شش روز با غیرمتعهدها در تهران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد دیشب با تصویب سند نهایی اجلاس به کار خود پایان داد.

نشست تهران از روز یکشنبه(پنجم شهریور ماه) به مدت ۲ روز با سخنرانی علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد و نشست کارشناسان ارشد از مصر به ایران تحویل داده شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در سخنانش در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران درصدد تقویت و تجدید حیات جنبش عدم تعهد است.

پس از جلسه افتتاحیه، کارشناسان ارشد در روز اول در دو نوبت صبح و عصر در ۲ کمیته سیاسی به ریاست نماینده کوبا و کمیته اقتصادی به ریاست نماینده مصر به عنوان دو عضو تروئیکای نم به بررسی سند شانزدهمین اجلاس سران نم پرداختند.

در حاشیه اولین روز کنفرانس خبری با حضور رامین مهمان‌پرست سخنگوی شانزدهمین نشست سران نم در تهران برگزار شد.

دوشنبه ششم شهریور ماه نیز اجلاس کارشناسان ارشد در یک نوبت و آن هم بعدازظهر برگزار و پس از جلسه اختتامیه محمدمهدی آخوندزاده دبیر نشست کارشناسان ارشد در کنفرانس خبری به تشریح توافقات حاصله پرداخت و گفت که سند اجلاس تهران در ۷۰۱ بند تهیه و قرار است در اجلاس وزرای خارجه بررسی و پس از آن به اجلاس سران در تهران ارائه و در آنجا تصویب شود.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه(هفتم و هشتم شهریور ماه) سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما میزبان نشست وزرای خارجه نم بود و بیش از ۵۰ وزیر خارجه در این اجلاس حضور داشتند.

در روز اول این نشست «رمزی عزالدین رمزی» قائم مقام وزیر خارجه مصر(در غیاب وزیر خارجه مصر که در سفر چین همراه مرسی بود) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مطمئنیم که برادران ایرانی ما اهداف جنبش را با قدرت دنبال می‌کنند و دستاوردهای آن در ۵۰ سال گذشته را به خوبی پیش می‌برند.

پس از این سخنان ریاست اجلاس وزرای خارجه به علی اکبر صالحی تحویل داده شد و بعد از آن نشست‌ وزرا بدون حضور خبرنگاران در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی نیز در حاشیه اولین روز نشست وزرای خارجه در کنفرانسی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

گفتنی است بازار دیدارها و رایزنی‌های علی‌اکبر صالحی با همتایان و مقامات شرکت کننده در نشست تهران در حاشیه نشست وزرا و همچنین سران گرم بود.

در روز اول نشست وزرا از تمبر شانزدهمین اجلاس سران توسط صالحی وزیر خارجه و رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

نشست خبری با حضور خانواده‌های قربانیان ترور و همچنین خانواده‌های شهدای هسته‌ای در حاشیه اولین روز نشست وزرا برگزار شد.

بعد از پایان اولین روز نشست وزرای خارجه، جلسه کمیته فلسطین اجلاس نم برگزار و علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در این جلسه پیشنهاد داد دادگاه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی از سوی این کمیته تشکیل شود.

دومین روز نشست وزرای خارجه نم چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر برگزار و در حاشیه آن علی سعیدلو معاون بین‌الملل رئیس جمهور از ۱۰ جلد کتاب با محوریت جنبش عدم تعهد رونمایی کرد.

صالحی نیز ساختمان جدید مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد را افتتاح کرد.

در دومین روز ۲۵ وزیر و معاون وزیر در دو نوبت صبح و عصر به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان صالحی در نشستی خبری به تشریح توافقات صورت گرفته در نشست وزرای خارجه پرداخت.

صبح پنجشنبه تهران میزبان شانزدهمین نشست سران عدم تعهد با حضور نمایندگانی از ۱۲۰ کشور عضو و ۱۷ کشور و ۱۰ سازمان بین‌المللی ناظر بود.

نشست ساعت ۱۰:۳۰ با حضور مقام معظم رهبری و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش زنده سرود جمهوری اسلامی و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب رسما افتتاح شد و پس از ایشان محمد مرسی به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد سخنرانی و ریاست را به ایران تحویل داد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، «ناصر عبدالعزیز» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، «عبدالقادر بن صالح» رئیس گروه ۷۷ + چین و «مان موهان سینگ» نخست‌وزیر هند سخنرانان بعدی اجلاس بودند و پس از آنها نوبت به احمدی‌نژاد رسید که به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

پس از سخنان احمدی‌نژاد نشست افتتاحیه پایان یافت و رؤسا و هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس تهران عکس یادگاری گرفتند.

نشست سران ساعت ۱۶:۵۰ در سالن اجلاس از سر گرفته شد و نمایندگانی از قاره‌های آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب، آسیا و پاسفیک و بلاروس نماینده اروپا به ایراد سخنرانی پرداختند و پس از آنها ۱۷ مقام شرکت کننده در نشست سران سخنرانی کردند.

روز دوم نشست سران نیز در همان محل برپا شد و در دو نوبت صبح و عصر بیش از ۵۰ نفر از مقامات شرکت کننده به ایراد سخنرانی پرداختند.

نشست اختتامیه سران با حضور احمدینژاد در ساعت ۲۱:۴۵ آغاز و پس از تصویب بیانیهها و موافقت شرکت کنندگان با میزبانی ونزوئلا برای هفدهمین اجلاس نم و ایراد سخنرانی نمایندگان قارههامحمود احمدینژاد رئیس جمهوری کشورمان سخنرانی کرد و نشست تهران به کار خود پایان داد.