ناگفته‌های انتخابات۸۸ از زبان وزیرسابق کشور

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، صادق محصولی سال ۱۳۳۸ در ارومیه متولد شد. وی که دارای کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران است، فرمانداری شهرستان ارومیه و معاونت استانداری آذربایجان غربی را نیز بر عهده داشته است.

معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع، مشاورت رئیس‌جمهوری، همکاری با جهاد سازندگی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵(آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل) و فرماندهی لشگر ۶ ویژه پاسداران بخش دیگری از مسئولیت‌‌های اوست. محصولی مسئولیت تحقیق بازرسی سپاه و تدریس در دانشگاه علم و صنعت و همچنین تصدی وزارتخانه‌ای کشور و رفاه را در کارنامه خود دارد.

محمود احمدی نژاد در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۷ محصولی را پس از استیضاح جنجالی کردان برای تصدی وزارت‌کشور به مجلس معرفی کرد که وی با کسب رای اعتماد از مجلس وزیر کشور شد. دوران وزارت کشور وی همزمان با کلید خوردن جریان فتنه ۸۸ در کشور بود. صادق محصولی همچنین در آبان سال ۱۳۸۸ توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه رفاه و تامین اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که وی توانست دوباره نظر مثبت نمایندگان را جلب کند. پس از تصویب ادغام وزارت رفاه با وزارت کار و در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ رییس جمهور طی نامه‌ای پایان مسوولیت محصولی را اعلام کرد.

محصولی که پیش از این بخش اول گفت‌گوی وی با فارس منتشر شد و درباره انشقاق جبهه پایداری، عملکرد شورای فقهی در این جبهه و ساز و کارهای انتخاباتی پایداری صحبت کرده بود در بخش دوم این گفت‌وگو درباره مسائل مختلفی همچون ائتلاف کارگزاران و جریان انحرافی، طرح اجماع ملی هاشمی‌رفسنجانی، ناگفته‌هایی از وزارت کشور در زمان فتنه ۸۸ و خاطراتی از حضورش در دولت صحبت کرد.

بخش دوم این مصاحبه از نگاهتان می‌گذرد:

** ائتلاف کارگزاران و فتنه با جریان انحرافی محتمل است

*فارس: ارزیابی شما درباره احتمال پیوند فتنه، انحراف و کارگزاران در انتخابات چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت کسانی که در مسیر حق و گفتمان انقلاب اسلامی نیستند و از آن انحراف دارند می‌توانند به خاطر منافع خود در مقاطعی با یکدیگر ائتلاف کنند بنابراین این موضوع قابل پیش‌بینی است و نمی‌شود آن را انکار کرد اما انحراف‌ها به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند که از جمله آنها یکی کارگزاران و دیگری اصلاح‌طلبان و دیگری حلقه مورد اشاره است؛ اگر اصلاح‌طلب واقعاً آن چیزی که معنای واقعی اصلاح‌طلبی است باشد همه از آن استقبال می‌کنند؛ اصلاح امور که چیز بدی نیست اما برخی شعار آن را می‌دهند و خلافش را عمل می‌کنند اما بعضی‌ها چه بسا شعار آن را هم نمیدهند و به آن عمل می‌کنند.

جبهه فرهنگی انقلاب نسبت به خطراتی که جریان‌های انحرافی دارند باید روشن و بصیر باشد ما نمی‌خواهیم کسی را پیش از اینکه خطای بزرگی کند و یا به اقدام ضد نظام دست بزند متهم کنیم اما در اینکه زمینه چنین ائتلافی از سوی این جریانات وجود دارد شکی نیست چراکه وقتی معیار در بین بعضی گروه‌ها به قدرت رسیدن باشد و نه پایبندی به احکام و انجام وظیفه شرعی حول محور ولایت، بده‌بستان‌های سیاسی و ائتلاف در بین آنها امری عادی خواهد بود تناقض‌هایی را هم که در رفتار بعضی از این گروه‌ها می‌بینید می‌تواند ناشی از این موضوع باشد و باید گفت اشتراک این گروه‌ها در حاکم کردن خود بجای حاکم کردن ارزش‌ها و اصول آنهم به هرقیمتی، تهدیدی جدی است.

