به گزارشافکارنیوز،ایسنا در گزارش پیش رو نیز مانند گذشته آخرین اخبار انتخاباتی را در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مرور کرده است.

طرح اصلاح قانون انتخابات به پایان راه نرسید

بعد ازمدت‌ها بحثو گفت‌وگو و اظهار نظر از سوی اهالی سیاست در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات این طرح جنجالی در روز چهارشنبه از کمیسیون شوراهای به صحن علنی مجلس آمد و همان‌طور که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند نمایندگان مجلس نتوانستند در مورد این طرح به اتفاق نظر برسند؛ اخطارها در مورد این طرح چنان بود که مجلس به دلیل ضیق وقت و وسیع بودن موضوع ادامه رسیدگی به آن را به جلسات آتی موکول کرد و وارد دستور دیگری شد.

در جریان بررسی کلیات اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که وقت بسیار زیادی را از مجلس شورای اسلامی گرفت، کولیوند، قاضی‌پور و دواتگری به عنوان طراح، مخالف و موافق طرح اظهارنظر کردند اما بیشترین وقت مجلس صرف اخطارهای پی در پی اکثریت نمایندگان صرف شد.

اخطاردهندگان به استناد به اصول متعدد قانون اساسی، طرح اصلاح قانون انتخابات را مغایر قانون اساسی دانسته و خواستار در دستور قرار نگرفتن این طرح بودند اما لاریجانی در پاسخ به تمامی اخطاردهندگان، اخطارها را وارد ندانست و گفت: آقایان به جای اخطار و تذکر، با جزئیات این طرح مخالفت می‌کنند؛ بنابراین اجازه دهید تا اخطارها در موقع رسیدگی به مواد مطرح شود تا اثر داشته باشد.

از دیگر سو در حالی که نمایندگان در صحن مجلس در حال بررسی این طرح بودند نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور در اعتراض به طرح اصلاح قانون انتخابات، در مقابل مجلس شورای اسلامی نشستی خبری برگزار کردند.

در این کنفرانس خبری میکائیل دیانی به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان این‌که «اعتراض ما به طرح اصلاح قانون انتخابات، مخالفت با اصلاح قانون نیست»، ‌ اظهار کرد: ما معتقدیم دو فوریت طرحی که تصویب شده، از اصل فسادآور است و نه اصلاح‌آور و قسمتی از پروژه، سیاسی است که محور اصلی آن آقای لاریجانی است.

وی با بیان این‌که «جنبش دانشجویی به این طرح هیچ احساس خوبی ندارد»، ‌ گفت: یکی از دلایل مخالفت ما این است که این طرح نامزد‌های انتخاباتی را وامدار نمایندگان و افراد سیاسی دیگر می‌کند. این‌که صد مقام سیاسی باید شخصی را تایید کنند تا بتواند کاندیدا شود به این معناست که این کاندیدای ریاست جمهوری وامدار این افراد خواهد شد.

به گزارش ایسنا در ادامه این برنامه، مصطفی حضوری که به نمایندگی از بسیج دانشجویی در تجمع نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی مقابل مجلس سخن می‌گفت، با بیان این‌که «جای تعجب است در مجلسی که باید نماد آزاداندیشی باشد با کنفرانس خبری چند دانشجو مخالفت می‌شود»، اظهار کرد: اعتراض ما به طرح اصلاح قانون انتخابات از این جهت است احساس می‌کنیم که این طرح شتاب‌زده تصویب شده است.

وی گفت: امیدوارم که از شتابزدگی در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات کاسته شود و شایعاتی که درباره لابی‌گری‌ها وجود دارد، برطرف شود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در ادامه این برنامه، طرح فعلی اصلاح قانون انتخابات را مغایر با جمهوریت نظام دانست و تاکید کرد که اعتراض دانشجویان، به نفس تغییر در این قانون نیست بلکه اعتراض به ایجاد فساد است.

مهدی خوجگی با بیان این‌که «ما با اصلاح قانون مخالف نیستیم بلکه با افساد مخالفیم»، اظهار کرد: جنبش دانشجویی چندین بار طرح اصلاح قانون انتخابات را مطالبه کرده است ولی جای تعجب است مجلس مصوباتی را در طرح دو فوریتی قرار می‌دهد که با نظرات امام(ره) و رهبری کاملا متضاد است.

وی افزود: با این طرح باید فاتحه جمهوریت نظام را خواند، چراکه این طرح ایده امام(ره) را که معتقد به حضور و نقش مردم بودند زیر پا گذاشته و حلقه‌های بسته قدرت و ثروت شکل می‌گیرد.

