جنگ‌های آینده مانند ۸سال دفاع مقدس نیست

به گزارش افکارنیوز،امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با فارس به تبیین نقش پدافند هوایی در جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: برای پدافند هوایی کشورمان می‌توانیم ۳ برهه از زمان را ترسیم کنیم. پدافند هوایی ایران از سال ۱۳۱۲ به صورت مرحله به مرحله کار خود را آغاز کرد تا اینکه در دهه ۱۳۳۰ به شکل اصلی خودش به عنوان تیپ مستقل دفاع هوایی می‌رسد و کارش را شروع می‌کند.

وی افزود: پدافند هوایی با ورود رادارها و سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای از دهه ۱۳۳۰ تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که تقریبا یک شکل و شمایل استقراری، ثابت و ایستایی به خود می‌گیرد، تنها وظیفه‌اش حفظ و حراست از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی بوده تا بتوانند از تهاجمات دشمن را در برابر پایگاه‌های شکاری و بمباران فرودگاه‌ها جلوگیری کنند.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در طول ۸ سال دفاع مقدس وظیفه پدافند هوایی بسیار بیشتر شد، گفت: در آن زمان حس می‌شد که دهلیزها و معابر نفوذی که هواپیماهای حمله‌ور بعثی عراق از طریق آن حمله می‌کنند در مسیر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی نیست و برای اینکه از پالایشگاه‌های و سدها و نیروگاه‌ها حفظ و حراست می‌شد، بخشی از سامانه‌های پدافند هوایی باید گسترش می‌یافت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکید کرد: در آن فضای پس از انقلاب با وجود ناامنی‌ها و ترور‌ها و اینکه با وجود بدنه مردمی اما تعدادی از فرماندهان ارتش، مردمی نبودند، وقتی جنگ شروع شد پدافند هوایی فرماندهانی که در آن زمان در خود می‌بینند کسانی بودند که در پیکره پدافند بودند و با یک کار جهادگونه سامانه‌ها را گسترش دادند و با تاکتیک‌ و تکنیک متناسب با هم در برابر دشمن می‌ایستند.

وی با بیان اینکه وقتی عملیات والفجر ۱ را آنالیز و بررسی می‌کنیم می‌بینیم تاکتیکی‌ که به کار رفته است تا آن زمان در دنیا کم نظیر بوده است، گفت: بسیاری از تاکتیک‌ها بایستی در اتاق‌های جنگ و دفاع و با حضور فرماندهان استراتژیست نظامی و هماهنگی کامل نیروهای مختلف باشند تا عملیات با موفقیت انجام شود. اما دیدیم که چندین جوان که به سمت فرماندهی و عملیات نیرو و پدافند منصوب شده بودند عملیات‌هایی این چنینی را با موفقیت انجام دادند.

اسماعیلی همچنین اظهار داشت: حضرت آقا در خصوص اقدامات پدافند هوایی در عملیات‌های دفاع مقدس فرمودند «پدافند هوایی ابتکارات و اقدامات عجیبی برای کشور در زمان دفاع مقدس ایجاد کرد»، ایشان ۲۳۶ مرتبه در رابطه با پدافند هوایی فرمایش داشته‌اند که تمام این فرمایشات یک سو داشت و آن هم اولویت‌ اول بودن پدافند هوایی در صحنه‌های رزم آتی است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام ۸ سال دفاع مقدس و شروع یک بستر جدید در دنیا و مشاهده جنگ‌های امروزی که در آن کشورهای غاصب برای هجمه و حملاتشان بر علیه کشورهای مظلوم برای سرعت عمل بیشتر و دقت بالاتر و حصول نتیجه بهتر ر زمان کوتاهتر در زمینه‌ هوا از سامانه‌های هواپایه استفاده می‌کنند، این نیاز حس شد که یک یگان تخصصی و صرفا دفاع هوایی باید تشکیل شود تا همه ابتکارات و تفکرات نظامی و تمام ایدئولوژی اجرایی‌اش را بر روی مسائل پدافند هوایی متمرکز کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: پدافند هوایی علاوه بر استقلالش که در دهم شهریورماه ۱۳۸۷ از نیروی هوایی پیدا کرد، لازمه دیگرش این بود که از همه پتانسیل دفاعی کشور استفاده کند به همین جهت اسم قرارگاه را به خود گرفت و نیرو نشد.

