به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، جلسه مناظره بررسی سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز(سه‌شنبه) با حضور حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امورخارجه و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

مصطفی کواکبیان با اشاره به اینکه ما در دولت نهم و دهم با چند مشکل اساسی مواجه بودیم، اظهار داشت: اولین مشکل فقدان استراتژی مدون در روابط بین‌الملل و سیاست‌خارجی است؛ ما به دلیل اینکه استراتژی مشخص نداریم، نمی‌توانیم نوع روابط با کشورهای همسایه، ‌حقوقمان در دریای خزر و حتی رابطه با آمریکا را تبیین کنیم.

وی دومین مشکل را حرکت‌های زیگزاگی به خاطر نبود استراتژی دانست و افزود: رئیس‌جمهور به اوباما نامه می‌نویسد ولی آنها جوابی نمی‌دهند؛ دوباره نامه می‌نویسد و باز هم جواب نمی‌گیرد و حتی پای سخنرانی اوباما هم تا آخر می‌نشینیم ولی آنها موقع سخنرانی رئیس‌جمهور ما جلسه را ترک می‌کنند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: ‌سومین مورد نیز عدم مباحثکارشناسی و رعایت مواردی است که با تخصص در ارتباط است. متأسفانه بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه لَخت است و از نظرات آنها استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس ساختار فعلی قانون اساسی وزارت امور خارجه یک عضو از شورای عالی امنیت ملی است، اظهار داشت: معلوم نیست در وزارت خارجه چقدر کار کارشناسی انجام می‌شود. ارتباطاتی که ما داشتیم نشان می‌دهد تصمیمات از دفتر رئیس‌جمهور خارج می‌شود.

کواکبیان با بیان اینکه ما ششصد میلیارد تومان برای نشست هولوکاست خرج می‌کنیم، اظهار داشت: واقعیت این است که هولوکاست برای اروپا مانند حجاب که برای ما مقدس است، تقدس دارد.

وی با بیان اینکه یا در وزارت خارجه کار کارشناسی انجام نمی‌شود و یا رئیس‌جمهور آنها را قبول ندارد، گفت: اخیراً رئیس‌جمهور قبول کرده است که تحریم‌ها اثر داشته ولی قبلاً صحبت‌هایی می‌کردند که تا می‌توانید قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود.

این فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از نامزدی ایران در عضویت غیر دائم شورای امنیت گفت: ما زمانی که ژاپن نامزد شده بود، نباید نامزد عضویت غیر دائم می‌شدیم.

*قشقاوی: به نامه‌های ایران پاسخ داده شده

معاون کنسولی وزیر امور خارجه در ابتدای اظهاراتش با بیان اینکه من دیپلماتم و نگاه جناحی و دولتی ندارم، گفت: برخلاف آنچه آقای کواکبیان می‌گوید، ما در همه زمینه‌ها استراتژی مدون و مکتوب داریم؛ برنامه‌های چشم‌انداز و پنج‌ساله مدون شده هستند،؛ غیر از اینها در وزارت امور خارجه معاونت پژوهش دستیار ویژه در امور استراتژی برای تدوین این موضوع دارد.

قشقاوی با اشاره به اینکه بدون استراتژی مدون چگونه اجلاس با شکوه عدم تعهد را می‌توان برگزار کرد، اظهار داشت: این اجلاس فقط ۷۱۷صفحه سند پایانی داشت. ما از سه سال پیش بر روی این اجلاس با کارشناسان فعالیت کرده‌ایم، چگونه می‌شود با کارشناسان لخت ۷۱۷موضوع در حقوق بشر و مناسبات بین‌المللی تدوین کرد.

وی درباره حضور در مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت: در مجمع عمومی سازمان ملل رسم است که در اجلاس افتتاحیه رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کند. همه رهبران دنیا نیز در این نشست حضور دارند. رئیس‌جمهور نیز در این نشست حضور داشت. ‌

قشقاوی درباره نامه‌نگاری‌های مسئولین نیز گفت: اینگونه نبوده است که به نامه‌ها جواب داده نشود، شاید سطوح فرق کند اما به نامه‌ها پاسخ داده شده و هر موقع که صلاح باشد، درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به سوابق وزیر و معاونان وی در امور بین‌الملل، گفت: ‌ سوابق مسئولین نشان می‌دهد که در وزارت امور خارجه کارشناسان زبده‌ای وجود دارد و اگر شما مدعی عدم کار کارشناسی هستید مصداقی وارد سخن شوید.

