به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، از آغاز جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، درگیری لفظی نسبتا شدیدی بین مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صحن علنی را متوجه خود کرد.

کوچک زاده ده‌ها بار با صدای بلند خطاب به رئیس مجلس گفت: درباره دستور جلسه اخطار قانون اساسی دارد و اولویت دارد درباره اخطارش نطق کند. وی گفت: این روش شما استبداد است.

اما علی لاریجانی با عباراتی چون «من به شما عرض می‌کنم که سر جایتان بنشیند»، «با مجلس این طور صحبت نکنید» از کوچک زاده خواست به فریادهای خود علیه هیئت رئیسه ادامه ندهد؛ کوچک زاده نیز خطاب به نمایندگان مجلس گفت اخطار من درباره دستور جلسه است و آقای لاریجانی باید اجازه بدهد تا نطق کنم. اما چند نفر از نماینده‌های حامی لاریجانی با صدای بلند بر سر کوچک زاده فریاد زدند و عبارت «بنشین» را تکرار کردند.



*جمیری: دستور مجلس تکرار مکررات است / لاریجانی: این طور نیست

همچنین عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس طی تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: متاسفانه دستور جلسات مجلس تکرار مکررات است. در یک هفته تصمیم می‌گیریم ۱۰ مورد را در دستور کار قرار دهیم اما هفته‌ای آینده‌اش تمام دستورها را کنار می‌گذاریم و موضوع دیگری را بررسی می‌کنیم.



جمیری با بیان اینکه باید بر دستورهای جلسات علنی مجلس نظم حاکم باشد از رئیس مجلس خواست درباره بی‌نظمی دستورات جلسات علنی مجلس پاسخگو باشند.



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر جمیری گفت: مشکل اینجا است که برخی دستورات جلسه علنی به دلیل اخطارهایی که نمایندگان می‌دهند مسکوت می‌ماند و ما مجبور هستیم برای رفع ابهام طرح‌ها و لوایح را به کمیسیون‌ها برگردانیم و موضوع دیگری رابررسی کنیم. لذا اینکه می‌گویید تکرار مکررات است درست نیست.



جعفری: اولویت کشور مسائل اقتصادی است نه قانون انتخابات / لاریجانی: وارد نیست



به گزارش فارس، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد هم طی اخطاری در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: می‌خواهم خود و همه نمایندگان را به یک معروف بزرگ دعوت کنم و آن این است که در شرایط کنونی اولویت ما باید بررسی مشکلات اقتصادی باشد نه مسائل دیگر.



وی افزود: اکنون ما به جای بحثدرباره قانون انتخابات باید مسائل اقتصادی را بررسی کنیم تا مشکلات مردم حل و فصل شود.



علی لاریجانی با قطع نطق نماینده بجنورد و با بیان اینکه بحثشما اخطار ندارد گفت مسائل اقتصادی در دستور کار مجلس بوده است و ما آن را بررسی کرده‌ایم.



کمال پیرموذن نماینده مردم اردبیل طی تذکری در حمایت از پاسخ رئیس مجلس به نماینده بوشهر گفت: حل مشکلات اقتصادی در گرو برطرف کردن مشکلات مدیریتی کشور است و اصل و اولویت کشور اصلاح قانون انتخابات است که آقای رئیس مجلس آن را در دستور کار قرار داده است.



قاضی‌زاده: دهقان را سلب مسئولیت و یا با سبحانی‌نیا عوض کنید



بر اساس این گزارش، تذکرات و اخطارهای نمایندگان به موارد ذکر شده محدود نشد و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ در جلسه علنی امروز مجلس از عملکرد محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس انتقاد کرد و گفت: من به همه نمایندگان ارادت دارم اما آقای دهقان نوبت‌ نمایندگان را در اخطار و تذکرهای نمایندگان رعایت نمی‌کند و حق ما شهرستانی‌ها تضییع می‌شود.



وی خطاب به لاریجانی گفت: آقای دهقان حق نمایندگان را تضییع می‌کنند بهتر است ایشان را با آقای سبحانی‌نیا عوض کنید و یا اینکه آقای دهقان را از عضویت در هیئت رئیسه کنار بگذاریم؛ این اولین بار نیست که آقای دهقان اینطور عمل می کند مگر ایشان به هاله نور وصل هستند که می دانند اخطار ما چیست؟



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: این طور نیست که شما می‌گوید آقای دهقان سرشان شلوغ است اما عدالت را رعایت می‌کنند.



مهرداد لاهوتی نیز طی تذکری با انتقاد از عملکرد محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: آقای دهقان روش جدیدی را برای اخطارها و تذکر‌ها در نظر گرفته‌اند و به موجب این روش اسامی را پاک می‌کنند و سپس ثبت می‌کنند که این روش روش درستی نیست.



وی افزود: روش ثبت تذکر و اخطارها باید مثل گذشته باشد تا حق نمایندگان تضییع نشود.



محمد دهقان در دفاع از عملکرد خود گفت: مشکل من چیست که برخی از نمایندگان تذکر و اخطاراتشان را ثبت می‌کنند اما وقتی نوبت ‌شان می‌رسد می‌گویند اخطار و تذکر ندارند.



