به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه امروز عصر میزبان گروگانهای آزاد شده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در لیبی بود.

وی افزود: در این جلسه ابتدا فقیه رئیس سازمان هلال احمر مروری بر شکل گیری و اتفاق اتفاده گروگانگیری و فعالیت های انجام شده در جهت آزادی آنها داشت.

نقوی حسینی تصریح کرد: رئیس سازمان هلال احمر در نشست امروز مطرح کرد که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در جریان انقلاب مردم لیبی حمایت ها و کمک های بسیاری با هدف خدمت رسانی به مردم در حال انقلاب را ارائه کرد. ایجاد اردوگاه، درمان مجروحان، کمک های غذایی و دارویی و حمایت از آوارگان از جمله کمک های هلال احمر در دوران انقلاب لیبی بود. بعد از انقلاب با درخواست دولت لیبی هیئت اعزام شد تا تفاهم نامه ای با هدف خدمت رسانی مستمر منعقد کنند که پس از انجام بخشی از ملاقات ها به گروگان گرفته شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه گفت: رئیس هلال احمر همچنین در نشست با کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد بعد از انتشار خبر گروگانگیری، ستاد آزادسازی از دستگاههای ذیربط تشکیل و به طور مستمر موضع آزادی گروگان ها دنبال شد. تلاش های رئیس جمهور و وزیر خارجه، تلاش ها و تماس های رئیس مجلس شورای اسلامی، تلاش های بی وقفه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ویژه حضور در بین خانواده های گروگان ها که لازم است تقدیر و تشکر کنم، سفر رئیس صلیب سرخ به تهران و ملاقات هایی که با ایشان انجام شد، سفر دبیرکل هلال احمر و معاون وزیر خارجه به لیبی از جمله فعالیت های آزادسازی بود که در نهایت منجربه آزادی گروگان ها شد.

وی گفت: در ادامه جلسه فقیه نقش وزارت اطلاعات را تعیین کننده دانست و به تلاش های ستاد از طریق مجاری غیررسمی و کشورهای ثابت نیز اشاره کرد و مجموع تلاش ها منجربه آزادی گروگان ها بعد از ۶۹ روز اسارت گردید.

نقوی حسینی در ادامه گفت: پس از سخنان فقیه، آزادگان هلال احمر به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و مراحل گروگانگیری، نحوه برخورد گروگان ها، ممنوعیت حاکم بر روزهای گروگان بودن اعضا، مقاومت هیات در مقابل سختی ها و خاطرات خود را تشریح کردند.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: در ادامه جلسه عاطفی مدیرکل امور مجلس صدا و سیما گزارشی از قطع برنامه‌های صدا و سیما ارائه کرد که طی آن اتحادیه اروپا درخواست کننده قطع برنامه‌های مذکور بوده است. این تصمیم بر خلاف قرارداد مستقیم جمهوری اسلامی با موسسه هاتبر است؛ چراکه هنوز ۱۲ سال و ۹ ماه از قرارداد رسمی جمهوری اسلامی با موسسه هاتبر باقی مانده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در حال حاضر ۳۴ مرکز رادیویی برون مرزی با ۳۲ زبان و ۹ کانال تلویزیونی جمهوری اسلامی بر خلاف قراردادهای بین المللی قطع شده است. هاتبرد اعلام کرده قطع شبکه ها و مراکز رادیویی به درخواست شورای اتحادیه اروپا صورت گرفته است، اتحادیه اروپایی که اخیرا جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است، این در حالی است که رسانه های خارجی اعم از شبکه های خارجی(۵۶ شبکه)، روزنامه، هفته نامه ها و مراکز خبرگزاری های آنان در ایران در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این اقدام غیرقانونی اتحادیه اروپا و موسسه هاتبرد را محکوم کرده و این اقدام را خلاف همه اصول دموکراسی، قوانین بین المللی و موافقتنامه های دو جانبه دانسته و قطعا از طریق محافل و مجامع بین المللی موضع را پیگیری خواهد کرد و دشمنان بدانند که جمهوری اسلامی این اقدام اتحادیه اروپا را همانند تحریم ها دور خواهد زد و پیام انسانی- الهی خود را به ملت خواهد رساند.