به گزارش افکارنیوزبه نقل از نیمروز، این روزها دیگر عادت کرده‌ایم به خبرهایی درباره اتفاقات و حوادثناگوار در مدارس، از ایران گرفته تا آمریکا؛ حتی عادت کردیم به رئیس جمهوری که به مردم کشور دشمن! تسلیت می‌گوید اما دانش‌آموزان معصوم در آتش سوخته مدرسه شین‌آباد را نمی‌بیند، شاید یادتان رفته چهره کودکی را که جان خود را از دست داد و وزیر آموزش و پرورشتان گفت که حادثه بوده است دیگر؛ چرا باید استعفا دهم؟!

همین دیروز هم سایت پارسینه خبر از آتش‌سوزی یک مدرسه دیگر با بخاری نفتی در روستای طبسین شهرستان نهبندان از توابع خراسان جنوبی داده که هنوز خبری از خسارات جانی و احتمالی این حادثه گزارشی نرسیده است.

لابد نه مطمئنا این بار هم همه مقصر هستند جز آنکه تمام انگشت‌های‌ اتهام سوی اوست! باید دید آیا این بار هم وزیر آموزش و پرورش بخاری را مقصر می‌دانند یا خبرنگاران را که چرا گزارش ندادید به ما که فلان مدرسه از بخاری نفتی استفاده می‌کند تا پیگیری کنیم؟!

آقای حاجی بابایی باور کنید این دیگر نه بازی سیاسی است و نه خصومت شخصی، این تنها گزارش کوتاهی است از مدارس دور افتاده روستاهایی که هنوز هم سوخت کلاس درس آنها می‌تواند دل مردم نوع‌دوست ما را بسوزاند.

روستاهای " تیرکرت " و روستای " هزارجریب " از توابع شهرستان بویین‌میاندشت در استان اصفهان حدود ۵ سال است گازکشی شده اما هنوز هم که هنوز است در مدارس این روستاها از بخاری نفتی استفاده می‌شود.

نکته قابل تامل اینکه در روستای تیرکرت، کلاس درس دانش‌آموزان یک کانکس است! آن هم در سرمایی که این مناطق اصفهان دارد و غالبا در طول زمستان از برف پوشیده شده است.

دهیار روستای تیرکرت در پاسخ به این سؤال که چرا در این روستا به جای کلاس درس از کانکس استفاده می‌شود در صورتی که این روستا مدرسه داشته است؟ گفت: آموزش و پرورش، مدرسه این روستا را فروخته چرا که آنها تشخیص دادند این مدرسه در مسیر رودخانه و سیلاب است و برای دانش آموزان خطرناک!

وی ادامه می‌دهد: در آن مدرسه حالا یک خانواده زندگی می‌کند و اتفاقاً گازکشی هم شده است.

دوستی بیان داشت: درست بوده که این مدرسه در مسیر رودخانه و سیلاب است اما فکر نمی‌کنم آن قدر این رودخانه آب داشته باشد که سیلی به وجود آید و بتواند مدرسه را خراب کند.

ظاهرا این مدرسه تنها برای دانش‌آموزان آن خطرناک بوده ولی برای آن خانواده نه!. سؤال اینجاست که اگر واقعا ساختمان مدرسه در مسیر رودخانه و در خطر سیلاب بوده چرا به یک خانواده فروخته شده و گاز هم به آنجا کشیده شده است؟ آیا با این کار جان افراد یک خانواده نیز به خطر نمی‌افتد؟

تجربه هم نشان داده بخاری نفتی برای دانش‌آموزان بیشتر خطرناک‌تر است تا در مسیر رودخانه بودن!

مدرسه روستای " هزار جریب " هم به گفته مرشدی، دهیار روستا، علاوه بر اینکه خطر آتش گرفتن بخاری نفتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند یک مشکل دیگر هم دارد و آن هم قدیمی بودن بنای مدرسه است.

وی با بیان اینکه این مدرسه ۱۰ تا ۱۵ دانش‌آموز و ۲ معلم دارد، می‌گوید: این روستا هم چهار پنج سال پیش گازکشی شده اما مدرسه آن هنوز هم از بخاری نفتی برای گرم کردن کلاس‌ها استفاده می‌کند و گازکشی نشده است.

اینطور که مرشدی می‌گفت این مدرسه هم در حال تخریب است و خطر فرو ریختن بنا دانش‌آموزان و معلمان را تهدید می‌کند. البته آموزش و پرورش قول داده که این مدرسه را بازسازی کند اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

سال گذشته گزارش خبرگزاری مهر درباره بخاریهای نفتی مدرسه روستای "هندوكش" كه اتفاقا از توابع همین شهرستان بویینمیاندشت در اصفهان است، سبب شد تا مسئولان در مدت كوتاهی این مشكل و مشكل تعداد دیگری از روستاهای منطقه را برطرف كنند و گاز را به مدرسه برسانند اما هنوز هم در اقصی نقاط مدارس زیادی وجود دارند كه از نعمت گاز بیبهرهاند و هر لحظه امكان دارد حادثهای تلخ شبیه همین حوادثی كه اتفاق افتاد، رخ دهد.