وی تاکید کرد: گسترش سامانه‌های راداری، شنود الکترونیکی دیده‌بانی، سامانه‌های موشکی ارتفاع بالا و متوسط سامانه‌های توپخانه‌ای ارتفاع کم و دوش پرتاب در بیش از ۳ هزار نقطه در کشور ایجاد شده و پدافند هوایی لایه به لایه دیده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در همین راستا در بحثچگونگی رویارویی با هجمه حملات و تهدیدات احتمالی آینده، سامانه‌هایی که از قبل موجود بود، بومی سازی شدند زیرا ما در تهدید و تحریم‌ به موازات هم هستیم. جهاد خودکفایی قرارگاه و صنایع وزارت دفاع و دانشگاه‌ها کمک کردند تا سامانه‌های موجود در کشور که از قبل وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور شده بود امروز به سامانه‌های بومی و کاملا ایرانی تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات هم سامانه‌های جدیدی در حوزه راداری، شنود الکترونیکی، جنگ الکترونیکی و سامانه‌های موشکی به عرصه پدافند هوایی کشور وارد شده است. ورود این سامانه‌ها از چندین لحاظ به پدافند هوایی و حفظ امنیت هوافضای کشور کمک می‌کند یکی از آن بخش‌ها این است که دیگر پدافند هوایی تک محوری و تک فرکانسی و تک طیفی نیست.

اسماعیلی ادامه داد: زیرا جنگ‌های آینده همانند جنگ‌های ۸ سال دفاع مقدس نیست و ممکن است ما با یک فضای جنگ الکترونیک بسیار شدید و در سطح وسیع روبرو شویم، پس نیاز بود سامانه‌های کشف و شناسایی ما دارای طیف‌های فرکانسی متعدد باشند که الان سامانه‌هایمان این قابلیت را دارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی در بخش جنگ الکترونیک و استفاده از سامانه‌های دیده‌بانی هوشمند صورت گرفته است، اظهار داشت: آنچه که پدافند هوایی به صورت لایه به لایحه به آن فکر کرده است، استفاده از سامانه‌های بومی و تولیدات ایرانی توامان در مراکز هسته‌ای، حساس، حیاتی و بعد کل کشور جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تحقیقات بالغ بر ۲۵۰ نخبه کشوری با قرارگاه همکاری می‌کنند، گفت: ما تاکتیک‌‌هایمان را هم بر حسب تکنیک تنظیم می‌کنیم، اگر می‌بینیم در دنیا کشورهای صاحب تکنولوژی دارای سامانه‌های پیچیده و پیشرفته هستند و اگر ما به سبب تهدید‌ها و تحریم‌هایی که می‌شویم نمی‌توانیم به آن اندازه پیچیدگی و پیشرفت داشته باشیم، اما به اندازه‌ای در سامانه‌های بومی و ایرانی پیشرفت داریم که بتوانیم با تاکتیک‌ منحصربه‌فردمان دشمن را به زانو در بیاوریم. آنچه که امروز شاهدش هستیم تبلور و عجینی از تاکتیک اسلامی و الهی در کنار تکنیک‌های بومی و ایرانی است.

اسماعیلی تصریح کرد: تهدیدات برای پدافند هوایی نقطه قوت است، هر زمان پدافند هوایی کشور حس کند تهدیدی وجود دارد، سامانه‌هایش را ارتقا می‌دهد و گسترش‌ها و آماده‌باش‌هایمان هم بیشتر خواهد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به تهدیدات دشمن فرامنطقهای گفت: ما تهدید هوایی و تهدیدات دشمن فرامنطقهای را برای خودمان به عنوان یک مساله هراسآمیز نمی دانیم و این تهدیدی که باعث تقویت ما میشود، تقویت پدافند هوایی را هم در تنوع تجهیزات و هم تاکتیک به دنبال دارد.