به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، متن کامل سخنرانی محمود احمدی‌نژاد به شرح زیر است:

«الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

آقای رئیس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

خداوند را از توفیق حضور در این جمع سپاسگزارم. از برادرم جناب آقای الهام علی‌اف - رئیس محترم جمهوری و ملت و دولت آذربایجان به خاطر مهمان‌نوازی و برنامه‌ریزی شایسته تشکر می‌کنم. امیدوارم حاصل این نشست برای همه مفید باشد.

همکاران و دوستان عزیز

در دو اجلاس قبلی در تهران و استانبول از مقصود اصلی از آفرینش انسان، که سعادت فرد و جامعه بشری است و اینکه همه انبیاء الهی و صالحان، بشر را به این مسیر نورانی دعوت کرده‌اند و آدمیان را از خودپرستی، استکبار و ظلم و در حقیقت سقوط و ذلت بر حذر داشته‌اند سخن گفتم.

عرض کردم که در طول تاریخ آنگاه که خودخواهان و قدرت‌طلبان بر مراکز جهانی حاکم بوده‌اند ملتها در ناامنی و فقر و تحقیر به سر برده‌اند و در دورانهای کوتاهی که یگانه‌پرستی و عدالت حاکم شده است جامعه بشری طعم صلح و کرامت انسانی را چشیده است.

از منابع بی‌پایان انسانی و مادی، سرزمین‌های وسیع، آبها، معادن، انرژی و ادبیات و اخلاق و میراثگرانقدر فرهنگی ملت‌هایمان سخن گفتم.

خاطرنشان ساختم که صلح و امنیت پایدار و رفاه همگانی زمانی مستقر می‌شود که نظامات حاکم بر مراکز بین‌المللی اصلاح و افراد صالح و عادل بر آنها حاکم شوند.

همکاران محترم

می‌دانید که به خصوص در دو دهه اخیر ناکارآمدی، ضعف و تبعیض آلودگی بودن نظم مادی و سرمایه‌داری حاکم بر جهان کاملاً آشکار شده است.

می‌دانید که ملتها از وضعیت موجود ناراضی و به نظامات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حاکم بر مراکز اصلی قدرت و ثروت جهان بی‌اعتمادند، با آن همراهی نمی‌کنند و امیدی به اصلاح آن ندارند.

امروز همه ملتها طالب تغییرند و به لطف خدا این تغییر اتفاق خواهد افتاد، چرا که بر اساس سنتهای الهی، بیعدالتی پایدار نخواهد بود. این درس دائمی تاریخ به همه است.

نظام سرمایه‌داری و حافظان اندیشه استعمار و برده‌داری خواسته یا ناخواسته در پایان راه قرار دارند.

جهان در آستانه ورود به دوران جدید و استقرار نظم نوینی قرار دارد.

بنا بر وعده خداوند نظم آینده مبتنی بر عدالت و پاکی و احترام و محبت خواهد بود.

دوستان عزیز

دولتها و ملتهای ما به واسطه فرهنگ غنی و انسانی خود همواره با ظلم و بی‌عدالتی مخالف و طالب صلح و عدالت و دوستی برای همه بوده‌اند و در دوره برده‌داری و استعمار و دوقطبی و تک قطبی و در ایجاد نظم تبعیض‌آلود امروز کمترین نقش را داشته‌اند. در عین حال به دلیل سیاستهای غیر انسانی قدرت‌های مسلط آسیب‌های فراوانی متحمل شده‌اند.

همه ما از خسارت دیدگان چند صد سال اخیر هستیم اما علیرغم نامعادله حاکم در سده‌های اخیر، به واسطه تاریخ و فرهنگ خود می‌توانیم در اصلاح وضع موجود و استقرار صلح و رفاه پایدار در جهان نقش تعیین کننده ایفا نمائیم. می‌توانیم با اتکا به استعدادها و توانمندی‌های بیکران ملت‌هایمان و با تکیه بر باور الهی و ایمان به عدالت و کرامت انسانی و بر پایه عشق و برادری کارهای بزرگی انجام دهیم.

دوستان

تحقق همه اینها تنها در سایه همدلی و همکاری و مشارکت در برنامه‌ریزی و اقدام ممکن است.

