به گزارش افکارنیوزبه نقل از عصر ایران؛ سعید شمس - «شما از کجا می‌دانید امسال سال آخر دولت است» همین جمله محمود احمدی‌نژاد کافی بود تا «تلاش دولتی‌ها برای تمدید موقعیت» جای ثابتی در ادبیات سیاسی چند روز اخیر داشته باشد و مباحثزیادی مطرح شود.

حال سؤال‌های موجود این است که آیا دولتی‌ها به فکر تمدید موقعیت خود هستند و آیا این امکان وجود دارد که دولت وقت بخواهد و بتواند از موقعیت خود استفاده یا بهتر است گفته شود با هدف ماندگاری در قدرت، سوء استفاده کند؟

«شاید هم علاقه‌مند باشد که همچنان در راس قدرت بماند. این اصلا اهمیتی ندارد. مهم، این است که مردم باید انتخاب کنند و آن‌ها تشخیص می‌دهند که چه کسی باشد و چه کسی بهتر است حاشیه نشین شود.»

سردار اسماعیل کوثری عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با این اظهارات به سؤالات «عصر ایران» پاسخ می دهد:

شائبه به وجود آمده درباره علاقه دولتی‌ها به ماندگاری در موقعیت فعلی را چطور تحلیل می‌کنید؟

آقای احمدی‌نژاد یک نظری دارد و شاید هم علاقه‌مند باشد که همچنان در راس قدرت بماند. این اصلا اهمیتی ندارد. مهم، این است که مردم باید انتخاب کنند و آن‌ها تشخیص می‌دهند که چه کسی باشد و چه کسی حاشیه نشین شود. به همین دلیل نگرانی‌ها درباره اینکه گفته می‌شود دولتی‌ها به نوعی این هدف را دنبال می‌کنند که دولت یازدهم را هم در دست بگیرند، نگرانی‌هایی بی‌موردی است.

اما سوء استفاده احتمالی از موقعیت دولتی، احتمالی هزینه ساز است.

آن را هم مردم به خوبی متوجه می‌شوند و اگر کسی دست به این کار بزند، حتما مردم واکنش مناسبی به چنین تحرکاتی خواهند داد. اگر ببینند کسی سوء استفاده کند حتما از جانب جامعه با برخورد لازم روبرو خواهد شد.
باید گفت که خیلی افراد خیلی از مسایل را در ذهن خود می‌پرورانند و دنبال این هستند که اهدافشان را عملی کنند. هاشمی رفسنجانی هم دنبال این بود تا با تغییر قانون اساسی در انتخابات دولت هفتم برای سومین بار متوالی کاندیدا شود که وقتی نتوانستند، حزب کارگزاران را تشکیل دادند تا همچنان بتوانند در عرصه باشند.
همچنین در زمان آقای خاتمی هم حتی از براندازی حرف می‌زدند و تا بتوانند حاکمیت را در اختیار خود بگیرند. همانطور که گفتم مهم رای و نظر مردم است که در هر حالتی حرف اول و آخر را خواهد زد.

" براندازی "؟ این ذهنیت قانون اساسی و ساختار کشور را زیر سؤال نمی‌برد؟!

دوم خرداد دنبال این بود تا با رویارویی با نظام، حاکمیت را به عهده خود در آورد که مردم اجازه چنین چیزی را ندادند و بعد از اینکه متوجه نیتشان شدند، آن‌ها را پس زدند.

اما…!

سؤال بعدی لطفا.

انتقادات اصولگرایان از دولت اصولگرا چه مساله‌ای را به اثبات می‌رساند؟

همین نشان می‌دهد که جبهه اصولگرایی به آگاهی بالایی رسیده است و هر زمان که احساس کرد مشکلی به وجود آمده است، بدون مصلحت سنجی آن را بازگو می‌کند. به همین دلیل شاهد این هستیم که این روز‌ها چهره‌های اصولگرایی انتقادات زیادی را نسبت به دولت مطرح می‌کنند.

«چهره‌های اصولگرایی انتقادات زیادی را نسبت به دولت مطرح می‌کنند.» این مساله نشان می‌دهد که شرایط نامطلوب است.

اینطور که شما می‌گویید، نمی‌تواند منطبق با واقعیت باشد. دولت کارهای بزرگی انجام داده است و می‌توان به نمونه‌های زیادی از تصمیم گیری‌های خوبشان اشاره کرد. انتقادات طرح شده فقط به این دلیل است که عده‌ای معتقدند دولت می‌تواند در روش‌های اجرایی کردن برنامه‌هایش تغییراتی داشته باشد.

اما حتی آقای باهنر اینطور گفته‌اند که باید یکسال باقی مانده از عمر دولت را تحمل کنیم.

منظور آقای باهنر هم همین است که باید دولت تغییر رفتار را اعمال کند، به هر حال باید قبول کرد که دولت فعلی در راستای اهداف نظام حرکت کرده است و به همین دلیل باید گفت که نمره قبولی گرفته است و در بحثاصولی هیچ کس نمی‌تواند ارزش‌های دولت را انکار کرده و نادیده بگیرد.
دولت، دولت زحمت کشی است و با وجود برخی از ایرادات، هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آن‌ها با اصول و اهداف جمهوری اسلامی همخوان نبودند.

پس در این صورت چرایی بحثتشکیل نهادی فرا قوه‌ای چه چیزی می‌تواند باشد؟

این هم نظری است که فقط تعداد محدودی از چهرهها مطرح میکنند و نمیتوان گفت که خواستهای عمومی است. به همین دلیل شما هم با طرح این مساله سعی نکنید که دولتیها را زیر سؤال ببرید.