افكار نيوز - حجتالاسلام سالك، سخنگوي جمعه روحانيت مبارز در مصاحبهاي با رادیو گفت و گو پيرامون اظهارات اخير مشايي در رابطه با مكتب ايرانيِ اسلام به ايراد نظر پرداخت.

به گزارش افکار به نقل از جهان، سالک با اشاره به بحثپیرامون مکتب اسلام و ایران انتقادات فراوانی ایجاد کرده است، اظهار داشت: بحثی مطرح شد, تحت عنوان مکتب ایران و مکتب اسلام و پرداختن به معرفی مکتب ایران به جای مکتب اسلام. این بحثبه مسائل مهمی مرتبط است.
نکته اول اینکه انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر تجربه ارزشهای دینی و قرآنی است. نکته دوم تکیه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و همه علما بر اسلام ناب است. تلاش همه علما از تاریخ صدر اسلام تا الان به تبعیت از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ص), حاکم کردن دین خدا در بین مردم است. و برای دفاع از مکتب اسلام ما شاهدیم که کتابهای فراوان نوشته شده, بسیاری از علما و بزرگان ما در پای اسلام و تبعیت از رهبران دینی به شهادت رسیدند. جمع بندی من از این مطلب این است که تاریخ پر است از دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی ما که پای اسلام ایستاده‌اند.

اسلام برای هدایت بشریت از گمراهی و ضلالت امده است. اگربه اوایل انقلاب توجه کنیم نهضت آزادی و جریانات دیگر فریاد زدند که جمهوری اسلامی بدون اسلام, جمهوری ایرانی. یا فریاد زدند جمهوری دموکراتیک اسلامی, یا جمهوری اسلامی دموکراتیک و حضرت امام(ره) فرمودند, جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. امام پای اسلام ایستاده اند ملت به پشتوانه این حرکت در دفاع از اسلام فرزندان خودشان را تقدیم کردند. صحبت از مکتب ایران می شود و بعد هم توجیه می کنند که نظر آقایان ناسیونالیسم ایرانی نبوده, بلکه بحثعشق است و عشق است و عشق. مگر در اسلام عشق نیست؟ مگر در اسلام علاقه و محبت قلبی نسبت به مبانی اسلامی نیست که ما امروز یک خط فکری جداگانه ای بدهیم. من احساس می کنم که بحثساختارگرایی و پسا ساختارگرایی مطرح است. قویترین ساختار را در نظام حکومتی, ما در سطح دنیا داریم. به دلیل اینکه مبانی ما دینی است, رهبری داریم,. پسا ساختارگرایی این گونه القا می کند که حکومت منهای رهبری, منهای دین, منهای مسائل دیگر. بحثایران است و ایران است و ایران. افتخار ما این است که انقلاب اسلامی با پشتوانه تاریخی وسیعی که در ایران است و در این نقطه از جهان به رهبری یک روحانی بزرگواری مثل حضرت امام(ره) سازمان یافت. افتخار ایران به اسلام است.
این ایران است که کلمه اسلام پشت آن می آید لرزه بر اندام استکبار جهانی می اندازد. من یک جمله ای اینجا اضافه کنم, بعد از صحبتهایی که آقایان کردند, اولین شبکه وهابیت در عربستان سعودی توسط یکی از علمای وهابی استفاده کاملی از این صحبت ها کرد و فریاد زد که ما ۳۰ سال است می گوییم ایران برای ایران دارد کار می کند سخن از اسلام و شیعه و اینها نیست, یکی از مقامات حکومتی راجع به ایران صحبت کرده و بحثاسلام ندارد و می گوید از این پس مکتب ایران مطرح است به جای مکتب اسلام و این نکته، نکته نگران کننده ای است, خوراکی شد برای دشمنان اسلام و باید هر کسی محدوده حرکت خود را بشناسد. ایشان ۷ مسئولیت دارند الحمدا… من نمی دانم چگونه تقسیم کار کردند که به این نوع نظریه پردازی ها هم هراز چندگاهی می پردازند و مشکلاتی را درست می کنند. همه علما ناراحت هستند. یک دغدغه ای برای متدینین روی این مسئله درست می شود و سوالاتی مطرح می شود.

رادیو گفت و گو: آقای سالک ابتدا معتقد بودند که ایران تأثیر زیادی در نشر اسلام داشته نظر شما را می شنویم.

