احتمال عدم وحدت اصولگرایان در انتخابات۹۲

به گزارش افکارنیوز، علاءالدین بروجردی نماینده ۴ دوره مجلس شورای اسلامی، مرد اول سیاست خارجی مجلس از باب تصدی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که در این دوره با اعلام حمایت از ریاست لاریجانی وبه دنبال آن عضویت در فراکسیون رهروان ولایت چهره متفاوتی در عرصه سیاست از خود نشان داد.

به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری باید منتظر مواضع بروجردی در سطح مسائل جناحی و گروهی بود، چه اینکه او در این گفت‌و‌گو نیز علاوه بر نداشتن شانسی برای اصلاح‌طلبان پیش‌بینی کرد که اصولگرایان نیز به وحدت نمی‌رسند.

ایسنا در گفت و گویی تفصیلی با بروجردی در محل دفتر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر او را در مورد مسائل مختلفی در حوزه سیاست خارجی همچون تحریم، پرونده هسته‌یی وهمچنین در مورد انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم جویا شد.

با اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا باید راه‌های جدید برای تامین نیازها پیدا کند

علاءالدین بروجردی در گفت‌گو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، در مورد احتمال تشدید تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا در اواخر مهرماه سال جاری، با تاکید بر اینکه بحثتحریم‌ها در نظام جمهوری اسلامی موضوع جدیدی نیست، گفت: تحریم در ایران از زمان تصویب طرح داماتو در کنگره آمریکا تا امروز به صورت مستمر ادامه دارد و آمریکا با همکاری هم‌پیمانان اروپایی خود بسیاری از کالاهای ما را تحریم کرده است.

به گفته وی، این تحریم‌ها باعثپویایی انقلاب اسلامی، رشد و شکوفایی استعدادها و تلاش ملت برای حل مشکلات و رفع نیازهایش بر اساس راهبرد حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه " ما می‌توانیم " و تاکیدات امروز مقام معظم رهبری برای تامین نیازها در داخل شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با ذکر این نکته که هیچ گاه فشارها و تحریم‌ها باعثعقب‌نشینی ایران از برنامه‌ها و سیاست‌هایش برای حفظ منافع ملی نخواهد شد، افزود: در شرایط کنونی باید متناسب با اعمال تحریم‌ها، ‌راه‌های جدیدی برای تامین نیازها پیدا کرد، راه‌هایی که نتیجه آن، شکوفا شدن استعدادها است.

مساله هسته‌یی ایران تنها یک بهانه برای ادامه فشارهاست

بروجردی در مورد بهانه جویی اتحادیه اروپا در مورد برنامه هسته‌یی ایران برای اعمال تحریم‌های بیشتر، گفت: ‌مطمئنا موضوع هسته‌یی ایران تنها بهانه‌ای در مجموعه ادبیات غربی‌هاست چون ایران حدود دو ماه پیش در اجلاس استانبول در طول مذاکرات ۱۶ ساعته با پاسخگویی به تمامی ایرادهای مطرح، ابهامات گروه ۱ + ۵ را در سطح کارشناسی مرتفع کرد؛ بعد از این مذاکرات انتظار می‌رفت که مشکل دیگری بر سر راه پرونده هسته‌یی وجود نداشته باشد که با رخ ندادن چنین اتفاقی تنها می توان نتیجه گرفت که مساله هسته‌یی ایران تنها یک بهانه برای ادامه فشار به جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم بروجرد در توضیح دلیل بهانه‌جویی‌های غربی‌ها برای اعمال فشارهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی با اتخاذ یک سیاست مستقل به الگویی برای سایر کشورها و ملت‌ها تبدیل شده است، الگویی که منافع غربی‌ها بخصوص آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی را به شدت به خطر می‌اندازد؛ این خود دلیلی برای افزایش فشارهاست.

ارجاع مجدد پرونده هسته‌یی ایران به آژانس به اصل تفکر ان. پی. تی ضربه وارد می کند

وی در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد احتمال ارجاع مجدد پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت، با استفاده از این عبارت که این موضوع پدیده جدیدی نیست، گفت: هم اکنون بحثهسته‌یی ایران در شورای امنیت وجود دارد و بر اساس آن، کشورهای غربی چندین قطعنامه ضدایرانی صادر کرده‌اند.

بروجردی در عین حال ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت را نشان دهنده وجود دیدگاه سیاسی و نه مباحثفنی، ‌ حقوقی، ‌تخصصی و مبتنی بر مقررات آژانس و یا عهدنامه ان. ‌پی. ‌تی در پشت این کار دانست و تاکید کرد: با ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت، این پیام به کشورهایی همچون هند و پاکستان که عضو ان‌. پی‌. تی نیستند، صادر می شود که عضویت و متعهد بودن در قالب ان‌. پی‌. تی به نفع این کشورها نیست.