این کنش‌ها و واکنش‌ها در صحن علنی مجلس و بیرون از آن در حالی رخ داد که در روز قبل از آن رییس مجلس پیش از آغاز جلسه علنی مجلس از نمایندگان خواسته بود تا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را که در دستورکار این هفته مجلس قرار دارد، هرچه سریعتر بررسی کنند.

علی لاریجانی در جلسه غیررسمی خطاب به نمایندگان در توضیح این موضوع گفته بود: به دلیل محدودیت زمانی باید این طرح را سریعتر مورد بررسی قرار دهیم.

دیدار آبادگرانی‌ها با اعضای موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اعضای برخی از احزاب اصولگرا به دیدار دوستان خود در دیگر تشکل‌های همسو رفتند و برخی دیگرنیز به دیدار علما رفتند.

اعضای جمعیت آبادگران جوان در راستای دیدار و گفت‌وگوی اعضای این تشکل با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی با نمایندگان حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین دیدار و گفت‌وگو کردند.

بدرلو سخنگوی این جمعیت در مورد این دیدارها گفت: در جلسه‌ای که اعضای شورای مرکزی آبادگران با بادامچیان نماینده حزب موتلفه اسلامی داشتند، نکاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: از جمله نکات این بود که مطابق قانون اساسی از جمله شرایط و شاخصه‌های ریاست جمهوری رجل مذهبی، سیاسی بودن، همچنین مدیر و مدبر بودن است. ضمن این‌که این نکته نیز مدنظر قرار گرفت که در انتخابات پیش رو با توجه به حساسیت‌هایی که دارد، لازم است تا به ویژگی‌هایی که رییس جمهور آینده باید داشته باشد مروری دوباره شود و کاندیدای موردنظر فردی نزدیک به این ویژگی‌ها باشد.

بدرلو با بیان این‌که «وجود داشتن تناسب بین فرد منتخب و شرایط کشور نیز نکته حائز اهمیت است»، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود داشتن توانایی فوق‌العاده فرد کاندیدا فرد کاندیدا در امور اقتصادی از دیگر نکاتی بود که در این جلسه مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

سخنگوی جمعیت آبادگران جوان، تیم‌محور بودن را از دیگر ویژگی‌های رییس‌جمهور آینده برشمرد و اظهار کرد: با توجه به تعدد کاندیداها در میان اصولگرایان رفتن به مسیر وحدت و کاندیدای واحد در بین این جناح مساله‌ای حائز اهمیت است.

وی افزود: در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت آبادگران جوان با محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز بحثاهمیت انتخابات شوراها مورد توجه قرار گرفت و به این نکته تاکید شد که باید با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها، حساسیت انتخابات شوراها را نیز مدنظر قرار داد و اگر برگزاری همزمان این دو انتخابات آسیبی دارد، برای انتخابات بعدی این آسیب را برطرف کرد.

بدرلو همچنین اظهار کرد: دیدار با مراجع علما و شخصیت‌های سیاسی و احزاب و گروه‌های سیاسی از برنامه‌های جمعیت آبادگران جوان در آینده خواهد بود.

دیدار اعضای جمعیت رهپویان با مصباح یزدی

در همین راستا اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که جزیی از مجموعه اصولگرایان تحول‌خواه محسوب می‌شوند در ادامه دیدارهای خودبا علما در روز دوشنبه به دیدار آیت الله مصباح یزدی رفتند.

یک عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در مورد این دیدار و مطالب مطرح شده در ان جلسه با تاکید بر این‌که «این دیدار ربطی به انتخابات ندارد»: آیت‌الله مصباح یزدی برای فعالیت‌های تشکیلاتی و حزبی دو مدل ممدوح شده و مذموم شده را مورد توجه قرار دادند و گفتند کار و فعالیت حزبی اگر بر اساس اخلاص، تعاون و همکاری در امور دنیوی و اخروی باشد یک عبادت محسوب می‌شود که بالاتر از آن عبادی نیست.

مالک شریعتی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی همچنین در این دیدار اظهار کردند که اکثر دستورات اسلام مبتنی بر فعالیت‌های اجتماعی و گروهی است، اما اگر کسی بخواهد مدل‌های غربی را در امور حزبی پیش بگیرد همان اتفاقی پیش می‌افتد که در نظام‌های غربی رخ داده و این مدل کار تشکیلاتی ناپسند است.

