به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در خصوص اتفاقاتی که منجر به آتش‌سوزی در مدرسه پیران شهر شد گفت: همه ما باید تلاش کنیم که این اتفاقات نیفتد اما اگر در این ماجراها تقصیری از کسی ثابت شود طبیعی است که دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کند.

محسنی اژه‌ای در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر لغو اجرای حکم سعید ملک پور یکی از گردانندگان سایت‌های مستهجن گفت: حکم سعید ملک پور لغو نشده اما بر اساس برخی ادعاهای وکیل و محکوم علیه این حکم متوقف شده است، ضمن اینکه زندان نیز گزارشی از رفتار متهم را در مدت حبس ارائه کرده که فعلاً در حال بررسی هستیم.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اقدامات فعلی دستگاه قضایی در خصوص پیشگیری از جرائم کافیست گفت: بدون شک اقدامات فعلی کافی نیست و متولیان فرهنگی نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و از جامعه شناسان و روان شناسان بیشتری در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: باید طرح جامعی درباره پیشگیری از جرائم ارائه شود اما این طور نیست که اگر ما یک طرح جامع ۱۰۰ درصدی نداشتیم و همه دستگاه ها هم به میدان نیامدند ما با شرارت ها و نا امنی ها مقابله نکنیم‌.

دادستان کل کشور به آسیب شناسی در قوانین کشور اشاره کرد و گفت: مدتهاست که مرکز پژوهشها، سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی قوه قضائیه به دنبال آسیب شناسی در قوانین هستند، بنابر این اگر بخواهیم بطور کلی جامعه‌ای ایده آل داشته باشیم نیاز به کمک همه داریم.

وی افزود: وقتی در یک موضوع همه مردم به میدان می آیند، مشکل بوجود آمده یا به طور کلی رفع می‌شود یا کمی از شدت آن کاسته می شود، بنابر این اگر فقط دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت کنند شکایت نمی‌کنند.

خبرنگار دیگری در خصوص تخلفات یک شرکت فروش خودرو که منجر به شکایت ۸۰۰ شاکی شده است سوالی پرسید که دادستان گفت: اگر منظور شما پرونده موجود در آذربایجان شرقی است باید بگویم که پرونده در حال رسیدگی است اما در حال حاضر از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

وی در خصوص سوالی مبنی بر پرونده زمینهای تعاونی برق هشتگرد که منجر به شکایت ۲۵ هزار نفر شده است گفت: بعضی افراد در جهت منافع شخصی و یا غیرشخصی خود پیشنهاداتی را به مردم می‌دهند که اگر مردم اندکی تأمل کنند میدانند که هیچکدام از این وعده‌ها عملی نمی‌شود.

وی افزود: برخی بدون اینکه قرارداد را بخوانند آن را امضاء می کنند و گرفتاری‌های بعد از آن به گردن قوه قضائیه است و با شکایت هم کار به جایی نمی‌رسد چرا که گاهی اوقات متهمان واقعاً پولی ندارند که به شاکی‌ها بدهند.

دادستان کشور تصریح کرد: درخصوص شرکت مذکور علاوه بر اینکه بین افراد مدعی اختلاف نظر وجود دارد، زمینهای خریداری شده نیز معارض دارند و این مشکل را دو چندان می‌کند.

وی افزود: دستگاه قضایی تلاش دارد که حداقل متهمان به بخشی از پول خود برسند اما شاکیان باید حداقل از سازمان ثبت، بانک هاو شهرداری استعلام کنند که آیا متهم اموالی دارد یا نه.

در ادامه این نشست محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: اطلاعات جدیدی غیر از توضیحات قبلی وجود ندارد و پزشکی قانونی نیز در تحقیقات خود به نتیجه تازه ای نرسیده است، تحقیقات دادسرا همچنان ادامه دارد و مجموعاً از ۱۱ نفر تحقیق شده، ۳ نفر در بازداشت بسر می‌برند و بقیه آزاد شده‌اند.

وی افزود: تحقیقات کماکان ادامه دارد اما چیزی که در تحقیقات نشان دهد که علت فوت چه بوده هنوز بدست نیامده، البته فردا تعدادی از پزشکان متخصص پزشکی قانونی و دادستان مجدداً تحقیقات صورت گرفته را بررسی خواهند کرد.

دادستان کل کشور درباره بخشیده شدن متهم پرونده از سوی مادر ستار بهشتی گفت: من خودم به شخصه مطلب رضایت را نشنیدم و فقط در سایتها این مطلب را خواندم اما تحقیقی نکردم که از صحت آن آگاه شوم، اگر صحت را بر این بگیریم که مادر ستار بهشتی رضایت داده، این موضوع مانع رسیدگی به ادامه پرونده نمی شود.

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص پرونده تخلف مالی در وزارت ارشاد گفت: این پرونده در مراحل دادسرا بسر می برد و هنوز به دادگاه نرفته و قرار مجرمیت صادره نشده است.

محسنی اژه‌ای درباره اعلام حکم تجدید نظر دیوان عالی کشور درباره متهمان فساد مالی گفت: اینکه چه زمانی نتیجه حکم تجدید نظر اعلام شود ندارم اما امیدوارم بررسی‌ها هرچه زودتر تمام شود و نتیجه اعلام شود.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در مورد صحت خبر بازداشت شدن فردی که یکی از گردانندگان سایت منتسب به نمایندگان مجلس بوده و در عین حال با شبکههای بهاییت نیز ارتباط داشته است؛ گفت: نه فردی که گرداننده سایت نمایندگان باشد بازداشت شده و نه کسی که با شبکه بهاییت ارتباط داشته اما فردی در رابطه با یک سایت دستگیر شده که پرونده آن در حال بررسی است.