اظهارنظرهای پی در پی اسفندیار رحیم مشایی، تنها مورد توجه رسانه های داخلی نیست، خیلی ها هم در آنسوی آبها نگاه‌شان و چه بسا امیدشان به دفتر رئیس جمهور ایران است.

رسانه های بیگانه از بی بی سی فارسی گرفته تا رادیو فردا و صدای آمریکا و دهها سایت اپوزوسیونی دیگر، اگر چه هنوز میل ندارند پس از یکسال از آغاز به کار دولت دهم، احمدی نژاد را رئیس جمهور ایران بخوانند، اما صراحتا نشان داده اند که از رئیس دفتر همین رئیس جمهور بدشان نمی آید!

اظهارنظرهای جنجالی نفر دوم دولت احمدی نژاد، همیشه مورد توجه رسانه های ضدانقلابی بوده است. مصداق عینی و قابل لمس این ادعا هم واکنش آنها به موضوع «مکتب ایرانی» آقای مشائی است؛ سخنانی که موجی از نارضایتی و محکومیت را علیه او به همراه داشت و حتی جدی ترین متحدان آقای احمدی نژاد را هم به واکنش سخت علیه دولت واداشت.

دوستان دولت که در این یکسال گذشته هزینه زیادی برای استقرار این دولت داده اند، البته از واکنش رئیس جمهورشان به این گونه اظهارنظرها کاملا قطع امید کرده اند. دکتر احمدی نژاد هفته گذشته در جمع خبرنگاران، در کمال ناباوری و درحالی که همه حامیان دولت یکپارچه از اظهارات مشائی ابراز انزجار می کردند، بازهم به حمایت قاطع از رئیس دفتر خود پرداخت.

اما این اظهارنظرهای جنجالی همان قدر که دوستان و حامیان دولت اصولگرا را ناراحت و رنجیده کرد، به همان اندازه رسانه های بیگانه را که همواره سنگ مخالفان دولت را به سینه می زنند، خوشحال کرد تاجائیکه به صراحت رئیس دفتر رئیس جمهور را «فرصتی برای جنبش سبز» قلمداد کرده‌اند.

برای مثال، امید کشتکار در مطلب اخیر خود با نام «ماجرای مشایی و فواید آن برای جنبش سبز» که در سایت های سبزها منتشر شده است، ‌ با اشاره به سخنان اسفندیار مشایی در همایش ایرانیان خارج از کشور، که در آن گفته بود «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم» نوشته است: موجی از انتقادهای تند و تیز فضای رسانه ای کشور را در هم نوردیده است و بسیاری از چهره‌های شاخص اصولگرا به مشایی و احمدی نژاد تاخته اند و با بدترین واژه‌های ممکن، به نقد این سخنان پرداخته‌اند.

وی می‌افزاید: بر همین اساس باید در میان این دعوا هوشیار بود؛ زیرا چه این جنگ زرگری باشد چه نبردی واقعی، به هر حال نتیجه آن برای جنبش سبز و جنبش دموکراسی خواهی ایران می‌تواند مفید باشد؛ چراکه اگر به واقع با نبردی آشکار طرف باشیم، حداکثر تا انتخابات بعدی تکلیف بخشی از چهره‌های اصلی اصولگرا مشخص خواهد شد.

این طراح و گرافیست اصلاح طلب در ادامه مطلب خود تصریح می‌کند: بی‌شک هدف هر دو جناح حذف رقیب در دوره بعدی است، نیروی حاکم ممکن است منسجم تر به نظر آید، اما به همان اندازه آسیب پذیر تر خواهد بود و این فرصتی است برای جنبش سبز تا با یارگیری از لایه‌های جدید ناراضیان به قدرت خود بیافزاید.

کشتکار در پایان تاکید می‌کند: چنانچه جنگ زرگری هم باشد، باز می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس میان لایه‌های منتقد شود، در این میان از آنجا که جامعه اصولگرای حاکم در مجلس، دولت و دیگر نهادهای قدرت، یک شکل کاملا متحد و حزبی ندارند، می‌توان امیدوار بود که افرادی از این جمع به مرور از حاکمیت کنده شده و تبدیل به منتقدان واقعی دولت نظامی حاکم شوند از نمونه‌های این منتقدان جدا شده می توان به مطهری و رضایی اشاره کرد که هر کدام بنا به دلایلی حالا در میان منتقدان دولت قرار دارند.

/ ب.