وی افزود: اینگونه عملکرد آژانس در کنار عدم توجه به وجود سلاح هسته‌یی در رژیم صهیونیستی در درازمدت به اصل تفکر ان‌. پی‌. تی در خود آژانس ضربه وارد می‌کند.

سیاست فعلی نظام ادامه همکاری با آژانس است اما اگر…

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوع واکنش ایران در مورد ارجاع مجدد موضوع هسته‌یی به شورای امنیت را موکول به رخ دادن چنین اتفاقی کرد و ‌گفت: مطمئنا در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی بر اساس واقعیات صحنه در سطح شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری خواهد شد و اکنون نیازی به گمانه‌زنی‌ در این رابطه وجود ندارد.

بروجردی در عین حال سیاست فعلی نظام جمهوری اسلامی را ادامه همکاری با آژانس عنوان و تاکید کرد که اگر آژانس به تعهدات خود عمل کند، متناسب با آن وضعیت تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ خواهد شد.

اکنون با آمریکا در قالب گروه ۱ + ۵ در حال مذاکره هستیم

بروجردی در مورد صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور در خصوص مذاکره با آمریکا در موضوع هسته‌یی ایران بود که او در این رابطه با این توضیح که اکنون ایران با آمریکا در قالب گروه ۱ + ۵ در حال مذاکره است، گفت: این مذاکرات در سطح کارشناسی و یا سطوح بالاتر انجام می‌شود، طوری که مسئولان جمهوری اسلامی در دور یک میز با حضور آمریکایی‌ها در قالب گروه ۱ + ۵ مذاکره می‌کنند، از این رو باید گفت که عملا با آمریکایی‌ها در عرصه هسته‌یی در حال مذاکره هستیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید بر اینکه انجام احتمالی مذاکره دو جانبه با آمریکا حتی در موضوع هسته‌یی هیچ ربطی به کل رابطه با آمریکا ندارد، توضیح داد: البته در این رابطه نمی توان بدون مقدمه تصمیم‌گیری کرد چون آمریکایی‌ها در عرصه هسته‌یی بدون توجه به واقعیات صحنه و به صورت مستمر رویکرد بسیار بدی داشتند و مدام بر توقف فعالیت‌های هسته یی ایران تاکید دارند، ادبیاتی که منطبق با واقعیات صحنه نیست.

همچنان سیاست نظام، عدم مذاکره با آمریکاست

وی در خصوص وجود تصمیم جدید در سطوح بالاتر نظام در مورد مذاکره با آمریکا بعد از صحبت‌های رییس جمهور تاکید کرد که تاکنون هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا در سطوح بالای نظام اتخاذ نشده است و همچنان سیاست‌ نظام در مورد آمریکا به دلیل سیاست‌های خصمانه این کشور علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران، عدم مذاکره است.

بروجردی در مورد روش‌های تاکتیکی برای انجام مذاکره احتمالی با آمریکا در رابطه با موضوع هسته‌یی گفت: ‌ این موضوع دیگر تابع شرایط خاص زمان خواهد بود، چون با وجود نقش تخریبی آمریکا در بحثهسته‌یی باز هم سیاست نظام مذاکره با این کشور در قالب گروه ۱ + ۵ است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید مجدد بر اینکه هنوز در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا در موضوع هسته‌یی تصمیمی اتخاذ نشده است، گفت: ‌ فکر نمی‌کنم که در آینده نزدیک چنین تصمیمی گرفته شود.

وی در مورد اینکه آیا نظر رییس‌جمهور برای مذاکره با آمریکا یک نظر شخصی بوده است یا خیر؟ گفت که باید این موضوع را از خود ایشان پرسید.

سیاست ایران در مورد پرونده آمیا تفاهم با هدف رفع ابهام است

اعلام خبر انجام مذاکره با دولت آرژانتین در مورد آمیا سوال دیگر از رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نهم بود که بروجردی اتهامات وارد شده در خلال موضوع آمیا را کاملا ساختگی و صهیونیستی خواند و با یادآوری در خصوص وجود مستندات کشف شده در مورد دخالت صهیونیست‌ها در این رابطه گفت: این موضوع مورد قبول آرژانتین نیز قرار گرفت اما به دلیل تغییرات سیاسی در بین دولتمردان این کشور، پرونده آمیا در این برهه از زمان رسیدگی می‌شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس سیاست‌ در مورد این پرونده را‌ تفاهم برای رفع ابهام خواند و ابراز امیدواری کرد که از طریق مذاکرات جدید با دولت آرژانتین بتوان به تفاهم نهایی دست پیدا کرد و مذاکرات با دولت آرژانتین بسیار مفید باشد.

