به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود درباره اقدامات ایران درباره حملات رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی به غزه گفت: بارها هشدار داده بودیم که فتنه‌هایی که در منطقه توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن دنبال می‌شود، با هدف درگیر کردن کشورهای منطقه به موضوعات حاشیه‌ای و ایجاد فتنه در درون کشورها به منظور تضعیف کردن جدی مقاومت صورت می‌گیرد. همزمانی فتنه‌ها در داخل سوریه و گستاخی رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی‌دفاع و بی‌پناه غزه و تکرار جنایات جنگی رژیم صهیونستی که مسوولان این رژیم نامشروع را به قاتلین کودکان و زنان تبدیل کرده است، نتیجه غفلتی است که از تهدید اصلی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات ایران پس از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: خواستار اقدام جدی کشورها در این باره و عکس‌العمل مناسب هستیم.

مهمان‌پرست در مورد حمایت‌های ایران از مردم غزه و اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده ایران موشک‌های فجر ۵ را به حماس داده است، گفت: کمک به مردم فلسطین و غزه وظیفه همه کشورها به خصوص کشورهای اسلامی است و وقتی جنایات رژیم صهیونیستی با همه تجهیزات علیه این مردم بی‌دفاع صورت می‌گیرد، لازم است که همه کشورها برای دفاع از مردم فلسطین اقدامات لازم را انجام دهند. حمایت از مردم فلسطین جزو اولویت‌های اساسی سیاست خارجی کشورمان است و در این ایام نیز برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی درباره اینکه آیا در نشست سوریه در تهران برای گفت‌وگو با معارضین مسلح نیز برنامه‌ای ترتیب داده شده است، گفت: دو رویکرد نسبت به مساله سوریه وجود دارد. در نگاه اول کشورهای مختلفی اعتقاد دارند راه‌حل مساله سوریه، راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز است. باید کمک‌ها متوقف شود. زمینه ارسال سلاح به داخل سوریه از بین برود و با مداخلات خارجی مقابله شود تا در یک رویکرد همه‌جانبه و با گفت‌وگوهای ملی تصمیمات لازم برای گام‌های اساسی و اصلاحات لازم و تحقق آرای مردم با انتخابات فراهم شود. نشست تهران هم در این زمینه دنبال شد و جزء طرح‌هایی است که ایران برای کمک به حل مساله سوریه پیشنهاد کرده است. رویکرد دوم تداوم خشونت‌ها و درگیری‌ها و ارسال سلاح است که متاسفانه شاهدیم کشورهای غربی از این رویکرد حمایت می‌کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: کشورهایی که در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه سکوت کرده‌اند، ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند و دنبال جنگ‌افروزی و مداخله نظامی هستند. مردم سوریه باید تصمیم خود را در قبال این رویکردها بگیرند. همه مردم در بخش‌های مختلف جهان شاهد هستند که چه کسانی به دنبال ایجاد خشونت و درگیری در منطقه هستند و چه کشورهایی تلاش برای رفع این فتنه‌ها و ایجاد ثبات و امنیت و تحقق اداره مردم دنبال می‌کنند.

وی همچنین درباره برگزاری نشست چهارجانبه که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود گفت: از هر تلاشی که برای استقرار ثبات صورت گیرد، ایران استقبال می‌کند. ما شرکت فعالی را در اجلاس چهارجانبه پیشنهادی آقای مرسی بین کشورهای ایران، مصر، ترکیه و عربستان دنبال کردیم، البته این اجلاس در سطح وزرای سه‌جانبه برگزار شد و سه‌جانبه نیز ادامه پیدا کرد؛ به هرحال این مانع نیست که پیشنهاداتی که می‌تواند به بهترین شکل مساله سوریه را به سمت حل نهایی خود ببرد، ارائه نکنیم. ما پیشنهادات مکتوب خود را ارائه کردیم و طبق توافقات به عمل آمده روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس «دی ۸» در اسلام‌آباد، با وزیران خارجه مصر، ترکیه و ایران تشکیل جلسه می‌دهند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم کشورهای دیگری که اعتقاد به راه‌حل مسالمت‌آمیز دارند و به دنبال تحقق واقعه خاصه مردم سوریه هستند، به این جمع اضافه شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره جمع‌بندی نشست تهران نیز گفت: در جمع‌بندی نهایی نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران توافق شد تا کمیته‌ای برای پیگیری نشست‌های بعدی ایجاد شود که متشکل از همه گروه‌های سیاسی، مذهبی، قومی و فعالان داخل سوریه است. حتما مطالبی که در اجلاس تهران از طرف نمایندگان گروه‌ها مطرح شد، به دولت سوریه منتقل خواهد شد و زمینه برای پیگیری پیشنهادات فراهم خواهد شد. در مورد مکان و زمان و همچنین فراگیرتر کردن گفت‌وگوها از طریق گروه‌های دیگری که باید به این جمع اضافه شود، اطلاع‌رسانی می‌شود و امیدواریم این تلاش‌ها در اولین فرصت به نتیجه برسد.

