.

فارس: طی هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات مردمی در تونس در اعتراض به وضعیت موجود بوده‌ایم، خواسته آنها چیست و چرا سرکوب می‌شوند؟

الحصایری: معتقد نیستم که اعتراضات سرکوب می‌شود چرا که دولت به درخواست‌های مردم توجه زیادی داشته و تلاش دارد برنامه‌ریزی برای برطرف کردن این مشکلات اقتصادی طولانی مدت داشته باشد. مردم تصور می‌کنند که دولت جدید می‌تواند به سرعت این مشکلات را حل کند. به عنوان نمونه خانه دار شدن افراد بی خانمان که انقلابیون تصور می‌کنند بلافاصله پس از انقلاب باید صاحب خانه شوند. دولت در این زمینه فعالیت می‌کند و مردم نیز باید صبر و تحمل کنند چرا که برای حل معضلات، فعالیت‌های اقتصادی باید پیشرفت کند.

فارس: ظاهراً برخی اختلافات بین رئیس جمهور و نخست وزیر در حوزه اختیارات وجود دارد.

الحصایری: اختیارات رئیس جمهور و نخست وزیر و مجلس موسسان در قانون موقت به صراحت و روشنی مشخص شده است اما در اجرای این قانون کمبودها و مشکلاتی وجود دارد. سعی داریم که پس از انقلاب، یک انسجام سیاسی بوجود آوریم که در آن اختیارات هر مقامی مشخص شود تا اهداف انقلاب محقق شود که ایجاد یک جامعه دموکراتیک است.

قصد داریم بن علی را حضوری محاکمه کنیم

فارس: چرا تونس تلاشی جدی برای بازگشت بن علی از عربستان نمی‌کند؟

الحصایری: در این زمینه دولت تونس تلاش‌هایی داشته و درخواست‌هایی از سعودی کرده که تا الان جواب مثبت نگرفته است. ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم تا وی را بازگردانیم زیرا قصد داریم بن علی را به صورت حضوری محاکمه کنیم و نه غیابی، اما نمی‌خواهیم که این موضوع بر روابطمان تاثیر منفی داشته باشد.

۲ نوع روابط در با کشورهای مختلف وجود دارد؛ یکی روابط ثابت و دیگری آنی و با توجه به شرایط پیش آمده، مانند فرار بن علی و خانواده وی به برخی کشورها و این موضوع باعثنمی‌شود که به آن اولویت دهیم، یعنی هر چیزی در جای خود اهمیت دارد و ما روابط را ادامه می‌دهیم. اما موضوع پناهندگی بن علی و خانواده وی را نیز دنبال می‌کنیم.

فارس: تونس نیاز مالی دارد و کشورهای قطر و سعودی قول مساعدت در این زمینه را داده‌اند، مثلاً قطر پیشنهاد کمک ۵۰۰ میلیون دلاری داده است. این موضوع در موضع‌گیری تونس تاثیر گذار نیست؟

الحصایری: تونس به کمک مالی نیاز ندارد بلکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و عظیم می‌خواهد که باعثحرکت چرخ اقتصادی شده و سطح اقتصادی را بالا ببرد و برای مردم ایجاد اشتغال کند. کمک مالی قطر یا عربستان یا هر کشور دیگری می‌تواند به عنوان محرک اقتصادی تونس باشد.

دخالت خارجی در سوریه مسائل را پیچیده تر می‌کند

فارس: موضع تونس در قبال مسائل سوریه چیست؟

الحصایری: مشکل سوریه در شرایط کنونی پیچیده شده و دیدگاه تونس آن است که ایجاد اصلاحات در شرایط فعلی می‌تواند موثر باشد و ما با دیدگاه ایران هم نظر هستیم که نباید در سوریه دخالت خارجی باشد، چراکه مداخله خارجی فقط مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

فارس: به نظر شما آقای بشار اسد همچنان می‌تواند بر مسند قدرت باقی مانده و اوضاع را کنترل کند؟

الحصایری: معتقدم تصمیم گیری بدست مردم سوریه است و آنها می‌توانند شرایط را انتخاب کنند. معتقدم حل مشکل سوریه از خارج غیر قابل قبول و امکان پذیر نیست و دلیل اینکه این موضوع طولانی شده و به نتیجه نرسیده نیز همین است.

فارس: مداخله نظامی در سوریه چه تبعاتی به همراه دارد؟

الحصایری: امیدوارم که این اتفاق نیفتد ولی اگر اتفاق افتد وضعیت وخیم‌تر شده و حل نمی‌شود و تنها آن را پیچیده‌تر می‌‌کند.

فارس: روابط ایران و تونس پس از انقلاب این کشور چه طور خواهد بود؟

الحصایری: روابط ایران و تونس در راه درست و خوب قرار دارد که برگزاری جلسه کمیته مشترک تونس و ایران در هفته پیش در تونس دلیل آن است. این کمیته مشترک از ۳ سال پیش جلسه‌ای نداشته و آن جلسه نشانه اهتمام به پیشرفت و تقویت همکاری و روابط بین دو کشور است. رئیس کمیته هیئت ایرانی وزیر صنایع و معادن است و این هیئت از مقامات بلند پایه ایران در زمینه‌های علمی، اقتصادی، تکنولوژی، صنعتی و فرهنگی تشکیل شده است. همچنین تعدادی از سرمایه‌گذاران در این هیئت به تونس رفته و با تجار تونسی دیدار کردند تا پروژه‌های مشترک را پیش ببرند. همچنین فرصت‌های زیادی برای بهبود روابط دو جانبه وجود دارد و امیدواریم که اقدامات برای بهبود این زمینه‌ها و گسترش روابط همکاری گسترش یابد. معتقدم که برگزاری اجلاس‌های مشترک می‌تواند عامل ایجاد بهبود و توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

فارس: در طول انقلاب تونس اظهارات متفاوتی از سوی راشد الغنوشی در مورد نظام سیاسی آینده تونس و نیز حضرت امام خمینی منتشر شد، دلیل این موضوع چیست؟

الحصایری: صرف نظر از دیدگاه " راشد الغنوشی " در مورد امام خمینی(ره)، می‌توان گفت که هر کشوری ویژگی‌های بخصوص و تصورات تاریخی خود را دارد و آن ویژگی‌ها بر توجهات آن کشور تاثیر می‌گذارد و شکی نیست که نیازهای تونس با نیازهای ایران یا هر کشور دیگری تفاوت دارد و الغنوشی ویژگی‌ها و نیازهای تونس را بخوبی می‌شناسد. در مورد اظهارات غنوشی در مورد حکومت اسلامی باید گفت که غنوشی ویژگی‌های تونس را می‌شناسد و می‌داند که نمی‌تواند حکومت اسلامی مانند ایران را در تونس پیاده کند.

از نظر بین‌المللی انرژی صلح آمیز هسته‌ای‌ حق ایران است

فارس: مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

الحصایری: این پرونده باید از طریق مذاکرات و قوانین بین‌المللی حل شود که اگر چنین شد، ایران به حق خود در ادامه فعالیت‌های هسته‌ای زیر نظر آژانس بین‌المللی خواهد رسید.

امیدواریم که این موضوع به صورت سیاسی دنبال نشود. به نتیجه رسیدن و حل این مشکل با مذاکرات جدی و سازنده میسر است و باید تحریم‌ها را برطرف کرد.

این آخرین دیدار من با یک خبرگزاری مهم ایرانی است و من از این فرصت استفاده میکنم تا درود خود را به ملت و حکومت ایران تقدیم کنیم. امیدوارم پیشرفت و آسایش در زمینههای مختلف داشته باشید