** پیش‌فرض انحرافی طرح اجماع ملی

* فارس: آیا طرح «اجماع ملی» که از سوی آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مطرح شده در کشور ما پاسخگوست؟

کسانی که بحثاجماع یا وحدت ملی را مطرح می‌کنند یک پیش‌فرضی دارند که توجه به آن مهم است؛ البته ممکن است روی این پیش فرض مانور ندهند اما قطعاً انحرافی است. آن پیش فرض این است که در کشور بحران است و برای رفع آن باید دولت وحدت ملی یا آشتی ملی ایجاد کنیم. در حالی که ما الان نه تنها در بحران نیستیم بلکه در بهترین شرایط کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از هر جهت اعم از امنیت داخلی، ثبات سیاسی، رفاه عمومی و پیشرفت علمی و نفوذ معنوی در کشورهای منطقه و جهان هستیم. بنابراین اینها سعی دارند با طرح «وحدت ملی» القای بحران کنند.

** اگر حاشیه‌های دولت دهم نبود خدمت‌رسانی بهتر صورت می‌گرفت

*فارس: کابینه دولت دهم را تا چه حد هماهنگ و کارآمد تلقی می‌کنید؟

در کابینه دولت دهم افراد خدومی حضور دارند و قطعاً زحمات و اثرات کار آنها را مردم می‌بینند و از آن بهره‌مند هستند ولی این به معنای آن نیست که همه اعضاء دولت دهم عین هم فکر می‌کنند چراکه در دولت دهم افراد با دیدگاه‌های مختلفی حضور دارند. شاهد بودیم که خدمات خوبی صورت گرفت هرچند اگر حاشیه‌هایی که در دولت دهم به وجود آمد که در دولت نهم بسیار کمتر بود، انجام نمی‌شد خدمت‌رسانی بهتر از این هم می‌توانست صورت گیرد.

*فارس: آیا به نظر شما می‌توان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ فردی را پیدا کرد که شعارهای عدالت‌طلبانه‌تر و ولایی‌تری نسبت به احمدی‌نژاد در سال ۸۴ داشته باشد؟

خداوند تبارک و تعالی ناامیدی را از گناهان بزرگ می‌داند لذا ما در این‌باره ناامید نیستیم اما بیشتر از اینکه بحثشعار دادن مطرح باشد عمل به شعارها مهم است و معیار ما صرف شعار دادن افراد نیست بلکه عمل کردن به شعارهای وعده‌داده شده و همچنین پایداری بر آنهاست. حتی ممکن است در ابتدا کسی شعارهایی بدهد اما با گذشت زمان نتواند همان مسیر را ادامه دهد. اگر کسی بخواهد روی اصولی همچون عدالت و سایر ارزش‌های الهی بایستد قطعاً فشارها بر روی وی زیاد خواهد بود.

اگر ورود به انتخابات به صورت گفتمانی باشد و تعدادی از افراد امین و دلسوز که ظرفیت لازم نامزدی را هم داشته باشند و درصدد حاکمیت گفتمانی باشند و به جای محوریت اشخاص، گفتمان انقلاب و خدمت‌رسانی به مردم را محور قرار دهند و در یک کار مشترک تبیین برنامه‌های مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال کنند در آنصورت هرکدام از آنها که مسئولیت را بر عهده گیرد دیگران از آن جمع نه تنها ناراحت نخواهد شد بلکه قطعاً در انجام کارها و پیاده کردن برنامه‌ها و بسط حاکمیت گفتمانی، به چنین شخصی کمک خواهند کرد. در واقع این می‌تواند رشد و حرکتی به سمت جلو باشد.

