به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، صفار هرندی در جمع دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان سخن می‌گفت، اظهار کرد: سرعت رشد علمی در ایران ۱۱ برابر میانگین جهانی است؛ البته هنوز فاصله با دانش روز دنیا هنوز بسیار است، ولی سرعت و شتاب کشور برای رسیدن به نقطه مطلوب نیز بسیار بالاست.

وی با اشاره به نقش دانشجو در جامعه، افزود: انتخابات سال آینده نسبت به انتخابات سال‌های گذشته از دو جهت دارای پیچیدگی بیشتری است؛ یکی از این جهت که دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان با هم برگزار می‌شود و این موضوع تاکنون سابقه نداشته و دیگر این‌که اراده منفی دشمنان نظام بر سر این انتخابات سایه افکنده و البته کشور همیشه با این مساله دست به گریبان بوده است.

صفار هرندی تصریح کرد: دشمنان نظام نمی‌خواهند و دوست ندارند که فرد برگزیده انتخابات، فردی دارای همه ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها مانند شجاعت، دلیری و مردانگی باشد، بلکه کسی را می‌خواهند که همه چیز این مملکت را دو دستی تقدیمشان کند و بعید است که در کشور ما فردی با روحیات و خصوصیات مورد نظر دشمن در انتخابات برگزیده شود.

وی ادامه داد: در این زمینه نیازی نیست که نقش دانشجوها را به آنها یادآوری کنیم، زیرا دانشجوی ایرانی می‌داند که چه باید بکند، ولی تذکری که می‌توان داد این است که اگر ما در این شرایط در ابعاد مختلف موضوع تاثیر‌گذار نباشیم، دیگران به جای ما این کار را خواهند کرد و در غیاب ما دیگران برای سرنوشت‌مان تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که خودمان در صحنه باشیم و آگاهانه و خردمندانه به موضوع انتخابات ورود کنیم. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در مسیر پیشرفت قرار دارد و گفتمان غالب آن، پیشرفت در کنار عدالت و پایبندی به ارزش‌ها است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشجو باید بداند که این کشور دشمن دارد و همزمان که یک دستش با قلم و کاغذ در ارتباط است، از سوی دیگر نیز باید نیم‌نگاهی به دشمن داشته باشد و مدام او را رصد کند؛ دانشجو باید بداند و بفهمد که چه مسئولیتی بر عهده دارد.

صفار هرندی در ادامه در پاسخ به سوال برخی دانشجویان درباره پدیده دین‌گریزی، اظهار کرد: وقتی به افکار سنجی‌ها و نظرسنجی‌ها مراجعه می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت مردم، محکم پای انقلاب و دین ایستاده‌اند؛ وقتی ۸۵ درصد از مردم در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری شرکت کردند، این نشان می‌دهد که اکثر مردم پای کار هستند و در چنین شرایطی اگر از همین مردم، حرفی و یا انتقادی علیه مقام و یا مسئولی شنیده شود، نباید این را به حساب خروج آنها از دین بگذاریم.

وی ادامه داد: این که گفته شود اعتقادات مردم‌ نسبت به گذشته تضعیف شده را به هیچ وجه قبول ندارم؛ من دانشجوی سال‌های پیش از انقلاب هستم و اکنون که شرایط فعلی را با سال‌های پیش از انقلاب مقایسه می‌کنم، مشاهده می‌شود که ظرفیت فعلی در حوزه دین به هیچ وجه با برهوتی که پیش از انقلاب در کشور و دانشگاه‌ها وجود داشت قابل مقایسه نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به عنوان مثال گسترش مساجد در دانشگاه‌ها و شهرها و همچنین حضور دانشجویان و دیگر اقشار جامعه در مراسمی مانند اعتکاف شاخصی است که میزان پایمردی و اعتقادات افراد جامعه را نشان می‌دهد. در این زمینه باید مقایسه درستی صورت بگیرد؛ بعضی‌ها خیال می‌کنند در دوران گذشته، مثلا در دهه ۶۰، از در و دیوار عبادت می‌بارید، و این در حالی است که در آن سال‌ها نیز برخی کینه‌جویی‌ها علیه دین مردم وجود داشت، با این تفاوت که در آن زمان تعداد کدهایی که برای ضدیت با دین پیش روی مردم بود، پنج عدد بیشتر نبود، این در حالی است که اکنون تعداد این کدها به پنج هزار مورد رسیده است.

صفار هرندی گفت: آن موقع هنوز اینترنت گسترش پیدا نکرده بود و مانند شرایط فعلی، از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای اقداماتی علیه اعتقادات مردم انجام نمی‌شد؛ اکنون با وجود همه هجمه‌هایی که به طرق مختلف به اعتقادات و باورهای مردم می‌شود، به جوانان کشور و دین‌داران امروز که برابر همه این هجمه‌ها مقاومت می‌کنند، باید آفرین گفت.

وی درباره سبک زندگی اسلامی، تاکید کرد: راه اندازی و تاسیس مجله " زن روز " در اواسط دهه ۳۰ به نوعی با هدف تغییر سبک زندگی بود؛ در آن زمان این کار انجام شد تا زن ایرانی از نگاه سنتی پیشین خود منفک شود و آ‌داب و عادات فرنگی را بپذیرد، به همین دلیل پوشش، خوراک، آرایش و تحرکات روزمره زن ایرانی به او القا می‌شد و در مجله زن روز برای همه این موارد یک الگو در نظر گرفته شده بود.

