قلب رآکتور بوشهر دوباره می‌تپد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، خبرگزاری " نووستی " به نقل از فردی که وی را یک منبع مطلع معرفی کرد، گزارش داد: سوخت هسته‌یی دوباره به طور کامل در قلب واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، اولین نیروگاه اتمی ایران کار گذاشته شده و این نیروگاه به طور کامل برای ادامه کار خود آماده است.

وی گفت: روز(دوشنبه) سوخت در حضور نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره به طور کامل در قلب واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر کار گذاشته شده و این نیروگاه برای ادامه کار خود کاملا آماده است.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در مورد برنامه هسته‌یی ایران اطلاع داده بود که سوخت هسته‌یی برای انجام تحقیقات به طور کامل از نیروگاه اتمی بوشهر تخلیه شده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی در این باره گزارش داده بود که ایران به عنوان بخشی از روال فنی عادی مربوط به واگذاری مسوولیت نیروگاه از مهندسین روسی به ایران سوخت را از نیروگاه بوشهر خارج کرده است.

سلطانیه گفت که این اقدام مرتبط با انتقال تدریجی مسوولیت فعالیت نیروگاه از روسیه به ایران است.

وی بدون اشاره به جزییات به رویترز گفت که این یک «روال فنی بسیار عادی(در جریان انتقال) … برای حصول اطمینان از بررسی شدن تمامی وجوه ایمنی» است.

بنا بر گزارش رویترز، اوایل سال گذشته ایران اعلام کرد که برای آزمایشات باید سوخت را خارج کند. یک منبع نزدیک به این موضوع گفت که این کار به دلیل نگرانی از این است که قطعات فلزی تجهیزات تقریبا ۳۰ ساله استفاده شده در ساخت راکتور سوخت را آلوده کرده باشد.

شرکت روسی نیائپ - که بخشی از روس اتم است - ماه گذشته اعلام کرد که بوشهر در مارس ۲۰۱۳ به طور رسمی برای استفاده به ایران واگذار می‌شود؛ در حالی که پیشتر مقامات گفته‌ بودند که این اتفاق در پایان سال جاری رخ می‌دهد.

رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو، نیز در این باره گفت که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

وی گفت: ‌ قبل از تحویل نیروگاه به متخصصان ایرانی عملیات بازرسی باید تکمیل شود. هیچ اتفاق برنامه‌ریزی‌نشده‌ای در آنجا نیفتاده است.

به گزارش نووستی، ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت آلمانی " زیمنس " آغاز شد اما در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی - آبی " و. و. اِ. ار - ۱۰۰۰ " و سوخت هسته‌یی برای آنرا به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰ میلیون دلار است. در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه به طور کلی ساخت آن را تکمیل کند.

روز ۲۸ ژانویه سال ۲۰۰۹ " اتم استروی اکسپورت " از پایان عرضه سوخت هسته‌یی برای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد که طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی به این نیروگاه عرضه شد.

در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۱ " اتم استروی اکسپورت " مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه اتمی بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم‌های تولید انرژی نیروگاه است و سپس به دنبال بارگذاری سوخت هسته‌یی، تولید برق در آن شروع می شود. واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز ۸ ماه مه سال ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته‌یی آغاز شد.

رآکتور واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر روز ۳۰ اوت(۹ شهریور) بطور کامل و با صد درصد ظرفیت برنامه ریزی خود، برای تولید برق راه‌اندازی شد.

در پی انتشار این اخبار رسانه‌ها و مقامات غربی به جوسازی در این خصوص پرداختند و در اظهاراتی مداخله‌جویانه شفاف‌سازی از جانب ایران را خواستار شدند.