** روز شمار دشمن برای انتخابات ۹۲

*فارس: با توجه به سابقه فعالیت شما در وزارت کشور چقدر احتمال می‌دهید دشمن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ دوباره فضاسازی کند؟


دشمن که بیکار نمی‌نشیند؛ از هم اکنون پیش بینی می‌شود سرویس‌های امنیتی دشمن مشغول طراحی روز شمار انتخابات ۹۲ هستند، تابتوانند نیروهای انقلاب را در مضیقه و نیروهای خودشان را تقویت کنند. اگر غیر از این فکر کنیم در غفلت به سر می‌بریم.

** در انتخابات ۹۲ فتنه‌ای بدتر از ۸۸ متصور است

*فارس: یعنی شما چیزی شبیه فتنه ۸۸ را برای این انتخابات پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر ما بصیرت لازم را نداشته باشیم بدتر از فتنه ۸۸ می‌تواند متصور باشد. باید دائم برای مردم روشنگری کرد و همه وفاداران انقلاب، نخبگان و خواص ‌ که متاسفانه برخی از این خواص در فتنه ۸۸ کوتاهی کردند و مردود شدند باید در انتخابات آتی به موقع اعلام خطر کنند و متوجه فرمایشات و توجهات مقام معظم رهبری باشند تا دشمن نتواند گام‌های بعدی را به راحتی بردارد. اگر ما در انتخابات آینده شناخت خوبی از سناریو‌های دشمن داشته باشیم می‌توانیم در خنثی‌سازی آن موفق باشیم.

البته مردم انقلابی و متدین ما تجربه خوبی از توطئه‌های دشمن و شکست دادن این توطئه‌ها دارند و این موضوع یعنی حضور به موقع مردم قهرمان ایران در صحنه‌های دفاع از انقلاب و نظام از بزرگترین مشکلات دشمن به شمار می‌رود.

** ناگفته‌هایی از وضعیت وزارت کشور در انتخابات ۸۸

در انتخابات ۸۸ وزارت کشور سه شعار داشت. «مشارکت حداکثری»، «رقابت قانونی» و «اخلاق انتخاباتی» بنده چون خیلی هم اهل مصاحبه نبودم، بعداً هم نگفتم که این شعارها بر اساس چه مطالعات و پیش بینی‌هایی صورت گرفت؛ اولین شعار مشارکت حداکثری بود که به فضل خدا در انتخابات ۸۸ محقق شد خیلی‌ها به من می‌گفتند، نگویید مشارکت حداکثری چراکه انجام نمی‌شود و مردم می‌گویند وزیر کشور نتوانست پیش‌بینی درستی داشته باشد، اما ما گفتیم باتوکل بر خدا برنامه‌هایمان را در این جهت تنظیم می‌کنیم و در واقع وظیفه خود را تشویق مردم برای مشارکت حداکثری می‌دانستیم که به فضل الهی با حضور ۸۵ درصدی مردم واجد شرایط محقق شد. شعار رقابت قانونی نیز ناظر بر فضای انتخابات بود اما کسانی که ادعای قانون‌گرایی داشتند از آن سر باز زدند و قانون شکنی‌های فراوانی کردند حتی در موارد زیادی اخلاق انتخاباتی که شعار دیگر انتخابات ۸۸ بود را هم رعایت نکردند لذا ما دیدیم پیش بینی‌ها و هشدارهای وزارت کشور در سال ۸۸ که در قالب شعارهای سه گانه مطرح شده بود به جا و دقیق بود؛ خواصی که در بین مردم نفوذ دارند باید نقش خود را به درستی ایفا کنند. هر چند برخی خواص آمدند و در رسانه‌ها صحبت‌ها و روشنگری‌های خوبی انجام دادند اما متاسفانه برخی دیگر یکی به نعل و یکی به میخ زدند. یا برخی گفتند که ما ملاحظه کردیم تا بینیم کدام طرف برنده می‌شوند که بعدا اظهار نظر کنیم. بنابراین ملاک این افراد حق و باطل نبوده بلکه در صدد به قدرت رسیدن بودند. در فتنه ۸۸ مردم درس‌های خوبی گرفتند و در عین حال درس خوبی هم به دشمن دادند.

