تائید آرشیوی بودن تصاویر مرگ شاه سعودی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، «زید العیسی» کارشناس مسائل سیاسی عربستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل فارس به وخامت حال ملک عبدالله پادشاه عربستان اشاره کرد و گفت: طی هفته های اخیر اخبار ضد‌ونقیضی در مورد اوضاع جسمی پادشاه عربستان سعودی منتشر می شود. مدتی طولانی است که اخباری پیرامون عمل جراحی در ستون فقراتش منتشر می شود. وی اکنون از مرز ۹۰ سال نیز عبور کرده است، این در حالی است که رسانه های حکومتی اصرار بر ۸۸سالگی اش دارند گویی سنش بالا نمی رود. با بالا رفتن سنش دچار عارضه هایی زیادی شده است و می شود. وی چندین بار برای درمان به آمریکا رفته است.


العیسی پیرامون انتشار تصاویر پادشاه عربستان در رسانه های حکومتی تصریح کرد: اخباری وجود دارد که نشان می دهد که اوضاع جسمی وی به شدت رو به وخامت است و تصاویری که از وی منتشر شده تصاویر آرشیوی است. حکومت آل سعود مجبور شد پس از انتشار شایعات زیادی در ریاض و دیگر مناطق عربستان سعودی پیرامون مرگ وی این تصاویر را منتشر کند. وخامت حال ملک عبدالله باعثآشفتگی سعودی ها و بویژه خاندان حاکم شد. خاندان حاکم بر عربستان از نزاع تلخی در میان اعضای آن به شدت رنج می برد؛ نزاع هایی که مردم عربستان نیز از آن مطلع شدند. برخی از اعضای خاندان حاکم به شیوه انتخاب جانشین اعتراض دارند. همان طور که می دانید دو جانشین یعنی شاهزاده «نایف» و شاهزاده «سلطان» از دنیا رفتند و درگیری های شدیدی بر سر قدرت وجود دارد و برخی بر این باورند که قدرت باید به نسل جدید منتقل شود.


حاکمان عربستان دستورات آمریکا را در منطقه به اجرا در می آورند


این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به وابستگی حاکمان عربستان سعودی به آمریکا تاکید کرد: اعضای خاندان حاکم بر عربستان بویژه کسانی که در مقام های بالا قرار دارند، بیشتر از خود سفارت آمریکا در ریاض از واشنگتن تبعیت می کنند و دستورات و اوامر آمریکا را به اجرا در می آورند و در مواقعی نیز در تبعیت از آمریکا از آن فراتر نیز می روند. آنها با دقت تمام دستورات آمریکا را عملی می کنند.

العیسی افزود: آنها منطقه را ناآرام کرده و جنگ را در آن گسترش می دهند؛ جنگ طایفه ای از تخصص های آنهاست. جنگ شیعه و سنی را آنها دامن می زنند آنها خودشان را مدافع سنی ها در منطقه نشان می دهند این در حالی است که حاکمیت در عربستان تابع مکتب وهابی سلفی است که اختلاف ریشه ای با اهل سنت دارد. اما این امر با وقوع انقلاب ها در منطقه عربی رسوا شد و انقلاب ها بویژه در منطقه خاورمیانه باعثشد دست آنها رو شود زیرا آنها علیه اهل سنت در مصر، تونس و یمن موضع گرفتند، یمن شاهد تظاهرات مردم این کشور علیه دخالت وهابی های سلفی در این کشور بود و یمنی ها خواستار پایان دادن به دخالت در امور داخلی یمن بودند. همچنین دخالت آنها را در کشور امنی نظیر بحرین ضد اراده مردمی و اقدامشان علیه تظاهرات مسالمت آمیز مردمی دیدیم که خواستار برقراری دموکراسی و تغییرات است.



