آمریکا چاره‌ای جز پذیرش ایران هسته‌ای ندارد

افكار نيوز - معاون رسانهای سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به اهمیت راه اندازی نیروگاه هستهای بوشهر گفت: آمریکا راهی جز تایید این طرح مسالمتآمیز و تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی ندارد.

به گزارش خبرنگار افکار، " العالم " گزارش داد، " پیمان جبلی " اظهار داشت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر اثبات می‌کند که ایران به موفقیت بزرگی در زمینه انرژی و فناوری هسته‌ای دست یافته است چرا که توانسته است بعد از سی سال تحریم و محاصره اقتصادی بالاخره آن را به ثمر برساند.

جبلی افزود: همه فعالیت های هسته ای ایران از جمله نیروگاه هسته ای بوشهر مسالمت آمیز است و به هیچ وجه آثاری از غیرمسالمت آمیز بودن در آن به چشم نمی خورد.

وی با بیان این که راه اندازی نیروگاه بوشهر برای ایران و روسیه اهمیت زیادی دارد؛ خاطرنشان کرد: راه اندازی این نیروگاه ازجهت تقویت موضع ایران درهرگونه مذاکراتی درآینده نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون رسانه ای سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران، روسیه را شریک مهم منطقه ای خود می داند؛ افزود: تهران و مسکو منافع مشترک فراوانی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارند.

وی اظهار داشت: دردولت روسیه، دو جریان با مواضع متفاوت در قبال ایران وجود دارد که یکی از آن ها به ایران به عنوان اهرم فشاری برای اروپایی ها می نگرد و جریان دیگر، ایران را بسیار با اهمیت و نادیده گرفتن آن را نوعی خودکشی سیاسی می داند.

جبلی با اشاره به سیاست ضد ونقیض آمریکا در قبال برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران گفت: رفتار دوگانه غرب و از جمله آمریکا جای هیچگونه اعتمادی را نسبت به آنها نگذاشته است.

وی تصریح کرد آمریکا دو روز بعد از صدور بیانیه هسته ای تهران، شروع به اتخاذ مواضع منفی در قبال ایران کرد.

جبلی افزود: آمریکایی ها به جای تعامل با بیانیه تهران با اقدامات مقرضانه خود قرار داد تامین سوخت هسته ای راکتور تحقیقاتی تهران را به تعویق انداختند.

وی با اشاره به پیشینه منفی فرانسه نیز گفت: فرانسه در گذشته از تعهد خود مبنی بر تحویل ۵۰ تن سوخت هسته ای به ایران در چارچوب توافق موسوم به " اورودیف " امتناع کرده است.

" مهدی عفیفی " فعال حزب دموکرات آمریکا هم در گفت وگو با العالم، اظهار داشت: آمریکا همواره در تلاش است تا در زمینه هسته ای ایران را به شدت تحت فشار قرار دهد اما روسیه به اهمیت روابط و منافع تجاری، سیاسی، اقتصادی، امنیتی خود با ایران واقف است و به همین دلیل در این زمینه با واشنگتن همواره در حال کشمکش است.

برا اساس اعلام " علی اکبر صالحی " معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین مسوولان روسیه سوخت گذاری نیروگاه بوشهر از روز ۲۱ ماه آگوست - ۳۰ مرداد - آغاز می شود.

/ ب +