به گزارش افکارنیوز ، روزنامه شرق نوشت: هنوز جمهوري اسلامي با سپر موشكي اتحاديه اروپا در تركيه كنار نيامده كه خبر استقرار و ايجاد سيستم موشكي منطقهاي در خليجفارس جديتر شده است. موضوعي كه نزديك به يك سال پيش وزير خارجه آمريكا براي نخستين بار آن را مطرح كرد.

بنا بر ادعای مقام‌های آمریکایی هدف از ایجاد سپر دفاع موشکی، همانند هدف استقرار سامانه موشکی در اروپاست؛ «خنثی‌کردن اثر موشک‌هایی که علیه کشورهای متحد آمریکا یا نیروهای آن پرتاب شده است.»

پیشنهاد مشخص آمریکا این است که ارتش‌های ایالات متحده و شش کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس تدوین برنامه‌های واحدی را برای تقویت بنیه دفاعی و همکاری برای افزایش امنیت دریایی منطقه در دستور کار خود قرار دهند. روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار فهرستی از قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس ادعا کرد که ایالات متحده و هم‌پیمانانش در منطقه، خود را برای دفاع در برابر حمله‌های موشکی احتمالی جمهوری اسلامی آماده می‌کنند.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که سیاست‌های نظامی‌اش بر مبنای استراتژی بازدارندگی است و قصد تهاجم به هیچ کشوری را ندارد. به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات آمریکایی و با اشاره به بعضی اسناد مدعی شد: ‌واشنگتن به همراه متحدان عرب خود قصد دارد سیستم دفاع موشکی در طول خلیج‌فارس ایجاد کند تا در قبال خطر حمله ایران، از شهرها، پالایشگاه‌های نفت، خطوط لوله و پایگاه‌های نظامی دفاع کنند.

بنابر این گزارش هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به عربستان سعودی کوشیده است کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به این امر ترغیب کند. کلینتون در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس که در ماه مارس برگزار شد، شرکت کرد و مدعی شد: از طریق سپر دفاع موشکی بالستیک بهتر می‌توانیم از خلیج‌فارس دفاع کنیم. برخی اوقات برای دفاع موثر از یک کشور لازم است سیستم راداری در کشور همسایه وجود داشته باشد. لازمه این موضوع استقرار رادار برای افزایش پوشش طول خلیج‌فارس و ارایه سیستم‌های کنترل و ارتباطی است که بتواند اطلاعات را با سامانه‌های رهگیر موشک مبادله کند.

این در حالی است که پنتاگون سال گذشته با امارات متحده عربی برای فروش دو رادار دفاع موشکی پیشرفته قرارداد بسته است. همین‌طور اوایل سال‌جاری میلادی برخی مقامات افشاکردند که قرار است یک رادار دفاع موشکی با دقت بالا نیز در قطر نصب شود. تازه‌ترین اقدام در این راستا فروش تجهیزات جنگی به کویت است. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سه هفته پیش پنتاگون به کنگره آمریکا اطلاع داده که قصد دارد، به کویت معادل ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تجهیزات جنگی ارسال کند. پنتاگون فهرستی از تجهیزات موردنظر را نیز ارایه کرده که مهم‌ترین آنها ۶۰ موشک پاتریوت، ۲۰ ایستگاه پرتاب موشک و ۴ دستگاه رادار هستند.

همان زمان که طرح ایجاد سامانه پدافند موشکی در خلیج‌فارس از جانب وزیر خارجه آمریکا مطرح شد، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان داد. بروجردی تاکید داشت که ایجاد سامانه موشکی مشترک همسایگان ایران «در حد حرف است و تا رسیدن به گام عملی مراحل زیادی باید طی شود» و «جمهوری اسلامی ایران متناسب با هرگونه اقدامی که برخلاف منافع ملی‌اش باشد عکس‌العمل مناسب و قاطع نشان خواهد داد.» مطرح شدن دوباره ایجاد یک سپر موشکی از جانب آمریکا و شش کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس در حالی است که آمریکا خود را برای برپایی بزرگ‌ترین مانور مین‌روبی با همکاری قطر و امارات در آب‌های خلیج‌فارس آماده می‌کند. قرار است این مانور تا حدود یک ماه آینده برگزار شود. جمهوری اسلامی همواره نسبت به هرگونه تحرک خارجی در آب‌های خلیج‌فارس واکنش نشان داده است.

در یک سال گذشته نیز دو مانور توسط نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز و آب‌های خلیج‌فارس برگزار شده است. ایران همواره تهدید کرده که با بالا گرفتن تحریم‌ها ممکن است نسبت به بستن تنگه هرمز اقدام کند. این موضوع تا این حد جدی است که هم برخی از مقام‌های نظامی ایران نسبت به آماده بودن طرح‌هایی برای اجرایی کردن مسدود شدن تنگه هرمز هشدار داده‌اند و هم برخی از نمایندگان مجلس درصدد ارایه کردن طرحی برای بستن تنگه هرمز هستند.

روزانه حدود ۱۷ ميليون بشكه نفت از تنگه هرمز ميگذرد كه با بستن اين تنگه نزديك به ۱۰ ميليون آن دچار ريسك ميشود. آمريكا نيز همواره نسبت به عواقب بسته شدن تنگه هرمز هشدار داده است.گزارش نيويوركتايمز نشان ميدهد كه آمريكا تلاش براي اجرايي شدن طرح ايجاد سپر موشكي در خليج فارس را افزايش داده است.