کوچک زاده: مردم نیاز به احزاب ندارند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، مهدی کوچک زاده نماینده تهران در مجلس نهم و محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی " نگاه یک " در خصوص طرح اصلاح قانون احزاب، کاربرد احزاب و عدم شکل گیری احزاب به شکل صحیح در ایران گفتگو کردند.

در ابتدای گفتگو دهقان در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی پیگیری مجدد طرح اصلاح قانون احزاب گفت: در مجلس هشتم سه طرح قانون اصلاح احزاب، انتخابات و افزایش کارایی شوراها با حضور در مرکز پژوهشهای مجلس مطرح شد که عمر اصلاح قانون احزاب به مجلس هشتم کفاف نداد، اکنون در مجلس نهم مطرح شده است و در حال کار کردن روی مفاد آن هستند.

وی با بیان این مقدمه در ادامه قانون فعلی احزاب را پاسخگوی مشکلات پیش روی احزاب ندانست و گفت: ما تعداد زیادی احزاب داریم که کارآمد نیستند و توانایی تامین نیازهای جمهوری اسلامی را ندارند. بعد از انحلال حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۶، احزاب زیادی شکل گرفتند که تعداد زیادی از آنها فقط در قالب اسم بوده و بعضی عمده فعالیتشان در هنگام انتخابات است.

پیشنهاد دو مرحله ای شدن احزاب در قانون جدید

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه ما هم اکنون حزبی که نظرات مردم را از سطح جامعه دریافت و به حکومت برساند، نداریم، اضافه کرد: برای تحقق بخشی به این نیاز ما پیشنهاد دو مرحله ای شدن احزاب را داده ایم بدین صورت ابتدا احزابی که خود را با نیازهای جامعه هماهنگ کرده اند مجوز اولیه را گرفته و دفاتر و شوراهای لازم را تامین کنند و در نهایت پروانه فعالیت بگیرند. این طرح یکی از راههای داشتن احزاب واقعی است.

حاکم کردن احزاب بر مقدرات کشور اصلا پسندیده نیست

کوچک زاده در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که طرح اصلاح قانون احزاب می تواند به رفع اشکالات موجود احزاب منجر شود یا خیر، پاسخ داد: باید دید که احزابی که در کشور ما شکل گرفته با موازینی که در کشورهای غربی صورت گرفته به چه میزان فاصله دارد.

وی در ادامه با طرح این سوال که هدف از نوشتن قانون احزاب درسال ۶۰ چه بوده و امروز چیست؟ اضافه کرد: ممکن است هدف از نوشتن قانون احزاب حاکم کردن احزاب بر مقدرات کشور باشد که این اصلا پسندیده نیست و در تناقض با حاکمیت ملی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه احزاب بر پایه مرامنامه تدوین می شوند به توجه نکردن اکثریت مردم به اساسنامه های احزاب اشاره کرد و گفت: چه تضمینی وجود دارد که احزاب همه مردم جمهوری اسلامی را پوشش دهند بسیاری از مردم در شرایطی نیستند که این اساسنامه ها را متوجه شوند یا بتوانند به عضویت احزاب درآیند.

کوچک زاده افزود: میان احزاب موجود و حزب ایده آل از دیدگاه اسلام تفاوت وجود دارد. احزاب فعلی با آنچه که در دیدگاههای اسلامی وجود دارد در تعارض کامل قرار دارد.

احزاب مردم را در اداره حکومت مشارکت می دهند

دهقان در ادامه درخصوص فلسفه وجودی احزاب یادآور شد: اولین مشکل ما درخصوص پا نگرفتن احزاب مشکلات فرهنگی است. احزاب همچون ابزارند. تمام حکومت های دنیا حتی حکومتهای دیکتاتور برای آنکه ظاهرا دموکراسی داشته باشند از این ابزار استفاده می کنند. بنابراین استفاده از احزاب به عنوان یک ابزار یک بحثعقلی بشری است.

وی تاکید کرد: احزاب مردم را در اداره حکومت مشارکت می دهند و این برخلاف نظر دکتر کوچک زاده است که معتقد است احزاب برخلاف جمهوریت هستند زیرا برای آنکه جمهوریت و مردم سالاری نهادینه شود ما نیازمند احزاب هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در سیاستگذاری های دولت ها اظهار داشت: بسیاری از اشکلات موجود در دولتها به دلیل نداشتن کادر و برنامه بوده است. کار حزبی تامین کننده جمهوریت، کادر اجرایی مورد نیاز کشور و بالا بردن سعه صدر مسئولان کشور است.

مردم نیاز به احزاب ندارند

کوچک زاده در پاسخ به عدم استقبال مردم از احزاب توضیح داد: فرهنگ جامعه ما به گونه ای است که فقط عده قلیلی از مردم با احزاب همراه می شوند البته این به معنای نقص و کمبود در مردم نیست بلکه مردم جامعه اسلامی خط مشی زندگی خود را به خوبی می دانند، رهبر خود را به خوبی می شناسند و نیازی به این که احزاب به آنها بگویند چه کاری انجام دهند ندارند.