آمریکا برای حذف نام ممنافقین از لیست سازمان‌های تروریستی از حیثیتش هزینه کرد

وی در ادامه به اقدام اخیر آمریکا در حذف نام منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی اشاره و اظهار کرد: با وجودی که تمامی دنیا از به شهادت رساندن حدود ۱۶ هزار نفر از هموطنان ما توسط گروهک منافقین و انجام جنایات متعدد توسط این گروه تروریستی آگاهی دارند، آمریکایی‌ها با هزینه از حیثیت خود نام این گروهک را از لیست‌های سازمان‌های تروریستی حذف کردند در این راستا آمریکا باید در مقابل افکار عمومی جهانیان پاسخگو باشد.

بروجردی با تاکید بر اینکه سازمان تروریستی منافقین اهمیت فوق‌العاده‌ای ندارد، اظهار کرد: گروهک منافقین بعد از انجام حمله نظامی درعملیات مرصاد، اوج فعالیت‌هایشان را انجام دادند و همه دنیا دیدند که چطور ایران پاسخ دندان‌شکنی به آنها داد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره سیاست نظام در مورد بازگشت فریب خوردگان عضو منافقین به کشور گفت که آن‌ها مورد عفو قرار می‌گیرند و مشکل‌شان برای حضور در ایران مرتفع خواهد شد البته اگر آن ها کارهای جنایی و یا قتل کرده باشند طبیعی است که متناسب با جنایات انجام شده برخورد قانونی صورت گیرد.

باید برای ارائه دادخواستی علیه اقدامات تروریستی منافقین اهتمام جدی داشت

وی با تاکید بر وجود اهتمام برای دادن دادخواست علیه اقدامات تروریستی و کشتار مردم توسط منافقین در سطح دادگاه‌های بین المللی، ‌ افزود: با توجه به اقدامات تروریستی منافقین در به شهادت رساندن بسیاری از هموطنان‌ و مسوولان نظام، باید با جدیت بیشتری اقدامات لازم برای تهیه دادخواست در عرصه بین‌المللی علیه منافقین صورت گیرد؛ در گام اول می توان این کار را با گرفتن وکلای برجسته انجام داد.

بحران داخلی سوریه کنترل شده است

بروجردی همچنین در مورد ادعای برخی کشورها در مورد ارسال سلاح از ایران به سوریه، گفت: نه تنها سوریه با داشتن یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه به تسلیحات جدید نیاز ندارد بلکه بحران داخلی این کشور بعد از بیست ماه مدیریت و کنترل شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: علاوه بر این موضوع کشورهای بزرگی همچون چین و روسیه در آرایش سیاسی جدید کنار سوریه و جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند و عملا از سوریه دفاع کردند؛ این پدیده جدیدی در صحنه منطقه است که به نفع سوریه و مقاومت و به ضرر آمریکا و ترکیه تمام شده است.

در مورد بازرسی هواپیماهای ایرانی در عراق می توان مذاکره کرد

وی در مورد ادعاهای مطرح شده توسط وزیر امور خارجه عراق مبنی بر بازرسی هواپیماهای ایرانی برای جلوگیری از ارسال سلاح به عراق، گفت: فکر نمی‌کنم چنین مطلبی توسط آقای زیباری مطرح شده باشد چرا که هواپیماهای جمهوری اسلامی که از حریم هوایی عراق به سوریه می‌روند، مسافربری است.

بروجردی ادامه داد: با توجه به وجود روابط دوجانبه بین ایران با عراق می‌توان قبل از انجام اقدامی برای بازرسی هواپیماهای ما در عراق در یک اقدام دوستانه در این رابطه مذاکره کرد. ما رابطه خوبی با عراق داریم و می‌توانیم آنها را در این عرصه توجیه کنیم، از این رو می‌توان گفت که طرح این مباحثبیشتر موضوعی تبلیغاتی و سیاسی است.

مگر ایران چه منافعی در یمن دارد که جاسوس به این کشور بفرستد!

در ادامه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درواکنش به ادعاهای رییس‌جمهور انتصابی یمن مبنی بر تلاش ایران برای دخالت در امور داخلی این کشور و کشف شش شبکه جاسوسی، گفت: ‌ این اولین باری نیست که رییس‌جمهور یمن چنین حرف‌های غیرمنطقی را می‌زند؛ این اظهارات با پشتوانه کشورهایی که از ورود او به صحنه‌ی حاکمیتی یمن حمایت کردند، مطرح می‌شود.

وی افزود: مگر جمهوری اسلامی چه منافعی در کشوری همچون یمن دارد که بخواهد افرادی را به عنوان جاسوس به این کشور بفرستد. اصلا سیاست جمهوری اسلامی، اعزام جاسوس به هیچ جای دنیا نیست چه برسد به اینکه این کشور یمن باشد.