قشقاوی موضوع هولوکاست را به ۵ بخش ۲۰% تقسیم کرد و گفت: اولین ۲۰% انکار هولوکاست و دومین آن رد کشته شدن شش میلیون نفر است. جالب این است که در ۱۷ کشور مدعی آزادی بیان تحقیق درباره هولوکاست عمل مجرمانه به حساب می‌آید.

وی سومین ۲۰% را جرم دانستن انکار هولوکاست دانست و درباره چهارمین ۲۰% نیز گفت: اگر عده‌ای به واقعیت هولوکاست اعتقاد دارند، ‌باید پاسخ دهند که این اتفاق در کجا افتاد و چه کسانی عامل آن بودند. اگر در اروپا و توسط هیلتر این اتفاق افتاده است چرا باید در قلب خاورمیانه این رژیم جلع شود.

قشقاوی پنجمین ۲۰% را تاریخی یا موضوع روز بودن این واقعه دانست و افزود: برخی از کشورهای اروپایی به خاطر این موضوع بنده را احضار می‌کردند. در آنجا می‌پرسیدیم که اگر این موضوع تاریخی است چرا ما را احضار کرده‌اید؟ چون احضار فقط برای حوادثجاریه اتفاق می‌افتد اگر هم موضوع مرتبط به روز است پس چرا می‌گویید ما موضوع گذشته را مطرح می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه درباره رأی نیاوردن ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: ‌۳۲ رأی نیز برای ما خیلی خوب بود چرا که توانستیم خودمان را در آنجا عرضه کنیم و اگر هم این کار را نمی‌کردیم خود آقای کواکبیان می‌گفت این چه کرسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است که یک بار خودش را در معرض انتخاب قرار نمی‌دهد. علاوه بر این مگر خود آقای کواکبیان که در انتخابات مجلس نامزد شدند و رای نیاوردند، را باید نکوهش کرد؟

*کواکبیان: انتقاد از موازی‌کاری در دستگاه دیپلماسی

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه نظر من عدم استفاده از نظرات کارشناسی در وزارت امور خارجه است، به انتصابات در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: گاهی در انتصابات وزارت امور خارجه روابط بر ضوابط غلبه می‌کند و اکثر نیروهای وزارت امور خارجه پسرخاله یا پسر دایی همدیگر هستند.

وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله مدیریتی برای تصدی مقام سفارت کشور چین در سایر کشورها، اظهار داشت: متأسفانه ما شب می‌خوابیم و صبح سفیر صادر می‌کنیم؛ همین آقای زاهدی وزیر علوم دولت نهم کجا سیاست خارجی بلد بود؟ این فرد روی دست دولت مانده بود به همین دلیل سفیر ایران در مالزی شد.

کواکبیان اشکال دیگر در دستگاه دیپلماسی را موازی‌کاری دانست و گفت: چه معنی دارد که رئیس‌جمهور دنیا را پنج بخش کند و فردی را برای آن منصوب کند.

وی علت دیگر مشکل سیاست‌خارجی را در نظر نگرفتن منافع ملی دانست و گفت: خیلی از کشورهایی که در اجلاس عدم تعهد حضور داشتند، تعدادی ایرانی در کشورشان زندانی‌اند. آیا در حاشیه این اجلاس نمی‌شد برای زندانیان کاری کرد؟ همین الان در سوریه گروگان داریم؛ عربستان هم پررو پررو زندانیان ایرانی را اعدام می‌کند و ما می‌گوییم اینها معتاد بودند و اعدامشان اشکال ندارد.

