به گزارش افکارنیوزبه نقل از خبرآنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که دومین سئوال از رئیس جمهور را پیگیری می کند در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید فردا نامه سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شده و به آقای احمدی نژاد ابلاغ می شود. در ادامه گفت و گو با علی مطهری می آید:

آقای مطهری، وضعیت سوال از رئیس جمهور چگونه است؟
نمایندگان رئیس جمهور در تاریخ سی ام مهر در کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شدند و با حضور نماینده سوال کنندگان به سوال پاسخ دادند. جلسه جدی و کارشناسی و خوبی بود. طبق آیین نامه، امضاکنندگان تا یک هفته یعنی تا هفتم آبان فرصت داشتند که اگر قانع نشدند امضای خود را پس بگیرند. ما در تاریخ هشتم آبان این سوال را با ۸۴ امضا به هیئت رئیسه تحویل دادیم و طبق آئین‌نامه باید در اولین جلسه علنی یعنی جلسه روز یکشنبه ۱۴ آبان قرائت و به رئیس جمهور ابلاغ شود.
فراکسیون اصولگرایان تلاش کرده است که این سوال انجام نشود، این مخالفت آنها ناشی از چیست؟
اولا در مجلس نهم غیر از چهار پنج نفر، ما غیر اصول‌گرا نداریم و همه اصول‌گرا هستند و این بر می گردد به شرایط انتخابات مجلس نهم. بنابراین وقتی می گویید فراکسیون اصولگرایان، به این معنی نیست که بقیه اصول‌گرا نیستند. همه کسانی که سوال را امضا کرده‌اند اصول‌گرا هستند. مخالفت فراکسیون موسوم به اصول‌گرایان به نظر من بیشتر ناشی از روحیه محافظه کاری آقای حداد عادل است که می خواهد این روحیه خود را بر مجلس تحمیل کند و مجلس را به صورت یک مجلس بی تحرک وفرمایشی و بی تاثیر در آورد. تا اینجای کار اشکالی ندارد و هر نماینده ای می تواند با تاثیرگذاری بر دیگران تفکر خود را حاکم کند. اما این که روحیه و تفکر خود را به رهبر انقلاب نسبت می دهند کار درستی نیست. سخنان اخیر رهبر انقلاب هیچ ارتباطی با سوال از رئیس جمهور ندارد بلکه موید آن است. ایشان در بجنورد فرمودند هر قوه ای وظیفه خود را انجام دهد. آنچه که مورد نظر ایشان است این است که این کارها به شکل منطقی و بدون جنجال انجام شود.
رهبر انقلاب در آستانه سوال مجلس هشتم از رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان کرمانشاه فرمودند: " نمایندگان مجلس وظایفی دارند، رهبری نه در کار آنها دخالت می کند، نه حق دخالت دارد و نه چنین چیزی امکان پذیر است. " سوال مجلس هشتم از رئیس جمهور هم برکات زیادی داشت. مردم به حقایق زیادی دست پیدا کردند. رئیس جمهور اعتراف کرد که چهار قانون را اجرا نکرده است و در یک مورد گفت که اساسا قانونی را که به مجمع تشخیص مصلحت رفته باشد اجرا نمی کنم، و در شش سوال دیگر نیز به گونه ای از زیر بار پاسخ گریخت. اساسا علت این که ایشان جلسه را توام با شوخی و تمسخر کرد همین بود که پاسخ قانع کننده ای برای سوالات نداشت. اینها را مردم فهمیدند. آیا این کم دستاوردی بود؟
اشکال امثال آقای حداد این است که اساسا نقشی برای افکار عمومی و فهم مردم در تحولات اجتماعی قائل نیستند و فکر می کنند که درباره همه امور باید در اتاقهای در بسته تصمیم گیری کنند و همه امور را باید به بهانه حفظ نظام از مردم پنهان کنند و هر جا لازم شد از رهبری مایه بگذارند.
آقای حداد و دوستانشان مصالح کشور را دلیل مصلحت نبودن سئوال از رئیس جمهور اعلام می کنند، شما این موضوع را قبول ندارید؟
اولا هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای قانون و حفظ اقتدار مجلس نیست. مصلحت اندیشی های زودگذر برای مجلس به جای نمایندگان، موجب تنزل جایگاه مجلس می شود. ثانیا تا زمانی که ما از اسلام دفاع می کنیم در شرایط ویژه هستیم و این مصلحت ها همیشه هست.
در سخت ترین شرایط، امام خمینی می فرمود مجلس تصمیم بگیرد. رهبر انقلاب هم چند بار فرموده اند که حرفها را گوش بدهید و با آرامش پاسخ بدهید. ایشان از فضای گفت و گوی منطقی و مستدل و اخلاقی استقبال می کنند. سئوال از رئیس جمهور هم در واقع یک گفت و گوست. این سئوال سئوال مردم است. مردم مشکل معیشتی دارند و می خواهند از علل این مشکلات آگاه باشند. در این صورت بهتر همکاری می کنند. می خواهیم بفهمیم آیا نابسامانی اقتصادی چند ماه اخیر صرفا ناشی از تحریمهاست یا سوء مدیریت ها و تعلل ها و سوء تدبیرها هم دخالت داشته و بسیاری از آنها قابل پیشگیری بوده است. اگر مجلس حق این سئوال را نداشته باشد و مردم حق آگاهی از این موضوع را ندارند پس مجلس را تعطیل کنیم.
روش امثال آقاي حداد جفا به رهبري است چون اينها رهبري را در مقابل حقوق مجلس و مردم قرار مي دهند. در واقع مي خواهند كم كاريها و بي تفاوتي خودشان نسبت به حقوق مردم را تحت پوشش ولايتمداري توجيه كنند و مي خواهند مجلس نهم را هم تبديل به مجلس هفتم كنند كه محافظه كاري و عدم مقابله جدي با تخلفات توسط آن مجلس، عامل موثري در پيدايش روش آقاي احمدي نژاد بود. به نظر من اين دوستان بايد با مراجعه به كلمات امام خميني و آثار شهيد آيت الله مطهري و كلمات رهبر گرانقدر انقلاب، برداشت خود از اصل مترقي ولايت فقيه را اصلاح كنند.