به فضل الهی و با یاری امام زمان(عج) در سال ۸۸ وزارت کشور قویترین و سالمترین و با شکوهترین انتخابات را برگزار کرد که از قوت و دقت و شفافیت آن دوستان نظام خوشحال و استکبار و صهیونیسم جهانی عصبانی شدند.

** امیدواریم فتنه ۸۸ برای خواص درس عبرت بوده باشد

می‌توان اجازه نداد فتنه‌ای بزرگتر از سال ۸۸ شکل بگیرد اما اگر خواص مراقبت نکرده و سر خود را در برف فرو کرده و به لبخند دشمنان نظام و رضایت مستکبرین دلخوش کنند و به جای اینکه جوانمردانه به میدان آمده و با مردم همراهی کرده و مقابل دشمنان پایداری کنند، دنبال این باشند که کار دشمن‌پسند انجام دهند تا آنها در رسانه‌های خود آن را بازتاب دهند، خطرات این کار دامن خود این خواص را هم خواهد گرفت لذا امیدواریم فتنه ۸۸ برای خواص نیز درس عبرت خوبی بوده باشد.

ما باید خیلی مراقب باشیم و به هیچ عنوان دشمن را دست کم نگیریم و بدانیم که آنها در هرحال مکر و حیله می‌کنند اما از همه مهمتر این است که اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم و «رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» بگوییم و عمل کنیم دچار حزن و ناراحتی نخواهیم شد و پیروزی با ما است. خدا با ماست همانطور که با گذشت ۳۳ سال از انقلاب همواره انواع توطئه‌های دشمنان علیه کشور ما خنثی شده است و کشور عزیز ایران روز بروز به سوی قله‌های پیشرفت و عدالت در حال حرکت است.

** مهمترین نیاز کشور ارائه تحلیل درستی از وضعیت فعلی است

* فارس: مهمترین نیازهای کشور را با توجه به در پیش بودن انتخابات آتی در چه می‌دانید و مهمترین شاخص‌ها برای انتخاب یک نامزد چیست؟


برای انتخاب یک فرد باید عملکرد آن نامزد را در گذشته و حال و همچنین افراد و گروه‌هایی که از وی حمایت می‌کنند، و نیز افکار و شعارهایشان را مورد بررسی قرار داده و آن را با اسلام ناب محمدی(ص) قیاس کرده و بسنجیم. قطعاً این‌گونه ما بهتر به نتیجه خواهیم رسید البته شرایط انتخابات در زمان فعلی کشور نیازهایی را می‌طلبد.

مهمترین نیازی که در حال حاضر داریم ارائه تحلیل درستی از وضعیت فعلی کشور است همانطور که گفتم در طرح اجماع ملی آنها پیش فرضی را به عنوان وضعیت بحرانی در کشور در نظر می‌گیرند و برپایه آن راه حل ارائه می‌کنند پس اینکه ما در حال حاضر در چه شرایطی قرار داریم نکته بسیار مهمی است.

حضرت آقا فرموده‌اند که ما در شرایط بدر و خیبر هستیم لذا ما باید این مسئله را درک کنیم که در موقعیت برتری قرار داریم؛ هندسه جهانی که در منطقه به دلیل بیداری اسلامی در حال تغییر است حاصل صدور انقلاب اسلامی است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امام خمینی(ره) روح خدا در کالبد زمان بود لذا ما امروز می‌بینیم که این روح الهی ظهور و بروز دارد و افکار و منویات حضرت امام(ره) در جهان و به ویژه کشورهای اسلامی متجلی شده است.

