کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز با حضور در جمع خبرنگاران افزود: این اجلاس۱۲ سال پیش با درایت ایران تشکیل شد و مقر آن در تهران است

به گزارش الف، نماینده کشورمان در کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی گفت: در بیانیه‌ای اعلام خواهیم کرد که در اجلاس فوق العاده ابوظبی شرکت نمی کنیم چرا که این اجلاس غیرحقوقی برگزار شده است.

وی افزود: امارات در حالی اقدام به برگزاری این اجلاس کرده است که جلسه کمیته اجرایی این اجلاس هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و سالانه یک بار شورای بین المجالس تشکیل جلسه می‌دهد.

جلالی گفت: امارات به علت ریاست بر شورا اخیرا اقدام به تشکیل دو جلسه کمیته اجرایی به صورت پیاپی کرده و این خلاف مباحثحقوقی اتحادیه بین المجالس است.

وی اظهار داشت: طبق روال عادی، اجلاس بین المجالس سال آینده با حضور ایران در اندونزی برگزار خواهد شد و امارات با تشکیل این جلسه فوق العاده تلاش می کند تا در بخش‌هایی از اساسنامه بین المجالس تغییراتی ایجاد کند.

نماینده کشورمان در کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی افزود: سه سال پیش در اجلاس رؤسای مجالس اسلامی در قاهره، بنا شد بعد از گذشت یک دهه از عمر اتحادیه بین‌المجالس تغییراتی در اساسنامه انجام شود اما این بحثبه سرانجام نرسید چرا که تغییرات در اساسنامه نیازمند حضور دو سوم اعضا بود و این نشست حد نصاب لازم را نداشت.

مخبر کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: در اجلاس اوگاندا کمیته اجرایی مجموع پیشنهادهایی را برای تغییرات در اساسنامه مطرح کرد اما امارات دو جلسه پیاپی برای این تغییرات برگزار کرده است در حالی که کمیته اجرایی باید هر دو سال یک بار تشکیل جلسه دهد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: در اجلاس بین‌المجالس، کمیته اجرایی پیشنهادهایی درخصوص تشکیل کمیته حل اختلاف میان کشورهای اسلامی مطرح کرد.

وی ادامه داد: بعد از مطرح شدن پیشنهاد تشکیل این کمیته، جمهوری اسلامی ایران به آن اعتراض و نماینده عربستان سکوت کرد و برخی نمایندگان کشورها نیز نظر صریح خود را در مورد تشکیل کمیته ارائه نکردند.

جلالی افزود: اما رئیس اماراتی این جلسه موضوع تشکیل این کمیته را مصوبه جلسه قلمداد کرد و بنده به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به این اقدام رئیس اماراتی، جلسه را ترک کردم.

وی از فرافکنی اماراتی‌ها در تشکیل این کمیته انتقاد کرد و گفت: نام کمیته حل اختلاف میان کشورهای اسلامی(مساعی حمیده) است و رئیس مجلس امارات اخیرا به برخی کشورهای اسلامی سفر و تلاش کرده است جلسه فوق العاده اتحادیه بین المجالس را برگزار کند.

جلالی اضافه کرد: در اجلاس فوق‌العاده امارات، هر مصوبه‌ای که خارج از چارچوب وحدت امت اسلامی به تصویب برسد مردود و غیرقابل اجرا خواهد بود.

نماینده ایران در کمیته اجرایی بین المجالس گفت: کشورهای اسلامی اکنون با مشکلاتی از قبیل تجزیه سودان، بحران سیاسی لبنان، محاصره غزه، کشتار مردم افغانستان و پاکستان و جنایات رژیم صهیونیستی روبه ‌رو هستند.

جلالی افزود: متاسفانه برخی کشورهای عربی درصدد طرح مسائل سخیف و حاشیه‌ای هستند و ما این گونه اقدامات را طرحی کاملا امریکایی، انگلیسی و اسرائیلی می‌دانیم و امیدواریم که کشورهای اسلامی به این گونه اقدامات واکنش جدی نشان دهند.

مخبر کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تشکیل کمیته مساعی حمیده مغایر با تشکیل اتحادیه بین المجالس است؛ در حالی که بین المجالس در پی وحدت امت اسلامی است نه بررسی اختلافات میان کشورهای اسلامی.

وی به ۲۵۰ مورد اختلاف مرزی میان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا پارلمان‌ها شأن دولت را دارند که بخواهند اختلافات را بررسی کنند چرا که بررسی اختلافات کشورهای اسلامی در شأن دولت‌هاست و نه در شأن مجلس.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برخی نمایندگان مجلس امارات برای تشکیل کمیته مساعی حمیده خودنمایی سیاسی است و این خودنمایی سیاسی در راستای سیاست‌های امریکا و انگلیس صورت می‌گیرد.

جلالی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق معمول در صدد تقویت اتحادیه بین المجالس است و در اجلاسهای آینده آن شرکت خواهد کرد.