وی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی برای فعالیت‌های اجتماعی هم سه مدل را تعریف کردند و گفتند ممکن است در توانمندی‌ها و سلایق اختلاف نظر وجود داشته باشد که این امری عادی و معمولی است و اتفاقا این یک حسن قلمداد می‌شود که در جامعه توانمندی‌های مختلف وجود داشته باشد. همچنین ممکن است در تشخیص اختلاف به وجود آید و دو گروه دارای تشخیص‌های مختلف باشند که اگر دو فرد بر اساس مبانی مشخص به تشخیصی برسند که همانند فتوای دو مرجع تقلید است که هر دو مورد احترام است و نباید آن را تخطئه کرد، اما زمانی هم ممکن است اختلاف بر اساس هوای نفس باشد که باید از آن پرهیز کرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفتند که اگر فردی در زندگی شخصی خود دچار اشکال است تا جایی که او به اجتماع لطمه‌ای نزده باید فعالیتش را حمل بر صحت و برای جذبش تلاش کرد، اما اگر اشتباهش را به جامعه وارد کند باید در مورد او دقت عمل به خرج داد و این‌جا حمل بر صحت نه تنها ایراد دارد که حتی گفتن اشتباه و خطای او واجب است.

شریعتی گفت: ایشان در ادامه بر این نکته تاکید کردند که باید مراقبت کرد، اصلح را تشخیص داد و برای انتخاب چنین فردی تلاش کرد.

پیش‌بینی جبهه پیروان در مورد تعدادکاندیداهای انتخابات آتی

سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز که در هفته گذشته بعد از مدت‌ها در یک نشست خبری شرکت کرده بود با تاکید بر این‌که «این جبهه با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری کار تبلیغاتی خود را انجام نداده و آغاز نکرده است» گفت: ‌ ما راهبرد ورود به انتخابات را تنظیم کرده‌ایم و مسیر ما در جبهه خط امام، منویات رهبری معظم انقلاب و دغدغه‌های مردم است.

وی بررسی ویژگی‌های کاندیداها به لحاظ کارآمدی، ‌ قدرت مدیریت، تدبیر و نوع برنامه‌هایشان را از جمله رویکردهای جبهه پیروان خط امام و رهبری برشمرد و افزود: همچنین داشتن تیم و همراهان مناسب برای کارهای کلیدی از جمله مواردی است که آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. اما با این وجود باید تاکید کنم که ما هنوز وارد بحثمصادیق نشده‌ایم اما کاندیداهایی را که در مظان کاندیداتوری هستند رصد می‌کنیم تا ببینیم این ویژگی‌ها در آنها وجود دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم حدود ۲۵ اصولگرا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند همچنین ۱۵ کاندیدا از میان مستقل‌ها و جناح به اصطلاح اصلاح‌طلب ممکن است نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شوند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین گفت که جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد انتخابات شوراها در حال طراحی یک ساختار به صورت ستاد در تهران است که شبیه آن در شهرستان‌ها نیز تشکیل می‌شود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: با مساعدت جامعتین که یک گروه مرجع هستند، بتوانیم سامانه جدیدی را برای انتخابات آینده طراحی کنیم که ویژگی‌های مثبت جبهه متحد را داشته باشد ولی حواشی آن را نداشته باشد.

وی همچنین درباره دیدار اخیر اعضای این جبهه با آیت‌الله مهدوی‌کنی و دیدارهایی که قرار است این تشکل در آینده داشته باشد اظهار کرد: جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گروه‌های مرجع و مرکز فکر و فعالیت‌های سیاسی هستند و ما خودمان را ملزم می‌دانیم هرچند وقت یکبار به ویژه در فصل انتخابات ملاقات‌هایی را با این عزیزان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ‌ نظرات کارشناسی متراکمی در جبهه وجود دارد و ما به عنوان کارشناسان ارشد سیاسی این نظرات را به آقایان منتقل می‌کنیم. همچنین در ملاقات اخیری که حدود هفت نفر از اعضای جبهه با آیت‌الله مهدوی کنی داشتند نظرات کارشناسی و استفاده از نظرات ایشان مدنظر قرار گرفت. دیدار با آیت‌الله یزدی نیز در آینده انجام خواهد شد و همه اینها رابطه ارگانیک بین جبهه و این بزرگواران را مدنظر قرار می‌دهد.

