به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن که به اتهام واهی خرید دوربین دید در شب به مدت ۶ سال در انگلستان در حبس خانگی به سر می‌برد، با تلاش‌های دولت عمان و همچنین وزارت خارجه کشورمان پنجشنبه(۲۳ آذر ماه) پس از صدور حکم دادگاه آزاد و حبس خانگی وی و استردادش به آمریکا لغو شد.

نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن و استاندار اسبق هرمزگان چهارم آبان ۱۳۸۵ در شهر دورهام انگلیس به اتهام واهی و اثبات نشده خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب بازداشت شد.

اولین جلسه دادگاه دو روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیک زندانی شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت سفیر اسبق ایران در اردن بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو کشور(آمریکا و انگلیس) مربوط به سال ۲۰۰۳ انجام شده است.

در پی تلاش‌های وزارت خارجه کشورمان و سفارت ایران در لندن تاجیک پس از دو هفته با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی موقتا آزاد و از آن زمان تا پنجشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۱ در حبس خانگی به سر می‌برد.

در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۸۶ قاضی دادگاه حکم قطعی استرداد تاجیک را به آمریکا اعلام کرد اما به علت وضعیت جسمی و بیماری وی دادگاه تا مشخص شدن وضعیت سلامتی این دیپلمات سابق، موضوع، استرداد را به تعویق انداخت.

دادگاهی در انگلیس هفتم آذر ماه ۱۳۹۱ به لغو استرداد تاجیک به آمریکا رای داد و با توجه به اینکه وزارت کشور انگلیس اعتراضی به این حکم نداشت، تاجیک ۲۳ آذر ماه آزاد شد و قرار است بامداد چهارشنبه (۲۹ آذر ماه) به تهران باز گردد.