** انقلاب‌های منطقه «اسلامی» است

اگر درک درستی از این شرایط نداشته باشیم به بیراهه می‌رویم. اگر این انقلاب‌های منطقه اسلامی نیست چرا ملت‌های مسلمان نسبت به توهین به پیامبر اعظم اسلام تا این حد واکنش نشان دادند؟ سئوال اساسی اینجاست که هدف دشمن از ساخت چنین فیلم موهنی چیست؟ به نظر می‌رسد که دشمن با برنامه‌ریزی دقیق(به زعم خود) سعی کرده است فیلمی را ظاهراً به صورت غیر حرفه‌ای بسازد تا سنجش مناسبی از عکس العمل امت اسلامی در قبال آن داشته باشد و اگر زمینه را مناسب دید و هزینه را کم، ساخت فیلم‌های موهنی با کیفیت حرفه‌ای و اثرگذاری بیشتر را در دستور کار خود قرار دهد و این نشان از ترس دشمن از نهضت‌های اسلامی در منطقه است پس می‌بینیم که مردم به دنبال اسلام هستند اما طبیعی است که برخی از عوامل دشمن در لباس خواص در داخل این کشورها به تبعیت از اربابانشان که همان صهونیست بین الملل و استکبار جهانی است به دنبال ایجاد انحراف در مسیر اسلامی انقلاب‌ها باشند. بنابراین تبیین گفتمان انقلاب اسلامی باید در شرایط فعلی بسط یابد که در این راه باید به پایداری بر اصول، حاکمیت عدالت، رفع نیازهای مادی و معیشتی مردم که ولی نعمت ما هستند، حفظ آرامش در کشور، و عدم پیش بردن برنامه‌های کشور با رویکردی انتخاباتی توجه کرد.

تلاش رسانه‌ها برای ایجاد فضای همبستگی عمومی و فضاسازی مناسب برای تصمیم‌گیری دقیق متناسب با نیازهای کشور، مراقبت از عدم کاهش شتاب خدمت رسانی به مردم در هر پست و مقامی، توجه به سیاست خارجی کشور متناسب با وضعیت منطقه مبتنی بر اصول و توجه مسئولان به بیداری اسلامی بسیار مهم است.

جریانات و گروه‌های فعال در عرصه انتخابات باید با اقدام به ارائه برنامه‌ و نقد منصفانه راهگشا باشند و در واقع به جای کلی‌گویی و تخریب گروه‌های رقیب آنها را نقد و راهکار ارائه دهند. تبیین سازوکار عملی پیشرفت و عدالت، مردود دانستن پیشرفت بدون عدالت که متأسفانه برخی افراد برنامه‌هایشان ناظر به این امر است و توجه عمیق وکافی به مطالبات واقعی مردم نیز از نیازهای اساسی کشور است.

البته باید گفت که نیازهای اساسی کشور، نسبت خود را صرفاً با انتخابات پیدا نمی‌کند بلکه نیازها با شرایط نظام و آرمان‌هایی که بر گرفته از انقلاب و منشور فکری امام راحل و مقام معظم رهبری است نسبتش معلوم می‌شود از این رو انتخابات بخشی از مسیر نظام است.

اما از جهت عملیاتی می‌توان به اقتدار ملی، پیشرفت در حوزه فناوری، اثبات کارآمدی نظام در عرصه تأمین معیشت مردم، استقرار عدالت اجتماعی و همچنین در حوزه فرهنگ، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب، در حوزه اقتصاد کار اقتصادی متناسب با رویکرد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

ما باید بر گفتمان مقاومت تأکید کنیم و در مقابل دشمن عقب نشینی نداشته باشیم. چراکه از ضروریات امروز کشور همین موضوع است. جوانان و نخبگان فرهنگی کشور باید وارد صحنه کشور شوند و البته اگر یک دانشجو و یا جوانی حرفی زد و یک مسئول صاحب قدرت را نقد کرد نباید با او برخورد شدید داشت. چراکه چنین برخوردی اسلامی و مورد پسند حضرت آقا نیست و این رفتارها برای آن مسئول صاحب منصب ایجاد اقتدار نمی‌کند.

** برخورد تند مسئولان با دانشجویی که انتقاد می‌کند اسلامی نیست

پرهیز از امور حاشیه‌ای و تنش‌زا، دوری از کانون‌های قدرت و ثروت که به مثابه کارگزاران دشمنان عمل می‌کنند، عمل به تکلیف و انجام وظیفه انقلابی در هر پست و مقامی از رویکردها و نیازهای مهم امروز کشورمان است.