وی درادامه گفت: مخالف تحزب نیستم اما احزاب موجود برای کسب قدرت تشکیل می شوند.

وی تشکیل حزب را ژستی روشنفکرانه دانست و در ادامه با یاد آوری احزابی که خود و دهقان به طور مشترک در آن بودند خطاب به دهقان گفت: ما هر دو در جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی فعالیت داشتیم و سپس من به جمعیت ایثارگران آمدم و حالا این سوال مطرح می شود چه تفاوتی بین جمعیت رهپویان و ایثارگارن وجود دارد. آیا تشکیل این احزاب برای سهم خواهی در قدرت نیست.

دهقان در پاسخ به کوچک زاده گفت: برخی از سوء استفاده ها و انحرافاتی که در برخی احزاب با شیوه های غربی در کشور صورت گرفته باعثدور شدن از اصل و اساس تحزب شده است.

کوچک زاده در واکنش به سخنان دهقان با اشاره به تعداد احزاب و تشکل های فعلی در کشور آنها را دارای یک خط مشی دانست و گفت: تشکل هایی که همه آنها یک هدف دارند و مثل هم فکر می کنند چرا باید متعدد باشند این باعثپیدایش این ذهنیت می شود که آیا هدف چیزی جز کسب قدرت است؟

دهقان درادامه افزود: یکی از اهداف طرح اصلاح احزاب به نظم در آوردن مباحثمالی و عقلانی جلوه دادن کار جمعی است. طوری از احزاب بحثنکنیم که فکر کنیم حزب هیولا است. حزب، جمعیت و تشکیلات مفاهیمی هستند که به کار جمعی در جامعه اشاره دارند که با دین و قانون اساسی مغایرتی ندارند.

عضو جمعیت رهپویان با رد نظرات کوچک زاده عنوان کرد: من این گفته را که همه احزاب به دنبال کسب قدرت هستند قبول ندارم به خاطر چندگانگی ها اصل تحزب را نفی نکنیم البته بین احزاب تفاوت هایی و جود دارد و ما می خواهیم به این اختلافات نظم دهیم نه به قدرت احزاب.

کوچک زاده در واکنش به اظهارات دهقان گفت: من با حزبی که منجر به شناخت وآگاهی مردم می شود موافقم که این فقط در حزب جمهوری اسلامی محقق شد.

وی در ادامه سخنانی از امام خمینی(ره) را خواند.

حزب باید برای کاندیداها کادرسازی و برنامه ریزی کند

در بخش دیگر دهقان در پاسخ به این سوال که مردم به احزاب، اشخاص یا برنامه ها رای بدهند گفت: درحال حاضر مردم در عمل به شعارها رای می دهند و برنامه مدونی از طرف کاندیدا ارائه نمی شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: کاندیداها معمولا بدون داشتن برنامه مدونی شعار داده و مردم به این شعارها رای می دهند اما اگر حزب واقعی و مورد نیاز کشور وجود داشته باشد کادرسازی و برنامه نیز وجود دارد.

وی درخصوص افرادی که بدون اتکاء به حزب به مجلس، ریاست جمهوری و سایر مقامات دولتی می رسند، گفت: چنین افرادی با ورود به مجلس و ریاست جمهوری تازه می خواهند کار تیمی را شروع کنند.

دهقان با تاکید بر اهمیت احزاب گفت: نبودن تحزب در کشور خلاف شایسته سالاری و همچنین ترویج آزمون و خطاست. احزاب به حل مشکلات کشور کمک می کنند و در صورت وجود احزاب کشور از این همه آزمون وخطا آسیب نمی بیند.

کوچک زاده در پاسخ به دهقان با بیان اینکه آیا تضمینی هست که احزاب شعار ندهند؟ در پشت شعارها برنامه مدون داشته باشند؟ ادامه داد: کدام حزب در حال حاضر برنامه مدون دارد بعضی از احزاب امروز یک حرف می زنند و فردا حرف متضاد دیگری. در واقع هدف مخالفت با دولت است.

در ادامه کوچک زاده به دهقان گفت: چه تضمینی وجود دارد که احزاب به سمت شایسته سالاری بروند و نه خود سالاری؟

دهقان در ادامه گفت: باید زمینه سازی و فرهنگ سازی شود که حزب به معنای اسلامی تشکیل شود آقای کوچک زاده از کار حزبی مایوس شده اند اما به نظر من همه باید کمک کنیم حزب مورد نیاز جامعه را که همان حزب اسلامی است را داشته باشیم.

کوچک زاده با تکرار این موضوع که احزاب به دنبال کسب قدرتند به مخالفت با اصلاح قانونا حزاب پرداخت و گفت: آیا طرح اصلاح قانون احزاب در مقطع کنونی اولویت اول کشور است؟

دهقان در پایان گفت: من نیز اعتقاد ندارم اولویت اول کشور است به نظر من اولویت اول مسائل اقتصادی است که برای آن طرح هم نوشته ایم اما آقای کوچک زاده پاسخ دهد که برای ساماندهی احزاب چه باید کرد.