به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه در تذکری خطاب به هیات رئیسه مجلس و محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بعد از لاریجانی برعهده داشت، گفت: تحمل بیان تذکر را داشته باشید تا متهم به رفتار قجری با مجلس نشوید.

باهنر به دنبال این صحبت کوچک زاده خطاب به وی گفت: مقصود شما که توهین نیست؟ و کوچک زاده جواب داد: خدای نکرده چنین نیست.

کوچک زاده گفت: ویژگی پادشاهان قاجار این بود که در دهان مجلس را ببندند. اگر کسی سعی کند در مجلس در دهان نمایندگان را ببندد، خدای نکرده با پادشاهان قاجار قیاس می شود.

نماینده تهران افزود: در زمانیکه تبصره دوم ماده ۴ طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری در حال بررسی بود اخطار قانون اساسی داشتند وقت این اخطار گذشت و تبدیل به یک تذکر مستند به چهار ماده آئین نامه شد.

کوچک زاده ادامه داد: آقای باهنر شما و هر کس دیگری که بر آن صندلی می نشیند طبق ماده ۱۸ آئین نامه قسم خورده است که این آئین نامه را با رعایت بی طرف کامل اجرا کند، نکته دوم این است که یکی از مواد آئین نامه این است که قطع کلام ناطق خلاف است و شما مسئول جلوگیری آن هستید پناه بر خدا اگر خود شما چنین کنید.

وی تصریح کرد: دو تذکر دیگر دارم ماده ۱۹۶ آئین نامه می گوید اخطار درباره مرافی بودن طرح ها و لوایح و سایر موضوعات قابل بحثبا قانون اساسی، مقدم بر دیگر اظهارات است، ماده ۱۹۷ نیز می گوید در صورتیکه نمایندگان نسبت به اجرای آئین نامه داخلی مجلس تخلفی مشاهده کنند حق دارند بلافاصله این تذکر را بدهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دفتر فناوری مجلس دو ستون مشخص کرده که یکی از آنها برای اخطار قانون اساسی است. اخطارهای قانون اساسی مکررا به ۳۰-۴۰ می رسد اما هیات رئیسه توجهی به آن نمی کند سوال این است آیا اخطار قانون اساسی مقدم نیست؟ که هست، آیا شما علم غیب دارید کسانیکه دکمه اخطار را زده اند، دکمه را بی جا زده اند که نمی توانید همچنین علم غیبی داشته باشید، پس من یک نتیجه می گیرم یک راه برای بستن دهان کسانی که حرفی درباره موادی که در حال بحثاست، دارند این است که ستون اخطارها پر شود و بگویید که قبل از شما هستند کسانیکه اخطار دارند.

وی ادامه داد: خب ما که حرفی نداریم به آنها هم رسیدگی کنید. ملت ایران بداننند بنده به جایگاه هیات رئیسه رفتم و پرسیدم از آقای دهقان عضو هیات رئیسه پرسیدم چرا به اخطارها توجه نمی کنید، که گفت رئیس باید اجازه دهد. به رئیس گفتم چرا اجازه نمی دهید اخطارها بیان شود؟ گفت اخطارها را آقای دهقان باید اجازه دهد این دو را با هم روبرو کردم که با هم مجامله کردند که نفهمیدیم چه گفتند.

کوچک زاده ادامه داد: آقای باهنر اگر اولین اسم در ستون اخطارهای قانون اساسی روشن شد، بلافاصله شما باید طبق سوگندی که خورده اید باید مذاکرات را متوقف و به اخطار گوش کنید نمی توانید بگویید به من ثابت شده است که بی خود دکمه زده شده است، چون هیچ نماینده ای بی خود دکمه نمی زند. اگر اینطور است شما اثبات کنید، میکروفن نماینده را باز کنید تا معلوم شود او حرفی ندارد اگر سه بار چنین شود مردم راجع به او قضاوت خواهند کرد، اما با این کارتان تا وقتی عکسش اثبات شود، برداشت بنده این است شما اجازه می دهید این اسامی زیاد شود، بنده که راجع به تبصره دو ماده ۴ طرح اخطار دارم، بمانم پشت سر آقای تابش یا آقای آصفری که درباره آلودگی هوا و تعطیلی تذکر دارند.

وی تصریح کرد: به قول شما اینها هم مسائل و مواردی است اما به دستور مربوط نمی شود. اما کسی که حرفش مربوط به دستور است، دهانش را می بندید، این کار پادشاهان قجر و خلاف سوگند شما است و این شایسته شما نیست.

باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به کوچک زاده گفت: فرمودند که قصد توهین نداشتند انشاءالله ما هم اصل را بر همین می گذاریم.

وی ادامه داد: ما چند بار عرض کردیم لیستی که داریم و تذکرات و اخطار قانون اساسی در آن ثبت می شود هر روز به ۳۰-۵۰ نفر می رسد حتما کسانیکه این دکمه را می زنند، استدلال و حرف دارند. وقتی طرحی را در مجلس بررسی می کنیم عده‌ای تصور می کنند که باید اخطار دهند و این اخطار باید شنیده شود. وظیفه رئیس مجلس هم این است که اخطار یک یا دو یا سه نفر را بشنویم گاهی اوقات حس می شود که این اخطارها از اصل موضوع بحثفراتر می رود و بیشتر قصد وقت‌گیری مجلس است.

باهنر افزود: به همین مذاکرات مراجعه کنید ببنید جمعا چند اخطار و تذکر امروز شنیده اید تذکرات و اخطارها معمولا نظر موافق و مخالف است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برخی ها می خواهند جای موافق و مخالف را به بهانه اخطار قانون اساسی بگیرند ما هم بالاخره مختصری عقل داریم نگاه می کنیم به فضای کلی مجلس. آئین نامه مشخص کرده است که اگر رئیس اخطار را وارد ندانست آن بخش دیگر تمام شود اما اگر وارد دانست به رای گذاشته می شود. رئیس مجلس که خدمتگزار همه شما است اختیاراتی دارد که براساس این اختیارات و تشخیص باید کار جلسه را جلو ببرد، نمایندگان باید محبت کنند اخطارها و تذکرات بر نظر موافق و مخالف پیشی نگیرد.