کواکبیان با اشاره به حضور مرسی در اجلاس عدم تعهد اظهار داشت: رئیس‌جمهور مصر فقط آمد و ریاست اجلاس را تحویل داد و رفت، حتی ما برنامه‌ریزی برای ملاقات مرسی با رهبری را انجام ندادیم. حتی بحثتجدید روابط نیز مطرح نشد.

وی با اشاره به صدور بیانیه علیه ایران توسط آمانو در شب پس از خروج از ایران گفت: همان کسانی که در این اجلاس بودند به جهت دیپلماسی ضعیف ما علیه همان بندهایی که صادر کرده‌اند توطئه می‌کنند، حتی عربستان علیه ما در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه حقوق بشر می‌دهد و نماینده سوریه در همین جلسه برای این که رأی ندهد، از جلسه خارج می‌شود.

کواکبیان با اشاره به اینکه مبارک رفت و مرسی آمد و باز هم این کشور علیه ما رأی می‌دهد، گفت: کشورهای دیگر نیز که در آنها انقلاب رخ داده امروز علیه ما رأی می‌دهند؛ آن وقت یکی از سیاسیون می‌گفت اجلاس عدم تعهد مباهله بین کفر و ایمان بود ولی سؤال این است که دستاوردهای این اجلاس چه بوده است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: زمانی که در سازمان ملل تلاش می‌شود علیه کوبا قطعنامه صادر شود، دستگاه دیپلماسی این کشور فعال می‌شود و کاری می‌کند که قطعنامه صادر نشود.

*قشقاوی: در کدام اجلاس عدم‌تعهد زندانی آزاد کردند

قشقاوی با این پرسش که شما به عنوان یک استاد دانشگاه چه استراتژی مدونی به وزارت امور خارجه ارائه گردیده‌اید، گفت: ما صد در صد طلبکار، و شما صد در صد بدهکارید.

وی درباره انتصابات وزارت امور خارجه نیز گفت: وزارت خارجه ایران تنها وزارت خارجه جهان است که کمترین مقامات را از بیرون، مسئولیت داده است. بسیاری از کشورهای دنیا افراد نظامی را سفیر و وزیر امور خارجه می‌کنند، مگر وزیر خارجه کلینتون رئیس ستاد ارتش نبود؟

قشقاوی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد نیروهای وزارت خارجه کشورهای اروپایی از خارج وزارتخانه تغذیه می‌شوند، تصریح کرد: ‌ رسم است زمانی که وزارت فردی تمام می‌شود سفیر شود. زاهدی و مصری نیز طبق عرف بین‌المللی اینگونه مسئولیت گرفته‌اند.

وی درباره اجلاس عدم تعهد نیز گفت: در کدام اجلاس عدم تعهد زندانی آزاد کردند. اما تنها دیپلماسی موافق ماست که حتی با وجود اینکه اجلاس بین‌المللی است در حاشیه اجلاس وزیر امور خارجه لیبی در هلال‌احمر حضور پیدا می‌کند و اعلام می‌کند که ۵ زندانی را آزاد کرده‌اند.

قشقاوی خطاب به کواکبیان گفت: اینقدر بر سر ما نزنید و تهدید نکنید که دیپلمات‌های تند داریم.

وی درباره سوریه با اشاره به اینکه دیپلماسی غرب در این کشور دیپلماسی خونین است گفت: آنها تلاش می‌کنند که حتی اگر اسد باقی بماند تا صد سال دیگر نتوان زیرساخت‌های کشور را اصلاح کرد. اما دیپلماسی غیر خونین ما در ماه رمضان اجلاس برگزار می‌کند و از طرح کوفی‌عنان حمایت می‌کند.

قشقاوی با اشاره به اظهارات فوکویاما در پاریس مبنی بر اینکه با سقوط اسد دموکراسی و آزادیخواهی در سوریه رخت بر خواهد بست، تصریح کرد: در کدام کشور، استاد علوم سیاسی ناموس سیاست خارجی(سوریه) را زیر سوال می‌برد؛ براساس رهنمودهای حضرت امام و اصول انقلاب حمایت از مقاومت فلسطین ناموس سیاست خارجی ماست.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه غربی‌ها خود می‌گویند که سقوط اسد بهانه است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری علت حمایت ما از سوریه را به خاطر محور مقاومت بودن این کشور می‌داند.