* فارس: آیا این نیازها و مصادیقی که عنوان کردید نظر شخصی شماست یا معیارهای جبهه پایداری نیز همین است؟

تقریبا کلیت نگاه جبهه پایداری بر همین محورهااست و این جبهه یک نگاه گفتمانی نسبت به این موارد دارد ولی بنده در اینجا بعنوان سخنگوی جبهه پایداری مصاحبه نمی‌کنم.

* ‌فارس: باتوجه به اینکه شما تصدی وزارت کشور را بر عهده داشتید، اصلاح قانون انتخابات را چقدر ضروری می‌دانید؟

اصلاح قانون انتخابات حتماً می‌تواند مفید باشد اما اینکه چگونه این امر صورت گیرد جای بحثدارد. تدوین و اصلاح آن به گونه‌ای که مثمرثمر باشد بسیار مهم است و در اینکه قانون انتخابات دارای اشکالاتی است که باید مرتفع شود شکی نیست. اما چگونگی رسیدن به این امر مستلزم کار دقیقی است که نباید با عجله و صرفاً برای رسیدن به انتخابات سال ۹۲ صورت گیرد. بنابراین اصلاح قانون انتخابات کاملا ضروری است و باید در یک مجال مناسب و با رویکردی که نتیجه‌اش طوری نباشد که دو سال دیگر نیازمند اصلاح مجدد باشد آن را پیش ببریم. اگر هم بخواهند که صرفاً دو سه تا اشکال کلیدی را برای انتخابات آینده رفع کنند شاید تاکید بر محدودیت سنی حداکثر ۷۰ یا نهایت ۷۵ سال و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا کار سناسی ارشد جزو الویت ها باشد. ولی چون با دستور رهبری سیاست‌های کلی مربوطه درحال تدوین می‌باشد لذا بهتر است که اصلاحات لازم بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی و مبتنی بر مواد آن باشد.

* فارس: تفاوت احمدی‌نژاد ۸۴ و ۹۰ از دیدگاه شما چیست؟

بهتر است به این موضوعات در فرصت مناسب‌تری پرداخته شود و تلاش شود دولت محترم مدت کمتر از یکسال باقیمانده را بدور از تنش‌ها و حواشی داخل و خارج از دولت با خدمت رسانی مطلوب به پایان ببرد و صحبت‌های هرکدام از ما موجب خارج شدن از فضای آرامش لازم جهت انجام کار زیاد دولت و خدمت رسانی مطلوب نشود فرمایشات اخیر حضرت آقا در هفته دولت هم می‌تواند ناظر به این موضوع باشد.

* فارس: لطفاً در مورد بحثخمس اموال‌تان که سر و صدای زیادی هم زمان انتخابات داشت توضیح بفرمایید.

در انتخابات مجلس نهم آقای زاکانی در مناظره با آقای روانبخش یک مسئله‌ای را مطرح کرد وی برای اینکه ایرادی به جبهه پایداری به زعم خود وارد کند گفت: «زمانی که ماسوابق محصولی را در سال ۸۴ بررسی می‌کردیم متوجه شدیم که مثلاً سال ۸۴ محصولی حدود ۴۵۰ میلیون تومان پول خمس داده است البته آنجا گفت که این موضوع را بنده(محصولی) مطرح کرده‌ام در حالی که من به هیچکس نگفته‌ام که چقدر خمس داده‌ام چراکه بیان این موضوع ضرورتی ندارد. با فرض صحت این گفته آقای زاکانی که گفت محصولی سال ۸۳ یا ۸۴ اینقدر خمس داده است می‌بینیم که در سال ۹۰ حدود ۶ یا ۷سال از آن موضوع گذشته است. آقای روانبخش هم پاسخ می‌دهد که اگر ضعف دوستان ما در جبهه پایداری دادن پول خمس است این که خوب بوده و نشان می‌دهد که دوستان ما متشرع هستند. که البته تمام این موارد که آقایان زاکانی و روانبخش در جلسه می‌گویند در سایت خبری منتسب به آقای زاکانی آمده است.

