به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، افشای اسناد طبقه‌بندی شده ارتش آمریکا توسط پایگاه اینترنتی " ویکی‌لیکس " انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و دیدگاه‌های مختلفی نیز در رابطه با آن مطرح شد.
در همین رابطه " ویلیام انگدال " محقق و نویسنده کتاب " وال‌استریت و مرگ قرن آمریکایی " با ارایه شواهدی، انتشار اسناد محرمانه ارتش آمریکا در رابطه با عراق و افغانستان را نوعی مانور برای انحراف افکار عمومی می‌داند.
وی در گزارشی که پایگاه خبری – تحلیلی " ولترنت " آن را منتشر کرده است، می‌نویسد: از زمانی که یک نوار ویدیویی ارتش آمریکا بطور تاسف‌برانگیزی منتشر شد و نشان داد که یک تیم هوایی آمریکایی به خبرنگاران غیرمسلح در عراق تیراندازی می‌کنند، پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس توجهات جهانیان را به خود جلب کرد و با کسب اعتبار به عنوان پایگاهی که اسناد حساس را از منابع درون دولت کسب کرده و در معرض عموم می‌گذارد، مطرح شد.
این گزارش می‌افزاید: آخرین " کودتای " آن‌ها شامل ادعای افشای هزاران صفحه از اسناد ظاهرا حساسی بود که از طریق خبرچین‌های ایالات متحده در درون طالبان افغانستان و ارتباطات آن‌ها با افراد ارشد مرتبط با اطلاعات ارتش پاکستان جمع‌آوری شده بود.
این مدارک که به نظر می‌رسد فاصله زیادی با یک افشاگری صادقانه داشته باشند، در حقیقت اطلاعات اشتباه حساب‌شده‌ای هستند که برای بهره‌بردای آمریکا و شاید سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و هند آماده شدند. این اسناد همچنین پوششی بر نقش آمریکا و غرب در قاچاق مواد مخدر از افغانستان هستند.
انگدال ادامه می‌دهد: از زمانی که اسناد افغانستان منتشر شد، دولت اوباما نیز با بیان این مطلب که افشای دوباره اسنادی از این دست، تهدید برای امنیت ملی آمریکا است، به این اسناد اعتبار و ارزش بخشیدند.
این در حالی است که جزئیات اسناد منتشر شده، مسئله چندان حساسی را فاش نمی‌کند.
این گزارش حاکیست، یکی از شخصیت‌هایی که در این اسناد آشکارا از وی نام برده شده است، " حمید گل " ژنرال بازنشسته و رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان(ISI) است. مردی که طی در دهه ۱۹۸۰ جنگ چریکی مجاهدین افغانستان علیه رژیم شوروی سابق را که از سوی سازمان سیا حمایت مالی می‌شد، هماهنگ می‌کرد.
این در حالی است که در آخرین اسناد فاش شده از سوی ویکی‌لیکس، گل متهم به دیدارهای منظم با سران القاعده و طالبان و انجام حملات هماهنگ علیه نیروهای ناتو حاضر در افغانستان شده است.
این اسناد همچنین ادعا می‌کنند که اسامه بن‌لادن، کسی که بی‌نظیر بوتو در بی‌بی‌سی اعلام کرد که وی سه سال پیش کشته شد، همچنان زنده است.
انگدال تصریح می‌کند: افشای چنین اسنادی، به همین سادگی افسانه بن‌لادن را برای " جنگ دولت اوباما علیه تروریسم " زنده نگه داشت. آن هم در مقطعی که بیشتر آمریکایی‌ها دلیل اصلی حمله دولت بوش به افغانستان را که در حقیقت تعقیب و دستگیری بن‌لادن به دلیل انجام حملات ۱۱ سپتامبر بود، فراموش کرده بودند.
بر اساس این گزارش، نام بردن از گل به عنوان یک رابط کلیدی طالبان افغانستان، بخشی از الگوی بزرگتری از تلاش‌های اخیر آمریکا و انگلیس به منظور تخریب دولت کنونی پاکستان و معرفی آن به عنوان بخش کلیدی مشکلات افغانستان را شکل می‌دهد.