وی با این پرسش که شما مگر نمی‌دانید که ناموس سیاست‌خارجی ما فلسطین است، تصریح کرد: آیا در غرب گفته نمی‌شود که مسئله سوریه فقط بحثمقاومت آن است؟ چگونه مسئله‌ای به این سادگی که را متوجه نمی‌شوید و بعد از منافع ملی می‌گویید.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه ما در سوریه، لبنان و فلسطین عمق استراتژیک داریم به هزینه سه تریلیون‌دلاری آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: آیا ما تا به حال اینقدر هزینه کرده‌ایم، آیا اصلاً این مقدار پول داریم، مطمئناً اگر در مقابل غربی‌ها مقتدر نشویم همچون گذشته که ۷۰درصد خاک ایران را جدا کردند، اقدام می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه خاک کشورمان ایجاب می‌کند که از فلسطین حمایت کنیم، اظهار داشت: چگونه افرادی شعار جانم فدای ایران سر می‌دهند و این مسئله ساده را نمی‌فهمند. معلوم است این افراد ضد ایران و بی‌سواد هستند حتی اگر ادعای با سواد بودن بکنند.

به گفته قشقاوی کشورهایی مانند سوئد و بلژیک وزارت‌خانه کمک توسعه‌ای به کشور دارند؛ آنها مانند ما پول نفت ندارند؛ بلکه از مردم مالیات می‌گیرند و در جایی دیگر خرج می‌کنند.

*کواکبیان: در کمیسیون امنیت ملی نقش داشته‌ام

با بیان اینکه حرف من این است که ما نتوانسته‌ایم دو کشور همسایه را در قضیه سوریه با خودمان هماهنگ کنیم، تصریح کرد: این حرف کجا و بعد بحثمفصل درباره اینکه می‌خواهید ناموس ما را از بین ببرید، کجا؟ بنده هم حمایت از سوریه را قبول دارم، منتها در شیوه عمل اختلاف سلیقه است.

وی با بیان اینکه اصلاً بحثبدهی و طلب در این مسائل نیست، اظهار داشت: ما ایرادات دستگاه دیپلماسی را می‌گوییم و شما می‌توانید آن را تکذیب کنید؛ من بیشترین نقش را در مجلس هشتم و در کمیسیون امنیت ملی درباره قطع‌رابطه کامل با انگلیس داشتم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: پس از یک سال و نیم بحثبالاخره همان حرف ما قبول شد و این یک خدمت به حساب می‌آید.

وی با اشاره به ارسال پیام از داخل مجلس مبنی بر اینکه جلوی سفارت انگلیس خواهیم رفت، تصریح کرد: پس از اشغال سفارت این کشور وزیر خارجه ما به خاطر این اقدام ابراز تأسف کرد که این برای ما خیلی بد است.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در اجلاس غیر متعهدها برای وزیر خارجه نامه نوشتم که اجازه دهید با برخی هیئت‌ها به عنوان مقام غیررسمی صحبت کنیم، اظهار داشت: زمانی که این پیشنهاد را به آقای قشقاوی دادم گفت سرم شلوغ است و با مدیرکل صحبت کن. پس از پیگیری‌ها به ما گفتند که تمام این مسائل دست ریاست‌جمهوری است.

وی به نقش خود در مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: در کمیسیون امنیت ملی گفتم که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد بشاراسد نگذارید و با معارضین ارتباط داشته باشید. در همان جلسه یک فرد گفت: این صدای آمیرکاست در کمیسیون می‌پیچد. بعد سه ماه شخص وزیر نیز از جلسه با معارضین خبر داد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه ما می‌توانیم کشورهای مختلف را در قضیه سوریه با خود همراه کنیم، به اجلاس ایران درباره سوریه اشاره کرد و گفت: در این اجلاس ونزوئلا آمد و یک کشور عربی هم دلش نمی‌خواست حضور پیدا کند. سوریه و فلسطین ناموس ما است، ولی ما باید کشورهای عربی را با خود همراه کنیم.