سالک: اگر به تاریخ اسلام بازگردیم از صدر اسلام ما شخصیت بزرگواری را مثل حضرت سلمان داریم. که از ایران حرکت کرده و به پیغمبر اکرم(ص) پیوسته و سابقه طولانی در این جهت دارد و پیغمبر اکرم(ص) هم عنایت ویژه ای به این بزرگوار داشتند. بعد از آن علماء بزرگواری داشتیم که اینها دنباله روی حرکت اسلام بودند. راویانی داشتیم که احادیثبزرگان و اهل بیت(ع) را نقل می کردند و همه این شخصیت ها در قرون مختلف تا زمان امام حسن عسگری(ع) و حضرت مهدی(عج) حضور داشتند. ایرانی ها از استعداد فوق العاده ای برخوردارند، شعرا, ادبا،, شخصیت ها و فقها و راویان بزرگوار, کسانی بودند که اسلام را به جاهای دیگر و نقاط دیگر گسترش دادند و این فرهنگ عظیم را در سطح کشورهای مختلف به اشکال مختلف منتشر کردند. این سابقه عظیم و این اعتبار بسیار مهم را با توجه به انقلاب اسلامی و نقش اساسی و کلیدی حضرت امام(ره) در قرن حاضر, به گونه ای است که گسترش دهنده فرهنگ اسلام ناب که محوریت و تجلی آن در یک حکومت دینی است, در کنار حکومت هایی که در جهان مطرح هستند, چنان قدرتی را بوجود آورده که امروزه ابتکار عمل دست اسلام است آن هم در ایران, در دست رهبری علما و بزرگان است. این ظلم بزرگی است که ما بیاییم این را کنار بزنیم, و برویم سراغ مسائل ملی و جغرافیایی سیاسی. این کار صحیحی نیست و این ظلمی است که به اسلام, ملت مسلمان در ایران خواهد شد. لذا باید دفاع کرد از اصل اسلام. این مسئله تجلی حدیثثقلین است, قرآن و عترت. این دو از هم جدا شدنی نیستند. استاد قرآن اهل بیت، راسخون در علم هستند. عالمان هستند و قرآن هم مشخص است, قانون الهی است. کلام نورانی حضرت حق است. این دو با هم هستند. بنابراین در شرایط کنونی که دشمنان و استکبار تلاش می کند دین را ابزار کند, مسجد و محراب را ابزار کند, آقای مایکل برانت می گوید روحانیت و عاشورا و اینها را باید گرفت و انحرافی ایجاد کرد. تلاش استکبار بر این مبنا است که یک حکومت منهای دین, منهای اسلام مطرح باشد. با تمام رشد فرقه و شبه عرفانهای نوینی که بواسطه جنگ نرم درجامعه مطرح است، صحیح نیست که یک مقامی در نظام ما بیاید و با صراحت بگوید یک خط انحرافی دیگر را مطرح کند. البته بعید می دانم ملت ایران و مردم و علما اجازه دهند.

رادیو گفت و گو: آقای سالک مقام مسئولی که اشاره کردید، ما به صورت کتبی هم از ایشان دعوت کردیم که در برنامه ما حضور یابند متأسفانه حاضر نشدند.

سالک: من می خواهم مطلبم را جمع بندی کنم. اینکه موضوع علم قرآن و اسلام انسان است. یعنی شریعت اسلام واخلاق اسلام در جهت سیر کمالات و کسب ملکات اخلاقی و مسائل تعالی علمی و دینی و غیره است. موضوع خاک و جغرافیا نیست. بحثخاک و جغرافیا و کشور, نعمتهای الهی است در اختیار انسانی که اشرف مخلوقات است با قید تدین.

رادیو گفت و گو: اقای سالک اشاره به این موضوع داشتید که ملت ایران قبل از اینکه به حمایت از ایران بپردازد از اسلام تبعیت و حمایت کرده است. به نظر شما هرگونه اظهار نظر جهت تقسیم بندی اسلام در کشورها نمی تواند منجربه سوءاستفاده فرقه هایی مثل وهابیت شود؟

سالک: طرح مطالبی که جامعه اسلامی را فرقه فرقه کند خیانت است آن هم به ملت مسلمان شهید داده ایرانی و این موضوع به هیچ وجه قابل تحمل نیست. در حالی که تمام دشمنان از زمین و آسمان منتظر چنین سوژه هایی هستند که علیه اسلام به جریان بیاندازد. کما اینکه از صحبتهای این آقا همین استفاده را وهابی ها در شبکه عربستان کردند در شب گذشته و ما شاهد آن همه بی ادبی آنها بودیم و توهین هایی که کردند. لذا صحیح نیست. اینکه ایشان به عنوان یک مقام مسئول و در تریبون رسمی جمهوری اسلامی آن هم در جمع یک عده ایرانی که برخی از آنها هم ضد انقلاب بودند و به ایران آمدند, صحبتهایی کنند که اسلام را زیر سوال ببرند و خواسته وهابیت و دیگران مطرح شود این جای نگرانی است.

/ب.