به گزارش افکارنیوز ، تهران امروز نوشت: نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خبر داد که این کمیسیون جدول شماره ۱۲ بودجه سال ۹۱ را که در آن بودجه ۱۵۷ نهاد و موسسه در بودجه سال ۹۱ لحاظ شده بود، حذف کرده است. هشتم مردادماه امسال نمایندگان مجلس فوریت طرح اصلاح جدول شماره ۱۲ را تصویبکرده بودند. در این جدولنام ۱۵۷ موسسه و نهادهای دولتی و غیردولتی قید شده که از آغاز دوره مجلس نهم عدهای از نمایندگان به دلیل آنکه معتقد بودند هیچ دستگاه نظارتی نمیتواند بر این پرداختها و هزینهها نظارت داشته باشد و اساسا معیار مشخصی برای چنین پرداختهایی وجود ندارد به دنبال اصلاح و حذف این جدول از بودجه بودند. غلامرضا تاجگردون، نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه، مقامي بود كه ديروز اين خبر را اعلام كرد. البته پيش از اين هم تعدادي از نمايندگان، معترض تخصيص چنين بودجهاي بودند. موسيالرضا ثروتي،عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ازجمله منتقدان این جدول، براین عقیده بود که جدول ۱۲ بودجه باید اصلاح شود تا وضعیت شرکتها،سازمانها و نهادهایی که از بودجه استفاده میکنند اما فعالیت و راندمانشان ضعیف است، مشخص شود.
موسی الرضا ثروتی درباره اصلاح جدول ۱۲ بودجه ۹۱ گفت: ‌جدول شماره ۱۲ ردیف۵۲۰ هزار وجود دارد که بیش از ۷۰۰ میلیاردتومان به افراد، سازمانها و موسسات تخصیص داده شده است که یا وجود خارجی ندارند یا فعالیتشان ضعیف است و به هیچ کجا پاسخگو نیستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه گفت: این موارد به ۸۰ الی ۹۰ مورد می رسد که هر سال در پایان بودجه مطرح می شود و بدون اینکه عملکردی داشته باشند یا کنترل شوند و از آنها درباره هزینه‌ها سوال شود این مبالغ به آنها اختصاص داده می شودو وضعیت نا مناسبی دارد.

ثروتی تاکید کرد: ‌این طرح اعلام شده برای این است که اشخاص حقیقی یا حقوقی در این بخش نظام مند شوند و دولت اینها را شناسایی کند و نظام‌مندشان کند که اگر قرار است فعالیتی نیز انجام بدهند زیر نظر یک وزارت خانه باشند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر یک موسسه فرهنگی باشد باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد قرار بگیرد و همه باید ساماندهی شوند، گفت: هر سال این موسسات مانند قارچ سبز می شوند و متاسفانه به دلیل وجود رابطه هایی که با دولت برقرار می‌کنند لایحه می آورند و اضافه می شوند.

بیژن نوباوه نیز ازمنتقدان دیگر این جدول که ارسال نامه به ۱۵۷ دستگاه را که ازطرف کمیسیون فرهنگی صورت گرفت، کاری بسیار بزرگ و بدون شک یک تحول جدی درعرصه سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اعمال نظارت مجلس بیان کرد معتققد است که این امر جلوی بسیاری از ریخت و پاشها را خواهد گرفت. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین خصوص گفت: ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم نه این که پولها را صرف رفتن به اروپا و سفر خارج کنیم. مجلس روی این مسایل بسیار حساس است و بشدت پیگیری می کند تا بودجه اختصاص یافته به دستگاه‌ها به طور مناسب هزینه شود. وی تصریح کرد: بدون تردید اگر دستگاه هایی که نامه ما را دریافت کرده‌اند، تکلیف برنامه و بیلان کاری خود را مشخص نکنند، در بودجه سنواتی آنها تجدید نظر جدی خواهیم کرد و من به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با جدیت این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام درستی منتهی و جلوی برخی هزینه‌های بی مورد گرفته شود.

بی انضباطی مالی دستگاه‌ها

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در خصوص حذف این جدول گفت: بودجه های تخصیص داده شده در جدول قانون بودجه ۹۱ نوعی بی انضباطی مالی را در دستگاه های اجرایی ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه یک فوریت طرح اصلاح جدول ۱۲ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور درجلسه کمیسیون تصویب شد گفت: براساس این جدول از سال ۸۴،۲۷ مورد کمک به دستگاه‌های مختلف با مبلغ ۱۵ میلیارد تومان صورت گرفته است که میزان این کمک‌ها تا امروز به ۱۵۷ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان افزایش یافته است. نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: جدول ۱۲ قانون بودجه کل کشور موجب بی‌انضباطی‌های مالی در نظام بودجه کشور می‌شد و نمایندگان بر همین اساس طرح یک فوریتی را آماده کرده و مصوب کرده‌اند که کمک‌های موردی به موسسات و دستگاه‌ها در قانون بودجه سال آینده لحاظ نشود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار داشت: براساس پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه که به تصویب رسید، تمام ۱۵۷ نهاد غیردولتی در جدول ۱۲قانون بودجه که اعتبار حمایتی دریافت می کردند از این پس با پیشنهاد معاونت راهبردی و مصوبه هیات وزیران تامین اعتبار می شوند. در جدول شماره ۱۲ قانون بودجه ۹۱ برای حدود ۱۶۰نهاد غیردولتی همچون موسسه ایراس، دانشگاه عدالت، موسسه باغ نجات، مجمع صلح اسلامی، بنیاد مولانا، موسسه شمس و مولانا و رواق حکمت، اعتبارات حمایتی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامهو بودجه و محاسبات مجلس همچنین از تشکیل فراکسیون اشتغال با حضور ۱۰۶ نماینده خبر داد و گفت: هدف اصلی اینفراکسیون کمک به اقتصاد ملی و پاسخ به مطالباتمردم،تربیت بخش خصوصی در جهت شکوفایی اقتصاد ملی و کمک به اقتصاد مقاومتی است. این گزارش حاکی است این طرح در جلسه علنی مجلس پس از پایان تعطیلات سه هفتهای بررسی خواهد شد.