ساختار مدیریتی ما رضاشاهی است

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، محسن رضایی در سومین کنگره بین‌المللی صنعت احداثاظهار داشت: واقعیت اینست که ما رشد خوبی در بخش سیاسی و امنیتی داشته‌ایم و توانسته‌ایم در دو هزار کیلومتری مرزها، دشمن و ناتو را زمین گیر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امکان دارد در آینده تغییر لحن و سیاست آمریکا را در قبال ایران را شاهد باشیم در عین حال از عقب‌ماندگی تأمل برانگیز در بخش اقتصاد، جامعه و خانواده ابراز تأسف کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متأسفانه از توسعه و پیشرفت متوازن غفلت شده و زندگی و جامعه به اندازه سیاست و امنیت توسعه نیافته است.

رضایی با بیان اینکه شوروی سابق هم با پیشرفت فنی و علمی توانست در کره ماه فرود آید اما از درون به زندگی و جامعه خود توجه نکرد، افزود: اگر ما هم همین رویه خود یعنی عدم تناسب در پیشرفت و توسعه را ادامه دهیم، در داخل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی زندگی و اقتصاد از یک سو و سیاست و امنیت را از سوی دیگر دو بال پرواز هر جامعه برای توسعه دانست و گفت: ملت‌ها نمی توانند با یک بال به پرواز درآیند و باید هر دو بال متانسب باهم تقویت و رشد یابند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: سند چشم‌انداز ایران اسلامی برای متناسب‌سازی توسعه و پیشرفت در کشور ما تدوین شد اما هنوز برنامه عملیاتی قوی در اجرای آن صورت نگرفته است.

رضایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای احیای مجد و عظمت و تمدن ایران اسلامی صورت گرفت و برای رسیدن به این خواسته فداکاری های زیادی انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون به بخشی از اهداف انقلاب اسلامی دست یافته یا نزدیک شده‌ایم اما در بخش دیگر که شامل زندگی و جامعه و اقتصاد می‌شود، عقب هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت‌وگو را گمشده امروز جامعه ایران دانست و اظهار داشت: گفت‌وگو در تمامی سطوح از درون خانواده گرفته تا سطوح مدیریتی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و سران کشور را باید جدی گرفت.

رضایی البته این نکته را هم گوشزد کرد که زندگی فقط شامل گفت‌وگو نمی شود اما در ادامه متذکر شد: فهم، اراده و خرد جمعی حاصل گفت‌وگوست؛ هر چند زندگی به گفت‌وگو محدود نمی شود.

وی ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی و گفت‌وگو باید تحمل پذیری در همه آحاد کشور و دولت‌مردان تقویت شده و همه باید نسبت به یکدیگر گوش شنوا داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ۸ سال پیش حرف از اختلاف در سیاست‌ها و جهت‌گیری ها می زدند، می گفتند که مشکل از آنجاست که بخشی از مدیریت در دست اصولگراها و بخشی دیگر در دست اصلاح‌طلبان است اما اکنون که همه مدیریت‌ها در دست اصولگرایان است، چه پاسخی می توان به این سوال داد؟

رضایی با طرح این پرسش که چرا اختلاف در کشور است؟، افزود: علت این اختلاف‌ها اینست که دولت‌مردان و فعالان سیاسی و جناح‌ها زندگی کردن با یکدیگر و با مردم را یاد نگرفته‌اند در حالیکه ما به شدت نیازمند زندگی کردن با یکدیگر هستیم.

وی در ادامه گفت: اقتصاد و نظام اداری ایران با توجه به سیاست و امنیت شکل گرفته در حالیکه باید از دریچه زندگی و اقتصاد به آن نگاه کرد و نظام اداری بر همین اساس بازآرایی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تا پیش از رضا شاه مدیریت کشور فدرالی بوده و رضا شاه سیستم دولتی امروزی را برای ایران به ارمغان آورد.

رضایی افزود: سیستم بروکراسی و نظام اداری از زاویه امنیت و سیاست طراحی شده و این سیستم کشور را از پویایی و تحرک انداخته در حالیکه باید ظرفیت‌سازی شود و نخبگان را وارد عرصه مدیریتی کشور کرد.

وی اضافه کرد: هزاران نخبه و افراد توانمند در کشور وجود دارند که از توانایی های آنها استفاده نمی شود و متأسفانه شماری از جوانان کشور بیکار هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نگاه به اقتصاد و پیشرفت از زاویه زندگی باشد، تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد.

رضایی افزود: تا وقتی معماری سیستم مدیریتی ایران بقاء گونه باشد به جایی نمی رسیم و لذا باید معماری نوینی در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد شود.

وی در ادامه به توسعه پایدار اشاره کرد و مؤلفه‌های آن را محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دانست و تصریح کرد: باید دید که صنعت احداثچه رابطه‌ای با محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دارد و آن ضوابط و معیارها در صنعت احداثرعایت شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز علت بخشی از خشکسالی دریاچه ارومیه ناشی از سدهای محیط اطراف آنست و همچینن زاینده رود بر اثر احداثصنایع آب‌بر که باید در کنار دریا باشند، تقریبا خشک شده است.

وی بر همین اساس متذکر شد که باید رابطه صنعت احداثرا با محیط زیست بررسی و در برنامه ریزی ها لحاظ کرد.

رضایی تصریح کرد: احداثنمی‌تواند بدون ارتباط با هویت باشد و لذا در کالبدها باید هویت ایران اسلامی نمایان باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال است از نظام جمهوری اسلامی می گذرد ولی هنوز معماری آن شکل نگرفته، تأکید کرد: همانگونه که معماری قاجاریه و صفویه داریم، باید معماری جمهوری اسلامی را داشته باشیم.