به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، ‌ حمیدرضا حاج‌بابایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از بررسی حادثه پیرانشهر پرداخت و گفت: بنده به همراه آقای خضری نماینده پیرانشهر و برخی دیگر از نمایندگان مجلس در محل حادثه و همچنین در بیمارستان بر بالین بیماران حاضر شدیم.

وی افزود: معتقدم آنچه رخ داده را باید رک و پوست‌کنده با مردم و نمایندگان مطرح کردو به همین دلیل در اینجا چند نکته را مطرح می‌کنم.

وی نقل قول منتسب به وی مبنی بر اینکه بهتر است خبرنگاران استعفاء کنند را تکذیب کرد و گفت: آنجا خانمی بود که اصرار می‌کرد من هم به شوخی به ایشان گفتم خوب بود به ما زودتر خبر می‌دادید و چنین حرفی را نزدم و دیگر اینکه لحظه‌ای که وارد فرودگاه تبریز شدم این خبر منتشر شد که دو روز بعد بالاخره وزیر آموزش و پرورش به پیرانشهر رفت در حالیکه چنین نبود.

وی افزود: آقایان سلطانی و سلامی از نمایندگان مجلس شاهد هستند من ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب وارد فرودگاه امام شدم و کمتر از ۲ساعت بعد از فرودگاه مهرآباد به سمت تبریز پرواز داشتم و سعی کردم خود را در اولین فرصت به محل حادثه برسانم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ‌ این مدرسه دو ساختمان دارد که یک ساختمان آن ۴کلاسه و قدیمی است و ساختمان دیگر ۳کلاسه است که سال ۸۳ ساخته شده و البته ساختمان دیگری هم امسال مهیا شده، کل مدرسه ۱۸۷ نفرند که در ۶کلاس به طور میانگین در هر کلاس ۳۰ نفر حضور دارند که در این کلاس ۳۶ دانش‌آموز داشتیم. این خارج از نرم تهران و کل کشور نیست. در تهران برای هر کلاس تقریبا ً‌۳۱ دانش‌آموز در نظر گرفته شده و نرم دنیا نیز در هر کلاس ۲۵ نفر است.

حاجی‌بابایی در ادامه تصریح کرد: در این مدرسه هر ۶ کلاس معلم دارد و خانمی که معلم این کلاس بوده بسیار مسئولانه عمل کرده است. البته این مدرسه خدمتگزار هم داشته که خدمتگزار قبل از شروع کلاس‌ها تمام بخاری‌های ۶ کلاس را نفت می‌ریزد اما نفت در این کلاس به بیرون تراوش می‌کند و اطراف آن آتش می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد اینکه گفته می‌شود باید دوره‌های ضمن خدمت ایجاد شود، اظهار داشت: همین هفته گذشته آموزش حوادثغیرمترقبه را در سراسر کشور داشتیم.

وی ادامه داد: من که وزیر هستم قطعاً‌ اندازه معلم دلسوز نیستم، معلم این کلاس بسیار حساس و دلسوز بوده به همین دلیل به کلاس روبرویی مراجعه کرده و از آقایی که در آن کلاس بوده درخواست کمک می‌کند، متأسفانه آن آقا دانش‌آموزان را به بیرون از کلاس نفرستاده چرا که تصور می‌کرده با بیرون بردن بخاری مشکل حل می‌شود. اگر دانش‌آموزان به بیرون از کلاس فرستاده می‌شدند قطعاً این مشکل پیش نمی‌آمد.

وی افزود: در ادامه این ماجرا خدمتگزار مدرسه بخاری را برداشته و سعی می‌کند آن را به بیرون از کلاس منتقل کند اما جلوی درب کلاس دستش می‌سوزد و بخاری از دستش به زمین می‌افتد.

حاجی‌بابایی ادامه داد بخاری از نوع ارج بوده و ما ۱۵۰هزار اتاق در کشور داریم که از همین نوع بخاری ارج نفتی استفاده می‌کند و البته در سالهای اخیر تعداد زیادی از مدارس مجهز به پکیج شدند.

وی گفت: آتش‌سوزی جلوی درب کلاس صورت گرفته و دانش‌آموزان در گوشه دیگر کلاس جمع شده‌اند متأسفانه صورت و دستشان آسیب دیده اما خوشبختانه آتش به صورت مستقیم صورت و دست آنها را نسوزانده و به این صورت نیست که مانند حادثه‌ای که در سالهای گذشته در شیراز داشتیم بخشی از صورت یا دست آنها تحلیل رفته باشد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه گفته‌هایش بر اساس مشاهداتی است که از محل داشته و با پزشکان نیز مشورت کرده است، افزود: فیلم این بررسی‌ها نیز موجود است و می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم، حتی درب کلاس کاملا‌ً سالم است و گرچه از یک طرف آثار سوختگی در آن دیده می‌شود اما در طرف دیگر کاملاً سالم است و رنگ طبیعی دارد و آتش نگرفته است.

حاج‌بابایی در ادامه تأکید کرد: خوشبختانه مشکل دیگری که ممکن بود بر اساس ورود حرارت به ریه‌های بچه‌ها ایجاد شود به وجود نیامد و از این مرحله عبور کرده‌اند و طی دو روزی که از آنها عیادت داشتیم خوشبختانه حال بچه‌ها تغییر کرده است و کسانی که در ارومیه بودند بلند شدند، ورزش کردند و سرود خواندند و به زودی به زندگی و اجتماع باز می‌گردند.

وزیر آموزش و پرورش به نیابت از وزارتخانه متبوعش اعلام کرد که تمام هزینه‌های مربوط به درمان این دانش‌آموزان تا رسیدن به زندگی عادی و بازگشت به اجتماع را پرداخت خواهند کرد.

حاجی‌بابایی در ادامه گفت: از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.

وی همچنین از پدرومادران دانشآموزانی که در بیمارستان بودند تشکر کرد چرا که از لحظه اول مواجه با وزیر کمال احترام را داشتند و گفت که همین برخورد مسئولیت ما را هزار برابر میکند.