نماد حماسه ۹ دی که چند روز پیش مقابل دانشگاه تهران نصب شده بود، یک شبه غیب و به سرنوشت مجسمههای سرقتی تهران مبتلا شد. تاکنون هیچ سازمانی در اینباره اظهارنظر نکرده است.

به گزارش فارس؛ روز جمعه ۱۰ دی، نماد حماسه ۹ دی در مقابل دانشگاه تهران نصب شد. شکل ظاهری این نماد، شعله شمعی بود که با ترکیب کلمه دی و عدد نه و تلفیق آن با نشان جمهوری اسلامی بود.

هنوز ۲ روزی از نصب این نماد نگذشته بود که یک شبه این نماد غیب شد.

سازمان‌های و ارگان‌های مرتبط در زمینه آثار حجمی از غیب شدن این مجسمه ابراز بی‌اطلاعی کردند. محمد طاهری مدیر روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد که سازمان زیباسازی در جریان نصب و برداشتن این مجسمه نبوده است.

بر اساس این گزارش، مسئول آثار حجمی در کلان شهر تهران سازمان زیباسازی است و مسئولان این سازمان اعلام می‌کنند که در جریان این نماد نبوده‌اند.

اما یکی از مسئولان شهری اعلام کرد که معاونت امور مناطق اجازه نصب این نماد را داده و اعلام کرده است که شهرداری تهران با آنها همکاری لازم را داشته باشد.

این مقام مطلع ادامه داد: شهرداری در جریان نصب این نماد بوده اما در جریان برداشتن آن نبوده است.

وی می‌گوید: شهرداری مساعدت‌های لازم را در زمینه نصب انجام داده است اما جانمایی آن با همان شرکت سازنده بوده است.

احسان محمدحسنی رئیس هیئت مدیره مؤسسه عاشورا با انتقاد از برداشتن نماد ۹ دی از مقابل دانشگاه تهران می‌گوید: در روزهای آینده نماد بزرگتر و عظیم‌تری نصب می‌کنیم.

وی می‌گوید: تمامی اقدامات لازم برای نصب این نماد با شهرداری تهران صورت گرفت.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه عاشورا با بیان اینکه قبل از نصب این نماد از شهرداری مجوزهای لازم گرفته شده و حتی اسناد شهرداری که به امضای عیسی شریفی قائم مقام شهردار تهران نیز رسید موجود است، گفت: اقای شریفی به شهرداری منطقه ۶ دستور دادند تا همکاری لازم برای نصب این نماد صورت گیرد.

محمدحسنی با بیان اینکه این نماد در محلی قرار دارد که دوربین‌های مداربسته حراست دانشگاه تهران از آن محل فیلمبرداری می‌کرد، گفت: مطمئنا اگر فیلم‌های گرفته شده توسط حراست بازبینی شود مشخص می‌شود که این نماد چگونه برداشته شده است.

همچنین ۱۳ مجسمه شهر تهران از ابتدای امسال در کمتر از ۲ ماه به سرقت رفت اما تاکنون عاملان این سرقت‌‌های سریالی پیدا نشده‌اند و با وجود وعده‌های مکرر مسئولان برای یافتن سارقان، هنوز سرنوشت این مجسمه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته مسئولان تعدادی مجسمه از جنس فایبرگلاس با روکش برنز جایگزین مجسمه‌های سرقتی کرده‌اند اما اصل مجسمه‌ها تاکنون یافت نشده است.

مسئولان شهری اعلام کردند، از برخی سرقتها فیلمهای گرفته شده است؛ ولی متاسفانه این سرنخها نیز به نتیجه نرسید و تاکنون سارقی پیدا نشده است و معلوم نیست این مجسمهها که کار هنرمندان به نام کشور بود، در کدام نقطه به سر میبرند، احتمالاً نماد ۹ دی نیز به سرنوشت مجسمههای سرقتی شهر تهران دچار شده است.