در مناظره فردا یا پس فردای آن روز که آقایان نبویان و مطهری مناظره داشتند، آقای علی مطهری گفت که «روز گذشته آقای روانبخش گفته محصولی ۴۵۰ میلیون تومان پول خمس خود را به انتخابات مجلس نهم(این دوره) کمک کرده» که در واقع این مسئله به «خسن و خسین هر سه دختران مغاویه هستند» ‌ تبدیل شد! چراکه اولاً این حرف را آقای زاکانی گفته بود و نه آقای روانبخش، ثانیاً اینکه این موضوع را آقای زاکانی برای ۶ سال پیش مطرح کرده بود و ثالثاً وی نگفته که این خمس برای انتخابات بوده بلکه گفته بود که به دفتر وجوهات حضرت آقا داده شده است.

** بی‌تقوایی درباره خمس اموالم

بنابراین می‌توان تا اینجا فرض کرد که آقای مطهری اشتباه کرده!! و انشاالله تعمدی هم در این کار نداشته است[همانگونه که می‌گویند انشاالله گربه است!] اما وقتی این سخنان کذب آقای مطهری در سایتی که روز قبل واقعیت را نوشته بود بازتاب داده می‌شود جای تعجب دارد درحالی که خود آن سایت منتشر کننده خبر اصلی روز قبل بود.

این بی‌تقوایی‌ها صورت گرفت؛ بنده دو دوره از مجلس رأی اعتماد گرفتم و تمام شایعات دروغ در آنجا مطرح شد و من هم جواب دادم اگر آنها قانع نمی‌شدند به من رأی اعتماد نمی‌دادند درحالی که آن زمان مقطع حساسی بود چراکه زمانی که بنده برای رأی‌گیری وزارت کشور به مجلس رفتم در بدترین وضعیت رابطه بین دولت و مجلس قرار داشتیم. بخاطر اینکه که استیضاح مرحوم کردان صورت گرفته بود و دولت و مجلس به شدت از یکدیگر ناراحت بودند و موارد دیگری که به آنها اشاره نمی‌کنم. برخی افراد در هیئت رئیسه مجلس و هیئت دولت هم مخالف وزارت کشور بنده بودند و توان خودشان را هم برای رای نیاوردن بنده صرف کردند اما بنده رأی آوردم. هم چنین در دولت دهم هم بنده رای لازم را برای وزارت رفاه وتامین اجتماعی از مجلس محترم کسب کردم.

البته برخی از دوستان نماینده که در موضوع معرفی اینجانب برای وزارت نفت مخالف بودند سه سال بعد و برای تصدی وزارت کشور من در روزنامه‌ها مقاله نوشتند و ضمن تائید اینجانب اعلام کردند که باید به محصولی رأی اعتماد داد، لذا باید انصاف داشته باشیم و این موضوع را هم نباید نادیده بگیریم. ولی اگر ما بد بودیم چرا در روزنامه نوشتید که باید به محصولی رأی داد. این تناقضات را چگونه باید حل کرد؟ این مسائل و سر هم کردن راست و دروغ برای چیست؟

** اگر عضو پایداری نبودم مرا تخریب نمی‌کردند

اگر بنده در جبهه پایداری نبوده و در جبهه دیگری حضور داشتم و اهل بده بستان‌های معمول سیاسی بودم به این صورت به بنده اتهام وارد نمی‌شد و آیا در اینصورت نمی‌شدیم خوب و عالی؟. البته این تهمت‌ها باعثمی‌شود که گناهان ما ریخته شود. بنده از همه کسانی که در گذشته به من تهمت زدند می‌گذرم اما انصاف این است که بدون تحقیق حرفی نزنند که برای دنیا و آخرت خود مشکل ایجاد کنند.

* فارس: بهترین دوست شما در دولت چه کسی بود؟

ما با اکثر افراد کابینه رفاقت خوبی داشتیم ولی نام فرد خاصی را نمی‌برم تا احیاناً دیگر دوستان ناراحت نشوند. اما طبیعتاً با برخی افراد صمیمی‌تر بودیم به ویژه با افرادی که نگاه گفتمانی نزدیکتری داشتیم.