صفارهرندی افزود: در حال حاضر نیز بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای که مشابه چنین اهدافی را دنبال می‌کنند، ‌ در سریال‌ها و برنامه‌های خود به نوعی خیانت زن و مرد نسبت به همدیگر را نشان می‌دهند؛ این شبکه‌ها قصد دارند بر خلاف عادت‌ها و عرف اخلاقی جامعه اسلامی، موضوع هرزگی را به مساله معمول جامعه تبدیل کنند و قصد دارند که بگویند در زندگی هیچ حریمی وجود ندارد و همه می‌توانند نسبت به همدیگر دست اندازی کنند؛ در چنین شرایطی اگر ندانیم که این ماجراها از کجا هدایت می‌شوند، دچار نوعی عقب‌ماندگی می‌شویم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یکی از آفت‌های مهم جنبش‌های دانشجویی را وابسته بودن این جنبش‌ها به جریانات و گروه‌های سیاسی دانست و گفت: اگر دانشجو در طول دوران دانشجویی خود بخواهد فقط به این دوران بند باشد و فراموش کند که متعلق به یک زندگی بازتر و گسترده‌تر است، دچار رکورد و عقب‌ماندگی می‌شود؛ همچنین جوانی فصل تحرک است و جوان نباید به تقلید بزرگان، وارد قالب‌های دیگر شده و به نوعی محافظه‌کار شود. جوان دانشجو باید فهم و شعور داشته باشد؛ جنبش دانشجویی و دوره دانشجویی اقتضاعاتی دارد که باید به آنها عمل کرد و البته باید حواسمان هم کاملا جمع باشد.

صفارهرندی با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، اظهار کرد: فتنه‌ای که در سال ۸۸ پشت سر گذاشته شد، بخشی از ریشه آن در خود خواهی‌ برخی افراد بود؛ در رقابت‌ انتخاباتی یکی پیروز و رییس جمهور می‌شود و دیگری رای نمی‌آورد و به فعالیت‌های قبلی خود ادامه می‌دهد؛ مگر ۱۳ میلیون رای کم بود؟ آن کاندیدایی که این میزان رای آورد، به جای ایجاد تنش در جامعه باید می‌رفت و این میزان رای خود را تقویت می‌کرد؛ این قاعده بازی است و اگر کسی قواعد بازی را نادیده بگیرد و این قواعد را بر هم بزند، این اقدام او فتنه است؛ فتنه محصول خودخواهی‌های درونی است.

وی در پاسخ به صحبت‌هایی یکی از دانشجویان درباره اهمیت دادن به دانشجویان در جامعه، عنوان کرد: وقتی گفته می‌شود در جامعه به دانشجوها اهمیت داده نمی‌شود، اگر منظور این است که سرمایه‌گذاری‌هایی که در نظام دانشگاهی برای تحصیل دانشجویان می‌شود، آن‌طور که باید، نیست، این موضوع را باید مسئولان مربوطه پاسخ بدهند و بگویند که ظرفیتی که برای دانش در نظر گرفته‌ایم، در قیاس با درآمدهای کشور و بودجه سالانه، چه میزان است؟ تنها این را می‌دانم که در حوزه تحقیقات اندکی عقب هستیم و درصدی که از تولید ناخالص ملی باید برای تحقیقات هزینه شود، هنوز در کشور هزینه نشده است. البته وقتی اعتباری لحاظ می‌شود، باید زمینه جذب آن وجود داشته باشد.

صفار هرندی گفت: وقتی تحقیق به درستی انجام نمی‌شود، نباید پول‌ها را هدر داد؛ اما در این زمینه نسبت به گذشته وضع بهتر شده است؛ به طور نمونه در سال ۸۳ تعداد سه هزار و ۵۰۰ مقاله در ISI ثبت شد، این در حالی است که در سال ۹۰ این تعداد به بیش از ۲۲ هزار مقاله رسید. با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در کشور وجود دارد قطعا می‌توان در حوزه علم و دانش بیشتر از اینها هزینه‌ کرد و امید است درآمدهای بیشتری نصیب کشور شود و این درآمدها نیز سنجیده و حساب شده هزینه شود.

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی در کشور، خاطرنشان کرد: برای تولید ایده در کارهای فرهنگی باید متولی مشخصی داشته باشیم؛ شناخت خود فرهنگ، حداقل کار فرهنگی است و لازم است پیش از انجام هر کاری، عرصه‌های فرهنگی را بشناسیم. این بسیار بد است که در برخی مواقع قضاوت‌های ما درباره موضوعات فرهنگی متاثر از یک موج است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه، موتور محرکه جامعه و جریان پیشتاز جامعه است، همچنان که حوزه علمیه هم این نقش را دارد و دانشگاهی که با جامعه مرتبط نباشد، اسیر یک فضای روشنفکری دور از واقعیت و حقیقت می‌شود و همچنین اگر گروهی پیشرو و دانشمند جلودار جامعه نباشد، ممکن است جامعه اسیر نگاه‌های منجمد خرافی شود. دانشگاه یک محیط منفک و جزیره‌ای دور از کل جامعه نیست.

صفار هرندی گفت: از یک سو باید از جمود تحرک سیاسی در دانشگاهها نگران بود و از سوی دیگر، دانشجو نباید بازیچه دست گروههای سیاسی شود. آیا وقت آن نشده که دانشجو خود را تکانی دهد و آیا درست است که یک دانشجو وسیله بهرهبرداری فلان فرد شود؟ دانشجویان نباید بازیچه دست بازیگران سیاسی شوند.