از سوی دیگر، چنین اقدام و تخریبی، بطور گسترده‌ای موضع اخیر متحد نظامی آمریکا یعنی هند را بهبود می‌بخشد.
به علاوه آنکه پاکستان تنها کشور اسلامی است که به سلاح اتمی دست یافته است. و ارتش رژیم‌صهیونیستی و سازمان جاسوسی این رژیم، موساد، علاقه زیادی دارند تا این حقیقت را تغییر دهند.
به همین خاطر، یک جنگ تبلیغاتی دروغین علیه گل به عنوان سیاستمداری رک و افشاگر توسط ویکی‌لیکس می‌تواند بخشی از تلاش‌های ژئوپلیتیکی بیان شده، باشد.
روزنامه " فایننشیال‌تایمز " چاپ لندن نیز در این باره نوشته است که نام گل در حدود ۱۰ پرونده از ۱۸۰ پرونده طبقه‌بندی شده ایالات متحده آمریکا که ادعا می‌کنند سرویس اطلاعاتی پاکستان از شبه‌نظامیان افغانی که علیه نیروهای ناتو می‌جنگند حمایت می‌کند، آمده است.
گل در گفتگو با فایننشیال تایمز گفته است که آمریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است و افشای چنین اسنادی به دولت اوباما کمک می‌کند تا تقصیر را به گردن پاکستان بیاندازد.
گل در این گفتگو اظهار داشت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند تصور کنند که افغان‌ها می‌توانند جنگ را به نفع خود به پایان برسانند. به هر حال این برای آمریکا بسیار شرم‌آور است که یک ژنرال ۷۴ ساله که در دوران بازنشستگی خود به سر می‌برد و زمانی در جهت‌دهی مجاهدین افغانستان نقش داشته، موجب شکست ایالات متحده شود.
این گزارش با بیان آنکه اسناد ویکی‌لیکس در مورد افغانستان روی گل ۷۴ ساله متمرکز شده‌اند می‌نویسد: گل به صراحت در مورد نقش ارتش آمریکا در قاچاق هروئین از افغانستان از طریق پایگاه فوق امنیتی ماناس قرقیزستان سخن گفته است.
گل همچنین در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۱ یعنی تنها دو هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر طی مصاحبه با نشریه " یونایتدپرس اینترنشنال " در پاسخ به سوالی در مورد عامل حمله ۱۱ سپتامبر گفت: موساد و همدستان آن عامل این حملات بودند. ایالات متحده ۴۰ میلیارد دلار در سال برای آژانس‌های اطلاعاتی خود هزینه می‌کند. یعنی طی ۱۰ سال، ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه می‌شود. این در حالی است که دولت بوش می‌گوید حملات ۱۱ سپتامبر بطور غافلگیرانه‌ای انجام شده‌اند.
گل افزود: من این ادعا را باور نمی‌کنم؛ در عرض ۱۰ دقیقه پس از آنکه دومین برج مرکز تجارت جهانی مورد اصابت قرار گرفت، سی‌ان‌ان گفت که اسامه بن‌لادن این حملات را انجام داده است. بنابراین حملات ۱۱ سپتامبر بخشی از یک برنامه پخش اطلاعات اشتباه بود.
گزارش ولترنت ادامه می‌دهد: واضح است که گل چندان در واشنگتن محبوب نیست. وی ادعا کرده که درخواست‌های مکررش برای صدور ویزا به منظور سفر به آمریکا و انگلیس رد شده است.
گزارش انگدال با اشاره به هویت مشکوک بنیانگذار ویکی‌لیکس می‌نویسد: " جولین اسنج " که خود را " سردبیر " ویکی‌لیکس می‌خواند، یک جوان ۲۹ ساله اسرارآمیز استرالیایی است که چندان شناخته نشده است. اما وی به ناگهان تبدیل به یک شخصیت عمومی شد که به افشاگری در مورد کاخ سفید می‌پردازد.
اسنج در پی افشاگری‌های اخیرش به روزنامه " اشپیگل " گفت که اسناد منتشر شده، نه تنها می‌تواند دیدگاه ما در مورد جنگ افغانستان را تغییر دهد بلکه می‌تواند چشم‌انداز تمام جنگ‌های مدرن را نیز با تغییر روبرو کند.