کواکبیان با اشاره به اینکه لبنان و سوریه مقدمه‌ای برای ایران است، گفت: حتی روسیه که امروز از سوریه حمایت می‌کند برای حفظ منافع خودش است. کما اینکه در مباحثنظری تهدید روسیه نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: اگر ما استراتژی مدونی می‌داشتیم، اجلاسی برگزار نمی‌کردیم که کشورهای همسایه در آن شرکت نکنند. چرا عراق با ما در موضوع سوریه همراه نیست؟

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به لزوم حمایت ایران از سوریه به جهت همراهی این کشور در دوران جنگ با جمهوری اسلامی، گفت: بیداری اسلامی بهترین زمان برای بهره‌گیری ما به حساب می‌آمد؛ تغییر مبارک خوب بود ولی هنوز وزیر ما نمی‌تواند به مصر و غزه برود.

وی ادامه داد: ما به غزه تکنولوژی موشک‌های والفجر ۵ را داده‌ایم و علناً نیز اعلام می‌کنیم اما می‌بینیم که امیر قطر و اردوغان به راحتی به غزه می‌روند ولی ما نمی‌توانیم در این کشور حضور پیدا کنیم. حتی برای سفر به مصر نمی‌توانیم ویزا بگیریم، آنها می‌گویند اگر اجلاسی باشد اجازه ورود مقامات ایرانی را خواهند داد.

*قشقاوی: وزیر خارجه به مصر سفر کرده است

معاون وزیر امور‌خارجه با اشاره به اینکه احساس می‌کنم بنده و آقای کواکبیان از ۲ کشور مختلف هستیم، اظهار داشت: گویا آقای کواکبیان اصلاً روزنامه نمی‌خوانند برای اینکه اگر روزنامه می خواندند، می‌دانستند که وزیر امور خارجه با هیئت پارلمانی به مصر سفر کرده است.

وی در خصوص اجلاس سوریه که در تهران برگزار شد نیز گفت: ۳۲ کشور در این اجلاس شرکت کردند؛ آیا مقامات الجزایری، عمانی و ۲ وزیر عراقی که به ایران آمدند از کشورهای اسلامی نبودند؟ شما کجا زندگی می‌کنید و چگونه استاد دانشگاهی هستید که نمی‌دانید همه کشورها در تهران بیانیه‌ای درباره سوریه صادر کرده‌اند.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه با اشاره به اپوزیسیون سوریه که نیمی از آنان را القاعده تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: اگر شما می‌گویید وزارت خارجه ضعیف است، پس چگونه وزیر امور خارجه آمریکا از ممانعت ایران برای تغییر سخن می‌گوید؟ چگونه همتای آمریکایی بنده در بحرین اعلام می‌کند ایران از شرق آسیا تا شرق اروپا حضور فعال دارد آیا با دیپلماسی منفعل این اعترافات بازگو می‌شود؟ ‌

قشقاوی با اشاره به اظهارات کواکبیان مبنی بر اظهارنظر در کمیسیون امنیت ملی گفت: شما در کمیسیون و در صحن مجلس چه صحبتی داشته‌اید که رأی بیارود؛ یعنی همه مجلس متوجه نبودند و شما متوجه بودید؟ مجلس انتقادات شما را قبول نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه انتقاد بدون پیشنهاد باعثجمود دانشگاه می‌شود گفت: اگر شما انتقاد می‌کنید باید پیشنهاد هم بدهید. انتقاد بدون پیشنهاد چه فایده‌ای دارد؟

در ادامه این جلسه مناظره دانشجویان به بیان سوالات خود پرداختند.

قشقاوی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه مردم سوریه بشار اسد را نمی‌خواهند، گفت: چگونه این حرف را می‌زنید در حالی که دولت سوریه دست به رفراندوم زد و مردم به آن رأی دادند. آیا اپوزیسیون رفراندومی صورت داد. آیا غرب با رای مردم سلاح به تروریست‌های سوری می‌دهد؟

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای جنبش عدم تعهد و رفع تحریم‌ها اظهار داشت: جنبش عدم تعهد چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟ ‌ تحریم یک فرایند ۲۳ساله است و ربطی به دولت، رهبر و امام ندارد. کما اینکه از سال ۱۹۷۹ دستورالعمل اجرایی بلوکه کردن تمام دارایی‌های دولت ایران از سوی آمریکا ابلاغ شد و از آن پس در چندین نوبت کشور ما تحریم شد.

