به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مهمانپرست در اين نشست با اشاره به موج بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا و تحولات ايجاد شده در آن گفت: مردم دنبال كسب استقلال خود هستند و ميخواهند وابستگي خود را به آمريكا قطع كنند و ديكتاتورهاي منطقه را كنار زنند.

وی افزود: اتفاقاتی که در تونس، مصر، لیبی، بحرین و کشورهای دیگر افتاد، آنها را به شدت نگران کرد و آمریکا برای مقابله با آن دو سیاست را در پیش گرفت.

مهمان‌پرست ادامه داد: یکی کند کردن حرکت مردم برای کسب استقلال خود و دیگری تاخیر در ایجاد نهادهای مردمی بود، که با این حال این کار برای آنها کافی نبود و نگرانی‌شان را کاهش نمی‌داد.

وی افزود: آنها احساس می‌کردند اگر کشورهای منطقه به استقلال برسند، امنیت رژیم صهیونیستی به خطر خواهد افتاد. بنابراین تلاش کردند مقاومت علیه تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی را ضعیف کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: به خصوص بعد از اینکه مصر تغییر وضعیت داد و حسنی‌مبارک متحد بزرگشان برکنار شد، آنها به این نتیجه رسیدند اگر سوریه دچار ناامنی و بی‌ثباتی شود، خطر مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تضعیف می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: بنابراین آنها تضعیف سوریه را در اولویت‌های خود قرار دادند و با سوءاستفاده از خواسته‌های بخشی از مردم سوری، سعی کردند یک جنگ داخلی را در این کشور راه بیندازند.

وی افزود: آنها با ارسال سلاح به داخل سوریه و گروه‌هایی غیر اتباع سوری و تجهیز آنها فتنه بزرگی را در این کشور به بهانه خواسته‌های مردمی به وجود آوردند چراکه آمریکایی‌ها اصولا حرکت مردم و کسب استقلال آنها را با سیاست‌های خود سازگار نمی‌دیدند.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: آنها در سوریه ادعا می‌کنند برای خواست مردم مداخله می‌کنند، اما نسبت به مردم بحرین هیچ اقدام جدی‌ای انجام نمی‌دهند. در رابطه با مردم یمن نیز سعی می‌کنند حرکت مردم را کند کنند تا به خواسته‌هایشان نرسند.

مهمان‌پرست افزود: در داخل عربستان صداهایی شنیده می‌شود که برخی مردم خواسته‌هایی دارند اما از طرف آمریکا هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: نکته دوم اینکه آمریکایی‌ها در برخی از مواقع زمانی برای رسیدن به خواسته‌هایشان از عملیات نظامی استفاده می‌کنند ولی برای این کار باید شرایطی فراهم باشد. آنها و متحدانشان وقتی وارد عمل می‌شوند که بتوانند بیشترین سود را ببرند و کمترین هزینه را بدهند. برای این کار آنها خودشان مستقیما وارد درگیری نمی‌شوند که تلفات‌شان افزایش یابد.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها سعی می‌کنند اول شرایطی به وجود آید تا مردم این کشورها به طور مسلحانه با حکومت خود درگیر شوند سپس با اعلام منطقه پرواز ممنوع با هواپیماهای خود آنها را بمباران می‌کنند. در چنین شرایطی تلفات اصلی را مردم می‌دهند اما آمریکا و متحدانش بدون صرف هزینه زیادی در شرایط و وضعیت سیاسی این کشورها حاکم می‌شوند. این روند در افغانستان، عراق و لیبی نیز دنبال و اجرا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنها در سوریه هم به دنبال همین فرمول هستند. وقتی می‌توانند وارد عملیات نظامی شوند که گروهی را مسلح و درگیر کنند و بعد بمباران هوایی خود را آغاز کنند. بنابراین ایجاد درگیری نظامی و جنگ داخلی در سوریه یک سیاست راهبردی است که به کمک رژیم صهیونیستی و متحدانشان آن را اجرا می‌کنند ولی تاکنون موفق به اجرای آن به شکل واقعی نشده‌اند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها مایل بودند خود مردم سوریه وارد درگیری مسلحانه شوند اما چنین نشد. بنابراین از نیروهای کشورهای دیگر برای ایجاد درگیری استفاده می‌کنند.

مهمان‌پرست افزود: در واقع دولت و مردم سوریه از تمامیت ارضی و ملی خود دفاع می‌کنند. بنابراین وضعیت موجود در سوریه، یک جنگ تمام عیار علیه این کشور است. البته کشورهایی که در منطقه این سیاست را دنبال می‌کنند، توجه ندارند که این آتش ممکن است دامن خودشان را نیز بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بهترین راه‌حل برای سوریه جلوگیری از درگیری نظامی است و همچنین مداخله کشورهای خارجی و ارسال سلاح توسط آنها. در یک فضای مسالمت آمیز باید خواسته‌های مردم مطرح شود و دولت سوریه قدم‌های اساسی را برای اصلاحات در کشور بردارد و در این روند نهایتا مردم تصمیم‌گیر اصلی خواهند بود که در انتخابات بعد چه کسی در راس حکومت باشد.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: ما به همین دلیل از طرح آقای کوفی‌عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه حمایت می‌کنیم. خیلی از کشورها موافق موفقیت طرح آقای عنان نیستند و هروقت این طرح می‌خواهد موفق شود، آنها عوامل خود را در سوریه تجهیز می‌کنند و به ناامنی‌ها دامن می‌زنند.