** تلخ ترین لحظات زندگی من زمانی بود که برخی دوستان از مسیر گفتمانی انقلاب اسلامی منحرف شدند

* فارس: سخت ‌ترین کاری که در زندگی سیاسی خود انجام دادید چه بود؟

بنده چون از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت داشتم کارهای پرچالشی را دنبال کردم از این رو نمی‌توانم بگویم کدام از همه سخت‌تر بوده است. زمانی که ۲۱ سالم بود فرماندار ارومیه شدم آن هم شهری که شب‌ها ضدانقلاب حمله می‌کرد و مردم امنیت نداشتند و پس از آن هم جنگ شروع شد که مشکل نفت و ارزاق داشتیم و با پیشروی جنگ به جبهه رفتیم و در طول دوران دفاع مقدس در خدمت انقلاب بودیم.

علیرغم تلخی‌های زیاد زمان جنگ که شاید برخی از آنها را تا آخر عمر در سینه‌ها نگه داریم شیرین‌ترین روزهای زندگی ما هم در جبهه‌ها گذشت. در مسئولیت‌های اجرایی هم که در دولت نهم و دهم داشتم سختی‌ها و شیرینی‌های زیادی را تجربه کردم و شاید بتوان گفت سخت‌ترین لحظه‌ها برایم ایامی بود که برخی افراد برخلاف انتظار، در جهت گفتمانی، اسلام ناب و ولایت حرکت نمی‌کردند و این نه‌تنها برای من بلکه برای همکارانم نیز از تلخ‌ترین ایام بود.

*فارس: لطفا اولین برداشتی که از این اسامی به ذهنتان می‌رسد را بیان کنید:

- فتنه

امتحان خواص و لزوم بصیرت

- اصلاح‌طلبان

آزمایش بسیار بدی دادند

- رهپویان

امیدوارم از تجربیات گذشته برای آینده استفاده کنند

- مجلس شورای اسلامی

جای سخت خدمتگزاری چرا که ایمان قوی می‌خواهد کسی به مجلس برود و سربلند از آن خارج شود.

- شورای شهر

محل خدمت خالصانه بشرطی که پول و قدرت وسوسه نکند

- انتخابات

اسباب دموکراسی

- دولت

به امید دولت یار

- ثروت

اگر در خدمت عبادت و بندگی خداوند باشد موجب پیشرفت است وگرنه موجب غفلت و سقوط.

- قدرت

لزوم داشتن احتیاط چون خطرناک است

- خمس

واجب شرعی

- جبهه پایداری

فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ «استقامت، یعنى در خطّ مستقیم الهی پایدارى کردن»

- جبهه متحد

متحد در ظاهر ولی ناهمگون.

- اصولگرایان

انشالله فقط به دنبال رضای خدا باشند.

- وزارت کشور

رکن مهمی از حکومت جهت خدمت به مردم.

- امام خمینی(ره)

روح خدا در کالبد زمان

- آیت‌الله خامنه‌ای

فداش بشم

- آیت‌الله مهدوی کنی

‌خیلی ارادتمندم.

- آیت‌الله مصباح یزدی

بصیر، مخلص و عالم.

- محمود احمدی‌نژاد

زان یار دلنوازم شکری است با شکایت…گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت…

- هاشمی رفسنجانی

اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً

- میرحسین موسوی

بازیگر نقش اول سناریوی دشمن

- مهدی کروبی

ساده لوح و فریب خورده

- سید محمد خاتمی

بفکر آخرت باشد

- اسفندیار رحیم مشایی

اسفندیار بداند که رستم را سیمرغ راهنمایی می‌کند

- علی لاریجانی‌

سیاستمدار فیلسوف

- حداد عادل

حکیم سیاستمدار

- سعید جلیلی

خدمتگزار بی‌ادعا

- باقری لنکرانی

عزیز دوست‌داشتنی

- غلامحسین الهام

به دنبال عدالتخواهی

- علی مطهری

کسی که فکر می‌کند همه چیز می‌داند!

- زاکانی

برایش دعا می‌کنیم

- ناطق نوری

فی تَقَلُّبِ الاْحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ


- فائزه هاشمی


غیرفائز