شرط تروریست‌ها برای آزادی گروگان‌های ایرانی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، ابو وفا، فرمانده شورشیان موسوم به شورای نظامی انقلابی در دمشق روز جمعه از طریق اینترنت به خبرگزاری فرانسه گفت: ما از دیروز به این رژیم ۴۸ ساعت فرصت داده بودیم که به طور کامل از ناحیه الغوطه عقب نشینی کند.

وی افزود: ما همچنین درخواست‌های سری، نظامی دیگری داریم. اگر این رژیم به آنها عمل نکند ما کشتن گروگان‌ها را آغاز می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، این دومین باری است که این گروه چنین تهدیدی را علیه گروگان‌های ایرانی مطرح می‌کند.

در تاریخ ۵ اوت نیز شورشیان ویدئویی را پخش کردند که در آن مسوولیت گروگان‌گیری را به عهده گرفتند و مدعی شدند که سه تن از گروگان‌ها در بمباران توسط نیروهای دولتی کشته شدند.

گردان البراء، که به شورای نظامی انقلابی گروه تروریستی موسوم به ارتش آزادی سوریه پیوسته است، در صفحه فیس بوک خود در آن زمان اعلام کرد که این گروگان‌ها را در صورت تداوم بمباران اعدام خواهد کرد.

ابو وفا ادعا کرد: ما اطمینان داریم که این مردان ایرانی به این رژیم کمک می‌کنند.

وی در ادامه ادعای خود افزود: برخی از آنها کمک فنی به رژیم اسد می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ابووفا پس از آن صحبت می‌کرد که شورشیان روز پنجشنبه تصاویری ویدئویی را در اینترنت منتشر کردند که در آن حدود ۳۰ گروگان با لباس‌های غیرنظامی نشان داده می‌شد که به ردیف پشت به دیواری نشسته بودند که روی آن پرچم مربوط به شورشیان سوریه نصب شده بود.

در این تصاویر یکی از شورشیان که هویتش مشخص نیست، گفت: ما در مذاکرات را برای آزادی زندانیان ایرانی در ازای آزادی زندانیان خودمان از دست زندانبانان رژیم سوریه باز کردیم.

این مرد گفت زمانی که در روز شنبه ضرب الاجل به پایان برسد، زندانیان ایرانی در ازای هر فردی که روی زمین بیفتد اعدام خواهند شد.

این در حالی است که نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز جمعه در تشریح آخرین وضعیت گروگان‌های ایرانی در دو کشور لیبی و سوریه تاکید کرد که این افراد سالم هستند و امیدواریم که در آینده نزدیک آزاد شوند.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی در لیبی و سوریه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این کمیته در حال حاضر به این موضوع ورود پیدا کرده است و در صورت ضرورت به این دو کشور سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زمان اعزام این کمیته به کشورهای لیبی و سوریه مشخص نیست، گفت: با توجه به انجام رایزنی‌ها و مذاکرات توسط دستگاه‌های ذی‌ربط هرگاه شرایط اقتضا کند اعضای این کمیته برای پیگیری‌های بیشتر به این کشور سفر خواهند کرد.

این عضو کمیته پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی در لیبی و سوریه کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت که در صورت لزوم دیپلماسی پارلمانی مجلس برای ورود به صحنه و تعیین تکلیف وضعیت این ربایندگان وارد صحنه خواهد شد و اعضایی را به این دو کشور اعزام خواهد کرد.

به گفته حقیقت‌پور، در حال حاضر گروگان‌های ایرانی در لیبی و سوریه سالم هستند که امید می‌رود در آینده خبرهای خوبی از وضعیت آنها شنیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن تقبیح تداوم عدم آزادی زائرین ایرانی در سوریه، مسوولیت جانی آنان را متوجه ربایندگان که گروهی شناخته شده‌اند و نیز حامیان آنان دانست.

رامین مهمان‌پرست گفت: بهره‌گیری از زائرین بی‌دفاع به عنوان سپر انسانی خلاف اصول حقوق بشر است؛ از این رو جمهوری اسلامی ایران از نهادهای بین‌المللی مسئول می‌خواهد تا تلاش خود را برای آزادی فوری کلیه گروگان‌ها و شهروندان بی‌دفاع ایرانی به عمل آورند و از تکرار چنین اقداماتی که برخلاف موازین بشری است به شدت جلوگیری کنند.

مسوول کمیته‌ پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه نیز با بیان این‌که هیات پارلمانی از ایران برای مذاکره با کشورهای صاحب نفوذ در راستای آزاد شدن گروگان‌ها فرستاده خواهد شد، تاکید کرد که فیلم منتشر شده از سوی شورشیان در سوریه با مضمون تهدید به کشتن گروگان‌های ایرانی تنها یک بلوف بوده و این تهدید جدی نیست.

منصور حقیقت‌پور با بیان اینکه کمیته‌ پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه پیگیری‌های لازم را از طریق مسوولان مربوطه انجام می‌دهد، گفت: پیگیری‌ها ما نشان می‌دهد که دستگاه‌ دیپلماسی و سایر دستگاه‌های ذیربط از همان اول کار خود را به خوبی انجام دادند اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان اطلاع‌رسانی دقیقی از روند مذاکرات و پیگیری‌ها انجام داد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربط امروز اخبار خوبی از آخرین وضعیت گروگان‌ها در سوریه به ما داده‌اند، پیگیری این دستگاه‌ها را راضی‌کننده خواند و ابراز امیداوری کرد که با پیگیری‌های مجدتر شاهد آزادی گروگان‌ها باشیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتشار فیلم تهدید به کشتن گروگان‌های ایرانی در سوریه نشان داد که این گروگان‌ها سالم و سلامت هستند، افزود: این تهدید جدی نیست و تنها یک بلوف برای جنگ روانی به شمار می‌آید چون آنها چاره‌‌ای جز بلوف زدن ندارند احتمالا در شرایط سختی قرار گرفتند و مجبور به این جنگ روانی شده‌اند.

حقیقت‌پور در مورد اقدامات کمیسیون در این رابطه گفت که در صورت امکان هیات پارلمانی به کشورهای که صاحب نفوذ در رابطه با آزادی گروگان‌ها هستند فرستاده می‌شود و حتی ممکن است هیاتی با پارلمان سوریه نیز مذاکره کند تا هر چه سریعتر شاهد آزادی این گروگان‌ها باشیم.

وي در پايان يادآور شد كه اقدامات ما براي آزادي گروگانها تنها يك طرف قضيه است و طرف ديگر در جايي است كه ما نمي دانيم كجاست و نتوانستيم ارتباط مستقيم با آنها برقرار كنيم.