به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، پایگاه اینترنتی المانیتور که به جمعآوری اخبار مهم جهان و منطقه میپردازد در مقالهای به بررسی پیشنهاد سال گذشته محمود احمدینژاد رئیس جمهور ایران، درباره آمادگی ایران برای توقف غنیسازی ۲۰ درصد در ازای دریافت بدون پیششرط آن از غرب پرداخته و تاکید میکند: این پیشنهاد ممکن است کلید دیپلماسی غرب با ایران باشد.



المانیتور در مطلبی به قلم " اندرو پاراسیلیتی " مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آمریکا و مدیر ناظر این موسسه در امور خاورمیانه می‌نویسد؛ آمریکا و متحدانش در هفته های آینده که مذاکراتشان با ایران را از سر بگیرند، باید به سرعت ایران را آزموده و پیشنهاد رئیس جمهور احمدی‌نژاد، مبنی بر دریافت اورانیوم با غنای بالا از غرب برای رآکتور پزشکی هسته‌ای ایران را در ازای توقف برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصد این کشور بپذیرند.

احمدی‌نژاد روز دوم سپتامبر سال ۲۰۱۱ گفت " اگر آنها اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده را بر اساس قوانین بین‌المللی، قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بدون پیش‌شرط به ما بدهند، ما نیز غنی‌سازی داخلی را کاهش خواهیم داد. " وی این پیشنهاد را چندین بار در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل تکرار کرد. مقامات ایرانی به طور خصوصی اعلام کردند که این پیشنهاد در تهران مورد بررسی قرار گرفته است. گرچه پیشنهاد احمدی‌نژاد در آن زمان نادیده گرفته شد و تحت‌الشعاع اتهامات آمریکا، مبنی بر نقشه ایران برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا قرار گرفت اما اکنون ممکن است، کلید موضوع تازه‌ترین دور از بکارگیری دیپلماسی باشد.

البته فراهم نکردن اورانیوم غنی‌شده برای تحقیقات پزشکی هسته‌ای ایران، به منزله پایان بازی با این کشور است. ایران وظیفه دارد به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، به تعهدات خود عمل کند و به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته‌ایش برای اهداف صلح‌آمیز و غیرنظامی است. پیشنهاد پیشین درباره انتقال سوخت از سوی همه گروه‌ها، به عنوان پایان کار در نظر گرفته نشد بلکه اقدامی اعتمادساز بود که می‌توانست منجر به همکاری هسته‌ای بیشتر و مصالحه از سوی ایران شود.



* رهبران ایران نمی‌توانند بدون به رسمیت شناخته‌شدن حق هسته‌ای برابر آمریکا کوتاه بیایند

ایران برای توقف غنی‌سازی که مورد درخواست قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، نیاز به پوشش سیاسی دارد. رهبران ایران بدون حفظ آبرو و یا دریافت چیزی مانند به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی‌سازی در قالب یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی، در برابر درخواست‌های آمریکا کوتاه نخواهند آمد. اظهارات ایران مبنی بر اینکه توان غنی‌سازی داخلی را داشته و طبق میل خود و نه تحت فشار، اورانیوم غنی‌شده را از غرب خواهد خرید، ممکن است این پوشش را فراهم کند.

" کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نامه خود به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت که اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، خواستار " روند دائمی گفت‌وگو به منظور دستیابی به نتایجی ملموس هستند. " به عبارت دیگر تازه‌ترین دور مذاکرات با ایران را نباید به عنوان یک پایان در نظر گرفت بلکه اگر موفقیت‌آمیز باشند، باید به عنوان آغاز روندی مد نظر قرار گیرند که ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد. برای اینکه ایران به تعامل ادامه دهد، باید راهی برای حذف تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا و همچنین تضمین‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا قصد تغییر و یا تضعیف دولت جمهوری اسلامی را ندارد، وجود داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ممکن است دیپلماسی این کشور را پیچیده کند. در حالی که اوباما جامعه جهانی را به تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران ترغیب کرده و هفته گذشته، تمایل خود را برای استفاده از زور به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بیان کرده است، رقیب جمهوری‌خواهش او را فردی گمراه خوانده که راه دیپلماتیک را در برابر ایران در پیش گرفته است.



* آمریکا باید درباره گزینه استفاده از زور کمی با احتیاط عمل کند

در حالی که تفاوت‌ها درباره سیاست امنیت داخلی، بخشی از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری محسوب می‌شود اما آمریکا باید با گزینه استفاده از زور با کمی احتیاط روبرو شود؛ خصوصا پس از رخدادهایی که درباره عراق اتفاق افتاد. چیزی نگران‌کننده، درباره این سر و صداها و تهدیدها درباره موضوعی چنین جدی و در منطقه‌ای با چنین حساسیتی وجود دارد. نه حمله آمریکا و اسرائیل علیه ایران و نه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، هیچکدام نتایج مطلوبی نیستند. ما باید گزینه‌هایی را انتخاب کنیم که از بقیه بهترند. خاورمیانه در آتش عدم اطمینان می‌سوزد و به جای اینکه بهتر شود می‌تواند بدتر نیز بشود.

این گفته بدان معنا نیست که دیپلماسی موفق خواهد شد. اگر احتمالا احمدی‌نژاد با اتفاقاتی که در انتخابات ریاست جمهوری ایران رقم خورد، ضعیف ‌تر شود، نخواهد توانست به پیشنهاد خود عمل کرده و ممکن است راه هرگونه توافق گسترده‌تر درباره برنامه هسته‌ای ایران بسته شود.

اما دیپلماسی همانند استفاده از زور، ابزاری لازم برای کشورداری است. مذاکرات میتوانند و باید مقاصد هستهای ایران را بیازمایند. همه گزینههای آمریکا باید روی میز باشند. جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هستهای ممکن است فوریترین چالش امنیت ملی باشد که آمریکا با آن روبروست؛ بنابراین نباید به عنوان یک بازی سیاسی در سال انتخابات از آن استفاده کرد.