همه باید دست به دست هم دهیم و در یک حرکت جمعی نسبت به اصلاح وضع موجود جهان و همچنین حفظ استقلال و پیشرفت و رفاه کشورهایمان اقدام نمائیم.

راهکار اصلی، مشارکت همگانی در مدیریت جهانی است و این همان شعار و نتیجه اجلاس موفق غیرمتعهدها در تهران است.

ما با هم‌اندیشی و دوستی و تدبیر جمعی می‌توانیم ملت‌های خود را از تدابیر سوء نظامات و حاکمان بین‌المللی محافظت و در مسیر پیشرفت و تعالی خود و جامعه بشری حرکت نمائیم.

خوشبختانه در پرتو همکاری‌های اعضا اقدامات خوب و مؤثری انجام شده است که به سهم خود تشکر و پیشنهاد می‌نمایم:

۱ - رایزنی‌ها و همکاریهای سیاسی را در چارچوب سازمانهای منطقه‌ای و جنبش عدم تعهد و دیگر عرصه‌ها گسترش دهیم.

۲ - یک نهاد مشورت سیاسی به نام " مجمع سیاسی اکو " برای هماهنگی اعضا در عرصه‌های بین‌المللی و تقویت دوستی و کمک به رفع اختلافات و دفاع از حقوق اعضا در مراکز جهانی و تلاش مشترک برای اصلاح ساختارهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل ایجاد نمائیم.

۳ - با توجه به مواریثارزشمند و مشترک، همکاریهای فرهنگی و هفته‌های فرهنگ را سازماندهی و گسترده‌تر دنبال نمائیم.

۴ - همکاریهای علمی و فن‌آوری را نهادینه و تقویت و " سازمان همکاری‌های فناوری و تحقیقاتی اکو " را تأسیس نمائیم.

۵ - همکاریهای اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و انرژی، گسترش تجارت و به کارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پولهای ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمرکی را در دستور کار قرار دهیم و اقتصاد ملتهای خود را از اثرات سوء‌ خلق دارائیهای کاغذی و کسری بودجه کشورهای کلان سرمایه‌داری مصون نمائیم.

۶ - حلقه شبکه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی را تکمیل و از همه ظرفیت دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس و مدیترانه و اژه و سیاه بطور هماهنگ بهره‌برداری نمائیم.

۷ - برای تبیین و گسترش اندیشه مستقل و انسانی و عدالت محور در اقتصاد " مجمع اقتصادی اکو " پایه‌گذاری شود تا همه ساله با حضور مدیران ارشد و دولتمردان و صاحبنظران منطقه‌ای و بین‌المللی و نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی، فرصت رایزنی و ارائه راهکار و تحلیل‌های مناسب فراهم گردد.

جناب آقای رئیس؛ همکاران گرامی

بی‌تردید آینده‌ای درخشان در انتظار جامعه بشری و همه ماست؛ آینده‌ای سرشار از پاکی و عدالت و صلح و رفاه برای همگان که در سایه توحید و همدلی و با راهبری مردی آسمانی از سلاله پیامبر عزیز اسلام، انسان کامل حضرت مهدی(عج) و با همراهی حضرت عیسی(ع) و صالحان بر پا خواهد شد. بهار انسانیت در راه و زمستان سرد بی‌عدالتی و تحقیر رو به پایان است. آری بهار در راه است.

ما می‌توانیم با گسترش همکاریها، دفاع از حق و عدالت، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهیهای مستکبران و عشق و خدمت به ملت‌هایمان در تحقق این آرزوی درخشان انسانی مشارکت نمائیم.

از مدیریت موفق و اقدامات ارزشمند برادرانمان در ترکیه در دوره ریاست بر اکو و تلاش‌های دبیر کل محترم تقدیر می‌نمایم. مطمئنم در دوره مدیریت جمهوری آذربایجان و با مدیریت خوب برادرم جناب آقای الهام علی‌اف رئیس محترم جمهوری نیز شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

از خداوند متعال برای شما همکاران عزیز و همه ملت‌ها موفقیت و سربلندی و سلامتی مسالت دارم.

موفق باشید.