وی درباره نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است آذرماه در تهران برگزار شود، نیز گفت: این گفت‌وگوها در آذرماه برگزار خواهد شد. امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکرد جدی و منطقی وارد مذاکره شود. ما آمادگی کامل برای رسیدن به تفاهم که در آن حقوق کامل ما محقق شده باشد و نگرانی‌هایی که آژانس در بخش‌هایی ادعا می‌کند دارد، داریم.

وی تاکید کرد: شرط موفقیت این نشست، رویکرد منطقی آژانس و برخورداری از دیدگاه فنی و حقوقی است. نباید اجازه دهیم اراده سیاسی برخی کشورهای غربی متهم به داشتن سلاح‌های هسته‌ای و ذخایر استراتژیک فراوان و تهدید کننده امنیت دنیا مانع از دسترسی از کشورهای مستقل به حقوق خود در چارچوب ان‌پی‌تی شوند.

وی همچنین درباره برگزاری نشست ایران و ۱ + ۵ نیز گفت: ما آمادگی‌مان را برای مذاکرات سازنده و اصولی همواره داشته و داریم. شرط موفقیت این گفت‌وگوها به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه داشتن حق فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز و حق بهره‌مند شدن از چرخه کامل سوخت در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر رویکرد اشتباهی که کشورهای ۱ + ۵ تاکنون داشته‌اند را کنار بگذارند و این سیاست فشار و گفت‌وگو را که فکر می‌کنند اثر مناسبی برای آنها داشته باشد را جایگزین روش‌های دیگری نکنند که عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است با رویکرد منطقی می‌توانیم به توافق اصولی برسیم که ملت ایران از حقوق خود به طور کامل بهره‌مند شود و نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود. ما آمادگی‌مان را همواره برای مذاکرات سازنده اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات اخیر آمانو درخصوص فعالیت‌های هسته‌یی ایران و همچنین موضوع پارچین نیز گفت: ما آمادگی داریم و فکر می‌کنیم اگر با رویکرد منطقی آژانس مذاکره با ایران را دنبال کند، رسیدن به توافق امکان پذیر است و به سرعت هم می‌توان به توافقاتی رسید. چنانچه نگرانی‌هایی هم وجود دارد به لحاظ فنی و حقوقی قابل بررسی و حل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین اضافه کرد: اظهارات آمانو از دیدگاه حقوقی و فنی مطرح نمی‌شود و این اظهاراتی هم که از جناب آقای آمانو گفته می‌شود تاکنون چند بار هم تکرار شده ایران در حال پاکسازی پارچین است متاسفیم که باید تکرار کنیم فعالیت‌های هسته‌یی به هیچ وجه قابل پاکسازی نیست و هر نوع اقدامی حتما آثار خود را به جای می‌گذارد. شایسته نیست دبیرکل آژانس حرف‌هایی را مطرح کند که از دید کارشناسان اظهارات غیرفنی و غیرحقوقی است.

وی درباره ادعاهای عربستان مبنی بر اینکه ایران وارد حریم مرزی آبی این کشور شده است، گفت: بحثی که درباره محدوده آب‌های مرزی وجود دارد، تابع مقررات بین‌المللی و رسمی است. در محدوده ممنوعه مرزی بین دو کشور نباید فعالیت خاصی صورت گیرد. ظاهرا اقداماتی از طرف عربستان برای انجام فعالیت‌های اکتشافی نفت در منطقه ممنوعه مرزی بین دو کشور انجام شده بود که تذکر لازم داده شد و نقطه نظرات کشورمان و ضرورت پایبندی همه کشورها به مقررات بین‌المللی و همچنین توافقات دو کشور به سفیر عربستان هم منتقل شد.

وی

تاکید کرد: ما خواهان بهترین روابط و همکاری در بهترین شکل با عربستان هستیم طبیعی است که اختلافاتی که در بین کشورهای منطقه درباره محدوده‌های مرزی پیش می‌آید، از طریق توافقنامه‌های بین دو کشور و پایبندی همه کشورها به حقوق دریاها قابل حل است و فکر می‌کنیم در فضای همکاری با روحیه مشارکت و تفاهم همه کشورهای همسایه می‌توانند به بهترین شکل از حقوق خود بهره‌مند شوند.

وی در این باره نامهای که عربستان به سازمان ملل نوشته است، گفت: تعجب این است که تخلف از طرف شرکتهای سعودی صورت گرفته بود. اگر هم اقدامی که توسط مقامات سعودی درباره این مساله صورت گرفته باشد، جای تعجب کامل دارد. ما این مطالب را به مقامات سعودی منعکس کردیم.