خبرنگار دیگری از سجادی سوال کرد که " آیا جبهه پیروان خط امام و رهبری و برخی از تشکل‌های آن همچون حزب موتلفه کاندیدای خاص نخواهد داشت؟ " که وی در پاسخ اظهار کرد: ‌ نهایت سعی ما بر این است که وحدت داشته باشیم و در رابطه با معرفی کاندیداها با هم حرکت کنیم. به هر ترتیب آنچه در آینده پیش می‌آید از هم اکنون معلوم نیست و بیشترین تاکیدات در جلسات ما بر بحثوحدت و هماهنگی و هم‌اندیشی در مورد انتخابات است

سجادی در برابر این پرسش که " آیا جبهه پیروان با سایر گروه‌های اصولگرا در انتخابات ائتلاف می‌کنند یا نه؟ " پاسخ داد: ‌ اگرچه وحدت امکان‌پذیر نیست ولی ائتلاف امکان‌پذیر است و اصلا ایده‌آل این است که اصولگرایان از بین خود یک نفر را انتخاب کنند و او را مورد حمایت قرار دهند اما اینکه تا کجا این مساله امکان دارد را آینده ثابت می‌کند. ضمن اینکه باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگر تعداد کاندیداها زیاد باشد در میان اصولگرایان آرا تقسیم می‌شود که این اصلا به صلاح اصولگرایان نیست.

تکذیب انتخاب شعار دولت امید از سوی محسن رضایی

در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه شعار " دولت امید " توسط محسن رضایی برای انتخابات آتی در نظر گرفته شده است دفتر وی با انتشار بیانیه ای این موضوع را تکذیب کرد.

در این بیانیه امده است: شایعاتی از قبیل " تعیین شعار دولت امید توسط محسن رضایی " و همچنین " درخواست ملاقات دکتر محسن رضایی با آیت الله مصباح " " از سوی برخی از رسانه ها تکذیب می گردد.

از رسانه ها انتظار می‌رود با رعایت موازین اسلامی و حرفه‌ای، رفتاری مسئولانه در پیش گرفته و پیش از موثق جلوه دادن چنین شایعات نادرست و انتشار اخبار کذب، نسبت به صحت و سقم آن اطمینان حاصل کنند.

فضا برای ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات فراهم نیست

حجت‌الاسلام علی فلاحیان یکی از کاندیاهای بالقوه انتخابات که این روزها نسبت به گذشته فعالتر شده است و در دولت هاشمی به عنوان وزیر اطلاعات فعایت کرده است اظهار کرده است: فضا برای ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات فراهم نیست

وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت جریان‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: لازم است تا همه گروه‌های سیاسی گفتمانی را تهیه کنند و بر اساس این گفتمان کارشان را پیش ببرند.

وی افزود: گروه‌های سیاسی باید مطالبات مردم و ‌نیازهای کشور و اهداف توسعه‌ای را بشناسند و بر اساس آن راهکار تدوین و در نهایت به موقع نامزد یا نامزدهای خود را معرفی کنند.

فلاحیان همچنین درباره برخی اخبار مبنی بر احتمال کاندیدا شدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و بحث‌هایی که در مورد شرایط سنی در اصلاح قانون انتخابات لحاظ شده است، گفت: از نظر سنی تاکنون قانونی برای ریاست‌جمهوری نداشته‌ایم. آقای هاشمی هم که خودشان می‌گویند من نمی‌آیم و به هر ترتیب فضا برای ورود ایشان فراهم نیست.

وی با بیان این‌که هنوز اصولگرایان به گزینه واحد نرسیده‌اند، اظهار کرد: در انتخابات آینده مردم با شور و اشتیاق شرکت می‌کنند و مشکلات اقتصادی که هم‌اکنون وجود دارد، باعثنمی‌شود که مردم حضور پرنشاط نداشته باشند و اتفاقا مردم به دنبال این خواهند بود که ببینند کدام یک از نامزدها راه‌حل روشنی برای حل مشکلات اقتصادی دارند..

تاکنون در بحثانتخابات حرفی نزده‌ام

در روز چهارشبه هفته گذشته بعد از شرکت رییس جمهور و اعضای دولت درمراسم سوگواری تاسو و عاشورای حسینی برای خبرنگاران فرصتی پیش امد که با اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور بعد از مدت ها گفت وگوی کوتاهی داشته باشند

وی در مورد برخی مسایل مطرح شده به نقل از وی درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بعضی از سایت های خبری گفت: من در مورد خودم و دیگران تاکنون در این ارتباط حرفی نزده‌ام.

مشایی با بیان این جمله خطاب به خبرنگاران ادامه داد: آیا شما تا حالا از من در این ارتباط حرفی شنیده‌اید.

وی همچنین گفت: ‌ این اخبار را دفتر رییس جمهور نیز با انتشار بیانیه‌ای تکذیب کرد.