به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي ديليتلگراف، اسناد تاريخي كه ديروز پنجشنبه در انگليس منتشر شده نشان ميدهد كه "مارگارت تاچر " نخست وزير وقت انگيس براي آزادي گروگانهاي آمريكايي داخل ايران تلاش ناموفقي انجام داده است.

*دخالت تاچر در بسیاری از رویدادهای بین‌المللی

این اسناد که مربوط به سال ۱۹۸۰ است و بر اساس قانون افشای ۳۰ ساله انگلیس منتشر شده همچنین به اختلافات تاچر با بانک مرکزی، دیپلمات‌ها و مقامات سلطنتی این کشور اشاره کرده است.

تاچر که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ نخست وزیر انگلیس از حزب محافظه کار بود به دلیل موضع سختگیرانه‌اش علیه کمونیسم به عنوان " بانوی آهنی " مشهور شده بود و در بسیاری از رویدادهای بین‌الملل دخالت داشت.

یادداشت دیگری که بر اساس همان قانون ۳۰ ساله منتشر شده و اکنون در اختیار " آرشیوهای ملی انگلیس " قرار دارد نشان می‌دهد که تاچر در دیدار " پرینس چارلز " از سایت‌های نظامی فرانسه مخالفت کرد زیرا فرانسه در آن زمان عضو کامل ناتو نشده بود.

بر اساس اسناد فوق، تاچر در آن زمان با رئیس بانک انگلیس در خصوص نادیده گرفتن راهبرد اقتصادی دچار اختلاف شده بود.

*اسناد محرمانه انگلیس درباره تقاضای تاچر از امام خمینی

از سوی دیگر، اسناد تاریخ تازه منتشر شده در انگلیس محدودیت‌های تلاش‌های تاچر برای تحمیل خود به صحنه جهان را نشان می‌دهد؛ این اسناد فاش می‌کند که چگونه تلاش‌های وی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران و تلاش برای ترغیب ورزشکاران برای عدم شرکت در بازیهای المپیک ۱۹۸۰ مسکو به شکل قابل توجهی ناموفق بود.

بر اساس این اسناد، پس از اتمام ماجرای گروگان گیری جدایی طلبان عرب در سفارت ایران در لندن که در سال ۱۹۸۰ روی داد، تاچر تلاش کرد تا در ماجرای آمریکایی‌های گروگان گرفته شده در سفارت آمریکا در تهران کاری انجام دهد.

تاچر در آن زمان به امام خمینی(ره) نامه‌ای نوشت و درخواست کرد تا کسانی که در سفارت آمریکا گروگان گرفته شده‌اند را به عنوان قدرشناسی از نیروهای انگلیسی که عملیات آزادسازی دیپلمات‌های ایرانی در لندن را انجام دادند، آزاد کند.

در سندی دیگر " پاپ ژان پل دوم " رهبر وقت کاتولیک‌های جهان در نامه‌ای به تاچر از وی خواسته بود تا با مداخله خود به اعتصاب غذای هفت زندانی " ارتش جمهوریخواه ایرلند " که در زندان " میز " در ایرلند شمالی زندانی بودند، پایان دهد. اعتصاب غذای افراد فوق پس از آن شروع شد که دولت انگلیس تصمیم گرفته بود تا با زندانیان جمهوریخواه به مانند جنایتکاران رفتار کند نه زندانی سیاسی.

بر اساس اسناد فوق تاچر درخواست پاپ را رد كرد و پس از آن با اينكه اعتصاب غذا متوقف شده بود ۱۰ زنداني با انجام اعتصاب غذا در سال ۱۹۸۱ جان خود را از دست دادند.