به گزارش افکارنیوز، صادق زيباكلام مي گويد برخي رفتارهاي احمدي نژاد اصلاح طلبانه است اما براي رفع سوءظن وي بايد در اين زمينه مداومت داشته باشد.

وی در گفت وگو با سایت روزنامه ایران در خصوص موضع گیری رئیس جمهور پیرامون روزنامه شرق، اظهار داشت: موضع گیری صریح رئیس جمهور در محکوم کردن برخورد غیرقانونی با روزنامه شرق، شجاعانه و شایسته تمجید است. این اقدام آقای احمدی نژاد واقعا اصلاح طلبانه و خوب بود. از رئیس جمهور انتظار داریم چند گام دیگر هم بردارند و کاری کنند که حادثه روزنامه شرق برای هیچ رسانه دیگری تکرار نشود راه چنین برخوردهایی برای همیشه بسته شود.

وی در عین حال در مصاحبه با سایت عصر ایران، می گوید: تقابل احمدی نژاد و اصولگرایان در مجموع به اصولگرایان ضربه جدی می زند و باعثتضعیف آنان خواهد شد و اصلاح طلبان می توانند از این شکاف و اختلاف استفاده کنند.

زیباکلام درباره اظهار تأسف احمدی نژاد نسبت به توقیف روزنامه شرق و موضع وزیر ارشاد گفت: به نظر من این موضعگیری کمی نبود. این موضع گیری چیزی است که آدم از یک رئیس جمهور اصلاح طلب انتظار دارد. موضع گیری های احمدی نژاد در قبال حل و فصل روابط ایران و آمریکا هم تقریبا عین موضع آقای هاشمی بود. برای من ابراز این نظرات از سوی احمدی نژاد مهم است. ما در دل و ذهن احمدی نژاد نیستیم و نمی دانیم که او چقدر به این حرفها اعتقاد دارد. ما به برخی امور اطمینان داریم. مثلا مطمئن هستیم که احمدی نژاد اهل کار تیمی، احترام گذاشتن به نظرات دیگران، انتقادپذیری و تشریک مساعی نیست. سابقه هفت سال مدیریت او موید تک روی اوست.

وی در پاسخ به این سوال که شما اصالت تغییر احمدی نژاد در چه حوزه هایی را باور می کنید؟، می گوید: من باور نمی کنم که احمدی نژاد از توقیف روزنامه شرق ناراحت شده باشد. پس چرا او چنین اظهارنظری می کند؟ زیرا می داند که با اظهار تاسف از توقیف روزنامه شرق می تواند اقشار و لایه هایی از جامعه را با این سوال مواجه کند که چرا احمدی نژاد چنین گفت: قطعا کسانی که در سال ۷۶ به خاتمی رای دادند به صرف این اظهار تاسف احمدی نژاد نمی توانند همه هفت سال گذشته را فراموش کنند و بگویند احمدی نژاد نلسون ماندلا و واسلاو هاول شده است! اما به نظر من تداوم این قبیل موضع گیری های احمدی نژاد اصلاح طلبان را در وضع دشواری قرار می دهد. اصلاح طلبان در این صورت با این سوال مواجه می شوند که چه باید بکنند؟ باید از احمدی نژاد حمایت کنند یا نه؟ من فکر می کنم اگر مواضع جدید احمدی نژاد ادامه و توسعه یابد این امر برای اصلاح طلبان مشکل ساز می شود؛ زیرا آنها نمی توانند رویشان را به دیگر سو بکنند و بگویند این دعوا ربطی به ما ندارد.

