یک مهم مغفول مانده

افکارنیوز

- در ماه رمضان گذشته، جمع کثیری از نخبگان و فعالان دانشجویی در فضایی صمیمی و صریح مهمان رهبر معظم انقلاب بودند.

در این دیدار حدود سه ساعته، دانشجویان با مقام معظم رهبری به گفتگو و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف دانشگاهی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداختند.

یازده فعال سیاسی، فرهنگی و علمی دانشجویی به نمایندگی از تشکل ها، اتحادیه ها، انجمن ها و کانون های دانشجویی دیدگاه های خود در رابطه با مسائل مختلف کشور را مطرح کردند.

ضعف اخلاق اسلامی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور، تنگ نظری برخی مدیران میانی در باب آزادی بیان، خدمت رسانی بدون حاشیه سازی و جدال سیاسی از جانب مسئولین، نبود نقشه راه فرهنگی و عدم انسجام برخی فعالیت های دستگاه های فرهنگی، نبود نگاه مناسب و دقیق به جنگ نرم و الزامات آن، کم تحرکی شورای عالی فضای مجازی و… از جمله مواردی بود که دانشجویان در این دیدار عنوان کردند.

اما شاید نکته قابل تامل در این دیدار صحبت های مهدی خوجگی به عنوان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی بود که باعثشد تا مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالات وی مطالب راهگشایی ارائه دهند.

طرح سوالات و درخواست برای تشریح و تبیین مواضع رهبری درباره مسائل روز در حوزه های مختلف از جمله نکاتی بود که به فضای دیدار دانشجویان با رهبری رنگ و بویی تازه بخشید.

این مساله می تواند بیانگر عمق نگاه نخبگان و فعالان دانشجویی به مسائل مختلف و تلاش برای تحقق منویات رهبری و دغذغه های مردم باشد.

مساله مهم و مغفول در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب بیان گزارش فعالیت های تشکل های دانشجویی در خصوص مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه دانشگاهی است.

مطالباتی که باید به عنوان راهبرد و سیاست های اصولی دانشگاهیان در دستور کار تشکل های دانشجویی و فعالان سیاسی و فرهنگی قرار گیرد.

طی سال های گذشته مقام معظم رهبری بر نکاتی اساسی تاکید داشته اند که استقلال فرهنگی با تاکید بر پرهیز از ابتذال در کارهای فرهنگی؛ هدفمندسازی فعالیت های فرهنگی و تقویت مبانی معرفتی از جمله مطالبات معظم له است.

رشد علمی کشور با تاکید بر لزوم اخلاق مداری در تولید علم؛ توجه به علم درون زا و طراحی نقشه حرکت علمی کشور نیز از دیگر موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در سال های اخیر بوده است.

همچنین خطرپذیری با توجه بر عدم محافظه کاری همراه با صداقت در نیت و بیان؛ احساس مسئولیت؛ حفظ وحدت بدور از تاثیرپذیری از اختلاف سلیقه ها و آزاداندیشی نیز از جمله مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاهیان است.

مطالباتی که دانشجویان را موظف می کند تا نسبت به تحقق آنها گام های جدی بردارند و بر خود لازم بدانند تا ضمن به کارگیری تاکیدات معظم له در فضای دانشگاه، در دیدارهای بعدی گزارشی از نحوه تحقق این مطالبات و منویات در حوزه فعالیت خود ارائه دهند.

هرچند مسئولین نیز دانشجویان غایب دیدار با مقام معظم رهبری هستند که باید ضمن توجه عمیق به بیانات ایشان، نسبت به پاسخگویی به سوالات و مطالبه گری دانشجویان عزم جدی داشته باشند.

مساله ای که از دید رهبر معظم انقلاب اشکالی است که به مسئولان مختلف اعم از روسای سه قوه، مسئولان میانی، رئیس سازمان صدا و سیما، فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح وارد است.