به گفته قشقاوی آمریکا با تحریم ایران نغز آشکاری در قوانین بین‌الملل صورت داد؛ چرا که ما دو قرارداد که یکی از آنها عهدنامه مودت روابط اقتصادی ۱۶ ژوئن ۱۹۵۶ بود که براساس آن نباید در روابط دو طرف اختلال اقتصادی و تحریم اعمال شود. ولی آمریکا بر خلاف حقوق بین‌الملل عمل کرد؛ دومین قراردادی را که آمریکا زیر پا گذاشت، بیانیه الجزایر بود.

وی درباره رأی لبنان علیه کشورمان در سازمان ملل نیز گفت: مشخص است در لبنان حاکمیت بین شیعه، ‌سنی و مسیحی تقسیم شده است، همان زمان نیز وزیر خارجه کشورمان با مسئولین لبنانی تماس گرفت و آنها اظهار داشتند کسی که این رأی را داده است مربوط به فلان جریان است که الان به جهت برخی مسائل نمی‌توان آن را بازگو کرد.

قشقاوی ادامه داد: ما رابطه بسیار طولانی با لبنان داریم؛ مگر علمایی همچون شهید اول و ثانی در جبل‌العامل در نهضت سربداریه از ایران حمایت نکردند.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ایران ۱۳میلیارد دلار در غزه سرمایه‌گذاری کرده گفت: اندازه غزه و تأسیسات آن روی هم به ۱۳ میلیارد دلار نمی‌رسد. بیشترین کمک به غزه را اخیراً‌ قطر با ۲۵۰ میلیون دلار انجام داده است. چگونه ما می‌توانیم رقم ۱۳ میلیارد دلار ار به غزه منتقل کنیم؟ اگر این رقم پول در غزه باشد می‌توان از آن یک نیویورک ساخت.

قشقاوی در پاسخ به سؤالی درباره عدم جلسه مشترک رئیس‌جمهور برزیل از رئیس‌جمهور ایران در اجلاس برزیل گفت: بیش از ۵۰ کشور در اجلاس برزیل شرکت کردند اما مگر رئیس‌جمهور برزیل در یک روز با چند نفر می‌تواند ملاقات کند. بنابراین از ۵۶ کشور حاضر بیش از ۴۷ کشور نتوانسته‌اند با رئیس‌جمهور برزیل دیدار کنند.

وی ادامه داد: ‌آقای کواکبیان این موضوع را در مجلس مطرح کردند و بنده پاسخ دادم؛ پس چرا در تلویزیون دوباره آن را گفتند و در روزنامه درباره آن می‌نویسند.

کواکبیان در پاسخ به اظهاران قشقاوی درباره عدم مطالعه روزنامه گفت: من مدیرمسئول یک روزنامه‌ام و حتماً‌ باید هرشب اخبار روزنامه را چک کنم.

وی با بیان اینکه من سؤالم این است که در اجلاس ایران درباره سوریه چند کشور هم موضع ما بودند گفت: ما مشکلات زیادی داریم. خود شما نیز موازی‌کاری‌ها را می‌دانید.

کواکبیان با اشاره به سفرهای استانی دولت که با اتوبوس انجام می‌شد، تصریح کرد: ‌حالا برای سفرهای نیویورک هیئت ۱۲۰ نفره را که اکثراً فرزندان وزرا هستند به آمریکا می‌برند.

قشقاوی با بیان اینکه پایه اطلاعات اولیه بنده و آقای کواکبیان به طور کلی متفاوت است، گفت: برای حل یکباره مسأله باید زمانی دیگر به دانشگاه بیاییم و پیش از آن، اول اطلاعاتمان را یکی کنیم و بعد ببینیم چه کسی سوت و کف میزند.