به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: محور مهمی که از سوی احمدی‌نژاد باید روی آن در مجمع عمومی تاکید شود، نقش آفرینی همه کشورها در مسائل مهم جهانی و جلوگیری از یک جانبه‌گرایی چند کشور مطرح و طرح نقش آفرینی همه کشورهای عضو سازمان ملل در مباحثاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه ایران ریاست جنبش عدم تعهد را در اختیار دارد و احمدی‌نژاد از این جایگاه در مجمع عمومی سازمان ملل بهره خواهد برد، تصریح کرد: بحثمشارکت همه کشورها در مدیریت جهانی که در اجلاس اخیر عدم‌تعهد بررسی شد باید از سوی رئیس‌جمهور در سازمان ملل پیگیری شود.

وی سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل را فرصت خوبی برای طرح مسائل مهمی که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دنبال می‌کند، دانست و تأکید کرد: جلوگیری از تحمیل دیدگاه‌های چند کشور در سازمان ملل به سایر کشورها از مواردی است که باید مورد تاکید رئیس‌جمهور باشد، بحثاصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و لغو حق وتو برای چند کشور محدود و رفع هر گونه تبعیض موجود در ساختار فعلی و عضویت دائم یکی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شورای امنیت از مواردی است که باید در مجمع عمومی مطرح و پیگیری کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع اصلاح ساختار سازمان ملل در سال‌های گذشته هم از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده است، افزود: بعد از ایران اخیراً کشورهای دیگری هم این موضوع را مطرح و تعقیب می‌کنند و همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران روی این نکته تاکید داشته‌اند.

سبحانی‌نیا اصلاح ساختار سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل مانند سازمان انرژی هسته‌ای را نیز ضروری برشمرد و تصریح کرد: برخی زیر مجموعه‌های سازمان ملل تنها ابزاری است در اختیار چند کشور برای تحمیل نظر خودشان به سایر کشورها که از این زیر مجموعه‌ها نهایت سوء استفاده را می‌کنند.

وی طرح موضوع انرژی هسته‌ای و تاکید بر حق برخورداری ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را از جمله موارد قابل طرح در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی رئیس‌جمهور خواند و گفت: تبیین دیدگاه فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب پیرامون حرمت استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از یک سو و گزارش هماهنگی‌ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با سازمان انرژی هسته‌ای در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی برای افکار عمومی از تریبون سازمان ملل ضرورت دارد.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه احمدی‌نژاد باید توجه ویژه‌ای هم به مسائل منطقه‌ای به خصوص بحران سوریه و جنبش بیداری اسلامی داشته باشد، ادامه داد: فشارها و دخالت‌های خارجی در کشور سوریه باید در مجمع عمومی سازمان ملل مورد انتقاد قرار گیرد و موضوع فلسطین و مخالفت با اشغالگری صهیونیست‌ها نیز از مسائل قابل طرح هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: احمدینژاد در مجمع عمومی سازمان ملل باید زبان گویای ملت ایران در راستای سیاستهای جهانی انقلاب، آرمانهای امام(ره) و دیدگاههای مقام معظم رهبری باشند و به تببین مواضع جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل بپردازند.