مهمان‌پرست در بخش دیگری از این نشست، درباره تحریم‌های ضد ایرانی گفت: علت اعمال این تحریم‌ها توسط آمریکا و اروپا، بهانه‌ای بیش نیست چراکه فعالیت هسته‌‌یی ایران نهایتا یک دهه است که مطرح شده اما آمریکایی‌ها ۳۲ سال است که ایران را تحریم کرده‌اند.

وی افزود: در آن زمان ایران اصلا فعالیت هسته‌‌یی نداشت. اکنون نیز اگر برسر موضوع هسته‌‌یی به توافق برسیم، موضوع دیگری را بهانه و تحریم ها را دنبال می‌کنند. اگر مشکلی در زمینه هسته‌‌یی نداشته باشیم، بحثحقوق بشر را مطرح می‌کنند و اگر آن حل شود، موضوع دموکراسی را ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ان‌پی‌تی سه هدف اصلی داشته است. یکی خلع سلاح جهانی. همه کشورهای دارنده سلاح هسته‌‌یی باید سلاح‌های خود را از بین ببرند. در این زمینه بزرگترین متهم اصلی آمریکاست که به تنهایی بیش از نیمی از سلاح‌های هسته‌ یی جهان را داراست. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌‌یی استفاده کرده و اکنون ادعا می‌کند اگر لازم باشد، از آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا بودجه‌ای که برای پیشرفت و تجهیز تسلیحات هسته‌‌یی خود به کار می‌برد را افزایش داده است. هدف دوم ان‌پی‌تی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌‌یی است. در این زمینه هم متخلف اصلی آمریکا و متحدانش است.

مهمان‌پرست گفت: آنها به رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌‌یی داده‌اند. و این یک تخلف عمده در زمینه ان‌پی‌تی است. سوم اینکه اگر کشوری متعهد شود فعالیت هسته‌‌یی غیرنظامی داشته باشد، حق استفاده از آن را برای اهداف صلح‌آمیز دارد.

وی تاکید کرد: ما برای هدف اول آمادگی داریم. یک جریان بین‌المللی به وجود آید و پیش‌قدم خواهیم بود تا همه تسلیحات هسته‌‌یی از بین برود. بالاترین مقام مذهبی کشور ما، رهبر انقلاب اسلامی، استفاده از سلاح هسته‌‌یی را ممنوع اعلام کرده‌اند. ما با اشاعه سلاح هسته‌‌یی هم مخالفیم و حاضریم برای جلوگیری از آن تمام تلاش خود را بکنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در هدف سوم ما می‌خواهیم از حقوقمان استفاده کنیم. آمریکا و متحدان غربی‌شان دروغ می‌گویند که مدعی نگرانی فعالیت صلح‌آمیز هستند. در هیچ گزارش آژانس، به وجود فعالیت نظامی در برنامه انرژی هسته‌‌یی ایران اشاره‌ای نشده است. آنها می‌دانند که ما فعالیت نظامی در زمینه هسته‌‌یی نداریم. وقتی این سوال مطرح می‌شود که چرا مانع می‌شوید، می‌گویند نگران هستیم در آینده به سمت فعالیت نظامی حرکت کنید.

وی ادامه داد: این در حالی است که شاهدیم برخی کشورها سلاح هسته‌‌یی دارند و عضو آژانس نیستند و آمریکایی‌ها هم با آنها کاری ندارند. رژیم صهیونیستی نه تنها عضو آژانس نیست، بلکه اجازه بازرسی از تجهیزات هسته‌‌یی خود را هم نمی‌دهد.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: تحریم‌ها بهانه است ما از اینکه تحریم شویم، خوشحال نیستیم ولی وقتی ملت ما را در برابر یک انتخاب قرار می‌دهند که یا استقلال خود را حفظ کنند یا تحریم را و ملت ایران استقلال خود را انتخاب می‌کند. ضمن اینکه طی ۳۰ سال گذشته یاد گرفته‌ایم هرجا ما را تحریم کردند، سرعت رشدمان را افزایش داده‌ایم.

مهمانپرست افزود: آمريكاييها با سياست تحريم خود عليه ملت ما، باعث شدند سرعت پيشرفت ملت ايران افزايش يابد. بالاترين كار در تحريم اقتصادي كشوري مانند ايران، تحريم نفت بود. حال اگر نفت را تحريم كردند، ملت ما كار خود را ادامه داد و آنها ديگر كاري نميتوانند بكنند. ما بعد از اين تلاش خواهيم كرد تا وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي را كاهش دهيم.