بروجردی دلیل بیان این ادعاها را ارتباط یمن با عربستان دانست و گفت که این حرف‌ها بیشتر ترجمان سیاست‌های عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران است که توسط رییس‌جمهور یمن بیان می‌شود.

اقدامات قانونی برای گرفتن غرامت از روسیه در حال انجام است

نماینده مردم بروجرد در مجلس همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده " اس ۳۰۰ "، بعد از حکم دادگاه بین‌المللی مبنی بر اخذ غرامت از کشور روسیه، ‌ گفت: بعد از شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی و تعیین غرامت، اقدامات قانونی در حال انجام است و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد. مطمئنا در صورت نیاز به پیگیری مجدد، کمیسیون امنیت ملی در کمیته مطالبات ملی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که در اختیار قرار ندادن سامانه پدافندی " اس ۳۰۰ " توسط روسیه به ایران برکات بسیاری داشته است و باعثساختن چنین سلاحی با امکانات داخلی شده است.

برای کنترل بازار ارز باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود

نوسانات بازار ارز و سکه و تحلیل برخی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر افزایش نرخ ارز از دیگر موضوعات مطرح در این مصاحبه با بروجردی بود که او در پاسخ، سهم تحریم‌ها در افزایش بی‌رویه نرخ ارز را حداقل یک چهارم تا یک سوم بیشتر ندانست و تاکید کرد که برای کنترل بحران ارز باید تدابیر ویژه‌‌ای در داخل کشور اتخاذ شود، همچنین به طور مستمرمشکلات داخلی - که بعضا متاثر از سوء مدیریت‌هاست - را پیگیری و کنترل کرد و البته این سوء مدیریت‌ها را به نام کشورهای دیگر ننوشت.

وی همچنین تاکید کرد که هیات رییسه مجلس قطعا جلسه غیرعلنی دیگری را در این رابطه برگزار خواهد کرد.

تفحص از شورای ایرانیان درصورت وجود درخواست مجدد نمایندگان در روال قانونی قرار می گیرد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان مربوط به بهارستان‌نشینان هشتم درمجلس نهم، گفت: ‌در اواخر دوره مجلس هشتم گزارشی از تفحص از شورای عالی ایرانیان تهیه شد که طرح آن به دوره قبلی مجلس نرسید، تفحصی که بیشتر توسط نمایندگان دوره هشتم که در این دوره حضور ندارند، دنبال می شد، البته باز هم در صورت وجود درخواست، این تفحص مجددا در روال قانونی قرار می‌گیرد.

شانسی برای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد

بروجردی که بعد از حمایت از ریاست لاریجانی در مجلس نهم به عنوان یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در حوزه سیاست داخلی نیز ورود پیدا کرده است، پیش‌بینی در مورد آرایش سیاسی احزاب و شخصیت‌ها برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را در مقطع کنونی بسیار زود دانست، با این استدلال که نام‌های بسیاری برای حضور در صحنه مطرح هستند.

وی در عین حال تاکید کرد که برای حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات باید نگاه‌ ها مبتنی بر تعدد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. زیرا با این رویکرد افراد در یک تفاهم و بهره‌گیری از تجربیات گذشته می توانند اداره امور کشور را در اختیار بگیرند.

بروجردی در خصوص ارزیابی‌اش از حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات، گفت: اصلاح‌طلبان می‌توانند در چارچوب قانون و در صورت تایید شورای نگهبان به عرصه انتخابات وارد شوند اما با این وجود شانسی برای آنها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌بینم.

اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری به وحدت نمی‌رسند

این نماینده اصولگرای مجلس نهم در خصوص نحوه حضور اصولگرایان در انتخابات و پیش‌بینی‌اش از به وحدت رسیدن آنها، گفت که فکر نمی‌کنم اصولگرایان در کوتاه مدت و یا حداقل برای حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بتوانند به وحدت برسند اما باز هم باید برای رخ دادن چنین امری در میان مدت و یا درازمدت حرکت کرد.

تفاوت دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان در نوع اعتقاد به جذب حداکثری است

بروجردی به پرسشی در خصوص تفاوت‌های دو فراکسیون اصولگرای مجلس اختصاص داشت که این عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان، هر دو اصولگرایند و تفاوت اصلی در دیدگاه فراکسیون رهروان است که به جذب حداکثری معتقد می‌باشد بدان معنا که باید این چتر را برای پوشش مجموعه اصولگرایان بسیار گسترده کرد و نباید دایره را تنگ نمود تا تعداد افراد کمتری زیر این چتر جمع شوند.

بروجردي افزود: فراكسيون رهروان با مشي بازتر و سعه صدر، سياستهاي اصولگرايي خود را دنبال ميكند كه در مقابل، فراكسيون اصولگرا دايره تنگتري در اين رابطه دارد.