این گزارش می‌افزاید: ویکی‌لیکس در سال ۲۰۰۶ توسط اسنج بنیان شد. شخصی که محل زندگی مشخصی ندارد و به ادعای خودش طی روزهای اخیر در فرودگاه‌ها زندگی می‌کند.
انگدال با یادآوری مواضع اسنج در رابطه با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌نویسد: ‌وی ۱۹ جولای در مصاحبه با " بلفاست تلگراف " گفت: هر زمان افراد با قدرتی در خفا به سر می‌برند، در حال اجرای یک توطئه هستند. بنابراین توطئه در همه جا هست. همچنین تئوری‌های دیوانه‌وار توطئه نیز وجود دارند.
اسنج افزود: این مهم است که در مورد ۱۱ سپتامبر این دو مقوله را با هم اشتباه نگیریم. من بطور مداوم از اینکه مردم تحت تاثیر تئوری‌های دروغین در مورد ۱۱ سپتامبر قرار می‌گیرند، ‌ آزرده می‌شوم.
این گزارش تصریح می‌کند: چنین اظهاراتی از کسی که به مبارزه با تشکیلات رسمی شهرت دارد، بسیار قابل توجه است.
بر اساس این گزارش، همانطور که هزاران فیزیک‌دان، مهندس، افراد با سابقه نظامی و خلبانان هواپیما شهادت دادند، فکر اینکه ۱۹ عرب تازه آموزش دیده بتوانند مسیر چهار هواپیمای تجاری آمریکا را تغییر داده و حمله تقریبا غیرممکنی را علیه برج‌های دوقلو و پنتاگون انجام دهند، فراتر از باور است. آن هم وقتی که حمله ۹۳ دقیقه به طول می‌انجامد و طی این مدت نیروی هوایی ایالات متحده هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.
اما نکته قابل توجه برای اسنج که هرگونه توطئه در مورد ۱۱ سپتامبر را رد می‌کند، اظهارات " باب گراهام " سناتور سابق آمریکایی است که در مصاحبه با بی‌بی‌سی بیان کرد. وی که زمانی در کمیته اطلاعات سنای آمریکا حضور داشت، تحقیق و تفحص مشترکی را در مورد ۱۱ سپتامبر انجام داد.
گراهام در این باره به بی‌بی‌سی گفت: فقط می‌توانم بگویم که اسرار بسیار زیادی در مورد ۱۱ سپتامبر وجود دارد و اطلاعات آن نیز در اختیار عموم مردم قرار نگرفته است زیرا پاسخ‌های بسیار ارزشمند و حساسی برای این حادثه وجود دارد که حفظ این اسرار موجب شده تا اطمینان مردم به دولتشان دچار آسیب شود.
مجری شبکه بی‌بی‌سی در این‌باره اظهار داشت: سناتور گراهام متوجه شد که پنهان‌کاری‌ها به قلب دولت نیز رسیده است.
گراهام در این باره می‌گوید: من با کاخ سفید تماس گرفتم و با خانم رایس صحبت کردم و گفتم که به ما گفته شده است که باید در این تحقیق همکاری کنیم. رایس نیز گفت که این مورد را بررسی می‌کند اما هیچ اتفاقی نیافتاد.
این گزارش می‌نویسد: ‌ مشخص است که دولت بوش توانست از حملات ۱۱ سپتامبر برای شروع جنگ موسوم به جنگ علیه تروریسم در افغانستان و سپس عراق استفاده کند. و این همان نکته‌ای است که اسنج به راحتی آن را حذف کرد.
ژنرال گل در این باره ادعا می‌کند که سازمان جاسوسی آمریکا ویکی‌لیکس را هدایت کرده تا در مسئله افغانستان، از گل به عنوان قربانی استفاده کند و تقصیرها را به گردن وی بیاندازد.
در همین حال، دیوید کامرون نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس نیز طی سفرش به هند، در مورد ادعای نقش داشتن پاکستان در حمایت از طالبان افغانستان صحبت کرد و به راحتی موجب شد تا داستان ویکی‌لیکس اعتبار بیشتری پیدا کند.
این در حالی است که داستان حقیقی ویکی‌لیکس هنوز گفته نشده است.