زیباکلام می گوید من به عنوان یک اصلاح طلب این واقعیت را می بینم که یک فرد سیاسی منصب دار مواضعی مترقی اتخاذ می کند. ممکن است آقای احمدی نژاد در سخنرانی بعدی اش به قوه قضاییه بگوید پرونده کوی دانشگاه که آن طور به خاک و خون کشیده شد به کجا رسید؟ و یا پرونده کهریزک چه شد؟ اگر احمدی نژاد چنین حرفهایی بزند من علی القاعده باید از او حمایت کنم. اما مشکل من این است که این حرف را کسی می زند که عامل کهریزک را به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده است. به همین دلیل است که من فکر می کنم موضع گیری های جدید احمدی نژاد ما و اصلاح طلبان را دچار نوعی پارادوکس می کند. اگر او با همین روند پیش بیاید ما تا کجا می توانیم بگوییم احمدی نژاد به این حرفها اعتقادی ندارد و فقط چون با اصولگرایان درافتاده است چنین حرفهایی می زند؟

وی گفت: من همچنان احمدی نژاد را یکی از بزرگترین موانع دموکراسی در ایران می دانم. من حتی اگر ناطق نوری در انتخابات کاندیدا شود از ناطق حمایت می کنم و همچنان به احمدی نژاد بی اعتماد هستم. بله اگر احمدی نژاد را نه در برابر ناطق نوری بلکه در برابر جریانات تندرو اصولگرا ببینیم این سوال پیش می آید که ما اصلاح طلبان چه باید بکنیم؟ من معتقدم احمدی نژاد در چنین شرایطی باز هم یک مورد تردید و سوءظن ما باشد و نباید به راحتی او را یک دموکراسی خواه قلمداد کنیم.

زيبا كلام درباره نحوه مواجهه با رويكردهاي جديد مي گويد: اگر كسي قبلا آدم خوبي نبوده باشد ولي الان كارهاي خوبي انجام دهد آيا ما بايد به دليل رفتار گذشته اش رفتار امروز او را انكار كنيم و او را نپذيريم؟ فرض من بر اين است كه خيلي از چپ هاي دهه ۶۰ در دهه هفتاد واقعا به اشتباه بودن كارهاي قبلي شان پي بردند. من واقعا معتقدم آقاي هاشمي امروز واقعا طرفدار دموكراسي است حالا اگر ما روزي درباره احمدي نژاد هم به چنين نظري برسيم همان طور كه هاشمي و چهره هاي جريان چپ اسلامي را به عنوان اشخاص دموكراسي خواه پذيرفتيم بايد احمدي نژاد را هم به عنوان يك فرد خواستار دموكراسي بپذيريم. ولي در اين جا يك اگر بزرگ وجود دارد و آن اينكه ما بايد به يقين برسيم كه احمدي نژاد دموكراسي خواه شده است. اگر من از هاشمي و چپ هاي دهه ۶۰ دفاع مي كنم دليلش اين است كه الان يقين دارم آنها دموكراسي خواه هستند. اگر روزي درباره احمدي نژاد هم به چنين باوري برسم از او حمايت مي كنم. دغدغه من دموكراسي است نه پيشينه افراد. اگر من يقين پيدا كنم كه اظهار تاسف احمدي نژاد از بسته شدن روزنامه شرق از روي تاكتيك و فريبكاري نيست با تمام وجود از او دفاع مي كنم چرا كه چنين احمدي نژادي در حال كمك به تحقق دموكراسي است. احمدي نژاد الان منتقد برخي اقدامات و سخنان گذشته اش است. مثلا پذيرفته انحلال هيئت نظارت به قانون اساسي كه از سوي خاتمي تاسيس شد اقدام اشتباهي بوده است. همچنين در آمريكا تلويحا گفت كه انكار هولوكاست سخن درستي نبوده است. اگر اين روند ادامه پيدا كند ما دقيقا به همان دليلي كه هاشمي رفسنجاني و خاتمي و تاج زاده و حجاريان و همه كساني را كه در دهه ۶۰ اقدامات غيردموكراتيكي را مرتكب شده بودند بخشيديم و دموكراسي خواهي آنها را پذيرفتيم بايد بپذيريم كه احمدي نژاد هم دموكراسي خواه شده است.