*وارد ندانستن اخطارهای قانونی تبدیل به عرفی در مجلس شده است



بر اساس این گزارش، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران هم در جلسه علنی امروز(یکشنبه) و در جریان بررسی پیشنهاد حذف تبصره ۴ ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در اخطاری با استناد به اصل ۶۰ قانون اساسی، خطاب به لاریجانی اظهار داشت: آقای لاریجانی احساس می‌کنم قدری این موضوع عادی شده است، از اول بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، تذکرات و اخطارهای قانونی مختلفی درباره بندهای این طرح داده شد اما شما به تشخیصی که داشتید، این اخطارها و تذکرات را وارد ندانستید.



وی افزود: به نظرم تقریباً همه دوستان در حال تکرار موضوع هستند و گویا قدری موضوع به صورت عرفی درآمده است. یعنی احساس می‌کنیم از این پس هر تذکری مغایر قانون اساسی بدهیم، می‌گوییم باید از این موضوع به راحتی بگذریم و آن را رها می‌کنیم، یعنی نص صریح اصل ۶۰ قانون اساسی، اشاره دارد که اعمال قوه مجریه جز در اموری که مستقیماً برعهده مقام معظم رهبری گذاشته شده، از طریق رئیس‌جمهور و وزرا انجام می‌شود، این تبصره ۴ که هم‌اکنون در حال برسی آن هستیم، صریحاً ذکر شده که دبیری ستاد انتخابات با پیشنهاد وزیر کشور و تأیید هیئت اجرایی انتخاب می‌شود.



بذرپاش تأکید کرد: همه ما می‌دانیم که دبیری که مسئولیت اجرای کار بر عهده او گذاشته می‌شود، مثلاً وزیر کشور نقش ناظر بر آن دبیر را خواهد داشت، آن وقت دبیری که قرار نباشد با انتخاب مستقیم وزیر کشور برگزیده شود، ربطی به این دولت هم نخواهد داشت و شاهد خواهیم بود که چقدر مشکلات پیش خواهد آمد اگر این دبیر بخواهد یک دستور ساده صادر کند، مانند جمع‌آوری صندوق‌ها یا…، این امر مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی است.



در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس اخطار بذرپاش را وارد ندانست و گفت: هیئت اجرایی مسئولیت اجرای انتخابات را برعهده دارد و هیئت نظارت نیست، بنابراین دبیر این هیئت باید توسط خود این هیئت مشخص شود و از نظر من اشکال قانون اساسی در این زمینه وجود ندارد.



* کلاس آموزش چگونگی بیان اخطار برای نمایندگان مجلس گذاشته شود



همچنین محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس در نشست علنی امروز خانه ملت و در جریان بررسی پیشنهاد حذف تبصره ۴ ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، اظهار داشت: طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نمایندگان اخطاری راجع به منافی بودن طرح‌ها و لوایح با قانون اساسی داشته باشند، باید اجازه بیان اخطار به نمایندگان داده شود و این موضوع مقدم بر اظهارات دیگر است.



وی خطاب به لاریجانی گفت: بهتر است کلاس آموزش چگونگی بیان اخطار برای نمایندگان قبل از تشکیل جلسات علنی بگذارید تا این مباحثپیش نیاید.



تابش در ادامه از بیان اخطارش صرف‌نظر کرد.



لاریجانی نیز در پاسخ به تابش گفت: خود دوستان باید رعایت کنند.



در ادامه این جلسه موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، گفت: گویا بیان اخطارهای مکرر تبدیل به رویه‌ای در مجلس شده است.



وی افزود: هم‌اکنون ساعاتی از آغاز جلسه گذشته و فقط اخطار و تذکر در صحن علنی داده شده، بنابراین بهتر است دستور را عوض کنید.



حسینی‌صدر همچنین گفت: بنده به دلیل احترام به مجلس از بیان اخطارم صرف‌نظر می‌کنم.



علی لاریجانی رئیس مجلس نیز از نماینده خوی تشکر کرد.



ایرج عبدی نماینده مردم لرستان در خانه ملت نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۴ قانون اساسی، نسبت به تبصره ۴ ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات انتقاد کرد و گفت: طبق قانون رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود اما ماده ۳۵ این طرح رأی مستقیم مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.



عبدی در ادامه با اشاره به تبصره ۴ ماده ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: این تبصره در وظایف وزیر کشور و موضوع انتخابات دخالت می‌کند.



*اسدالهی: مجلس می‌تواند برای همه امور قانون وضع کند



همچنین غلامرضا اسدالهی نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصول ۶۷،۷۱ و ۷۲ قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: بر اساس اصل ۶۷ همه ما سوگند خورده‌ایم که در چارچوب قانون و احکام شرع عمل کنیم.



وی با بیان اینکه بنده جزو طراحان طرح اصلاح قانون انتخابات نیستم افزود: همکاران باید توجه کنند که حقوق سایر نمایندگان را حفظ کنند.



لاین نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون، مجلس میتواند برای همه امور قانون وضع کند بر همین اساس نمایندگان باید برای سایر همکاران خود حق قائل باشند تا به مشکلی برنخوریم.