به گزارش افکارنیوز، محمدعلی پورمختار به فارس گفت که «گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از «معوقات بانکی» پس از سه ماه کار مداوم تهیه شده است».

وی خاطر نشان کرد: این گزارش توسط کارگروه ویژه بانک کمیسیون و با همکاری بانک مرکزی و فعالان نظام بانکی و برخی نهادهای ذیربط، تهیه شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش این کمیسیون از معوقات بانکی را گزارشی مفصل توصیف کرد و گفت که در این گزارش علل و موانع وصول معوقات بانکی اعلام می شود.

پورمختار خاطر نشان کرد که در این گزارش همچنین بدهکاران بزرگ بانکی و میزان دقیق بدهی آنان مشخص و به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

وی گفت که برای تهیه این گزارش از بدهکاران کلان بانکی برای ارائه توضیح به کمیسیون دعوت شده‌ اما از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که به این موضوع ورود داشته، درخواستی برای همکاری نشده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: گزارش «معوقات بانکی» پس از اخذ آخرین توضیحات مسئولان سیستم بانکی نهایی می شود اما این کار مدتی زمان می برد.

پورمختار در پایان متذکر شد: این گزارش «محرمانه» و «غیر قابل انتشار» است اما احتمالاً بخشی از آن با نظر اعضای کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت می شود.

پیش از این کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم گزارشی از تخلفات بانک‌ها در اعطای تسهیلات و در دوره نهم نیز گزارشی از نحوه بروز مفاسد بانکی با محوریت اختلاس سه هزار میلیاردی تهیه کرده بود.

گزارش معوقات بانکی سومین گزارش مهم مجلس در حوزه بانک‌ها خواهد بود که به رمزگشایی از چرایی پرداخت وام به برخی اشخاص و شرکت‌ها با وجود هشدارها، پرداخته است.

یکی از مهم‌ترین محورهای این گزارش می تواند علت‌یابی عدم وصول مطالبات بانکی از بدهکاران مورد حمایت اشخاص ذینفوذ به بهانه‌های مختلف و در شرایطی باشد که بانک‌ها، بر بازپرداخت به موقع اقساط توسط کسانی که تسهیلات پایین دریافت کرده‌اند، تأکید دارند.

چندی پیش معاون اول رئیس جمهور از عملکرد کسانی که وامهای کلان گرفتهاند اما با گردن کلفتی از بازپرداخت آن سرباز می زنند و با هزینهکردن تسهیلات خارج از محل اصلی به اقتصاد کشور لطمه می زنند، انتقاد کرد.