سرکوبگری داخلی و دخالت در امور دیگر کشورها



کارشناس مسائل سیاسی به سرکوبگری داخلی حکومت عربستان و دخالت در امور دیگر کشورها اشاره و تصریح کرد: مردم بسیاری از کشورهای منطقه نظیر یمن و بحرین از وخامت اوضاع پادشاه بحرین اظهار شادمانی کردند، این نشانه اوج ستم و رویکرد دیکتاتورمآبانه و سرکوبگرانه آل سعود علیه ملت های این منطقه است، زیرا این شیوه فقط علیه ملت عربستان صورت نمی گیرد البته در عربستان ما ملتی نداریم زیرا عربستان شامل مناطقی می شود که تحت اشغال منطقه نجد هستند و با زور شمشیر به این منطقه ملحق کرده است از جمله منطقه شرق که ثروت های آن در معرض غارت و سرقت بیشتری توسط خاندان حاکم است. این منطقه غنی از نفت و گاز شاهد غارت ثروت هایش، سرکوب وحشیانه مردم و محرومیت است. با وجود آنکه تمام ثروت نفتی در شرق متعلق به ساکنان آن است اما به گونه ای با آنها برخورد می شود که گویی شهروند شماره دهم هستند. ملت بحرین نیز شاهد سرکوب و قلع و قمع هستند و آل سعود در این سرکوب به طور مستقیم دست دارد؛ این کشور شاهد به هم زدن ترکیب جمعیت شیعیان و سنی ها است و شاهد پاکسازی مذهبی است.

وی افزود: در یمن نیز آل سعود به طور مستقیم دخالت کرده اند. انتقال قدرت در یمن از «صالح» به «عبدربه» یک نمایش عربستانی است که تلاش می کند همچنان بر این کشور به طور کامل سیطره داشته باشد، کشوری که به علت این سیاست سلطه گرایانه وهابی ملتش از فقر، گرسنگی و محرومیت رنج می برد. سیاستی که به مصر نیز رسید و ملت مصر به دخالت های سعودی ها در امور داخلی این کشور معترضند. تظاهراتی که در برابر سفارت عربستان در قاهره برگزار شد در اعتراض به دخالت این کشور در مصر بود. ملت مصر دخالت آشکار عربستان در امور داخلی این کشور و حمایت از «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع در زمان انقلاب را محکوم کرده است.



پیامدهای مرگ پادشاه عربستان



العیسی به پیامدهای مرگ پادشاه عربستان و تاثیر آن بر سیاست های این کشور اشاره کرد و گفت: بعید است که مرگ پادشاه عربستان سعودی تغییراتی در سیاست این کشور در منطقه بوجود آورد. این سیاست ها وابسته به کسی است که به مقام پادشاهی برسد اما در هر صورت شخصیت هایی روی کار می آیند که به آمریکا وابسته هستند و دیکته های واشنگتن را عملی می کنند. فقط اشخاص کنار می روند و اشخاص جدید روی کار می‌آیند اما همان سیاست های گذشته و رویکرد سابق پیگیری می شود. سیاستی که به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف در منطقه و بوجود آوردن نزاع میان مسلمانان است. مهمترین مساله و جوهری‌ترین سیاست عربستان در منطقه دامن زدن به نزاع و اختلاف شیعی سنی است. وهابیت سلفی می خواهد این نزاع را گسترش دهد تا در حاکمیت باقی بماند. هدف اصلی آن باقی ماندن در قدرت و سرگرم کردن مردم عربستان است. کاملا بعید است که تغییر جوهری سیاسی در عربستان رخ دهد. سیاست هایی که ذکر شد از همان ابتدای تشکیل چیزی به نام عربستان که با استفاده از زور مناطق مختلف را به خود ملحق کرد پایه ریزی شد و هنوز نیز ادامه دارد.



ادامه سیاست های خصمانه علیه بحرین، سوریه و ایران



این کارشناس عربستانی با تاکید بر ادامه سیاست خصمانه ریاض پس از مرگ ملک عبدالله علیه ایران، سوریه و بحرین گفت: پس از مرگ ملک عبدالله ریاض همان سیاستی که اکنون در سوریه پیگیری می کند یعنی تغییر نظام حاکم بر این کشور و برپایی نظام وهابی سلفی است، را پیگیری می کند. جنگ علیه شیعیان در بحرین نیز ادامه پیدا می کند زیرا وهابی ها بیم آن دارند که تغییری اساسی در این کشور رخ دهد و حکومت دموکراتیک اکثریت شیعه روی کار بیاید، بنابراین به سرکوب شیعیان در این کشور ادامه می دهد.



وی در پایان گفت: از سوی دیگر ریاض سیاست های خصمانه اش علیه جمهوری اسلامی ایران و اقداماتش برای تضعیف این کشور را نیز ادامه می دهد،حتی به محاصره اقتصادی کشور ایران ادامه می دهد.تلاش می کند که بازار را پر از نفت کند و سهم ایران از فروش نفت در جهان را به سرقت ببرد و با کاهش قیمت نفت تلاش می کند به ایران فشار بیاورد و حتی اگر ایران در جاهایی کوتاه بیاید باز هم عربستان به سیاست های خصمانه خود ادامه می دهد.