به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان ، اين مطلب را سيدمحمد خاتمي در ديدار با گردانندگان يك سايت زنجيره اي عنوان كرد. خاتمي با بيان اينكه خطرات بزرگي نظام و مردم و جامعه را تهديد مي كند، اظهار داشت: با اين روندي كه هست فقط يك راه وجود دارد. اينكه رويكرد عوض شود و در انتخابات سالم و فراگير نشان داده مي شود؛ ما هم كمك كنيم كه مشكل حل شود ولي متأسفانه نشانه هاي اميدواركننده اي براي تغيير رويكرد نمي بينم. چشم اندازي براي نامزد دادن فراهم نيست.


خاتمی این مطالب را در واکنش به اظهارات یکی از حاضران گفته که چند سال پیش در سایت بازتاب وابسته به محسن رضایی نفوذ کرده بود اما پس از مدتی از آن سایت کنار گذاشته شد و وی راساً با راه اندازی یکی دو سایت تلاش کرد از سوی فتنه گران و رادیکال های جبهه اصلاحات به بازی گرفته شود.
با وجود اظهارات خاتمی، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در مصاحبه با نشریه مثلثدرباره ابراز تمایلش به نامزدی گفته است: در طول این ۳۴سال بعد از انقلاب برای هیچ کاری کاندیدا نشدم، ولی وقتی مسئولیتی به بنده پیشنهاد می شد و فکر می کردم توانایی اجرای آن را دارم جواب منفی نمی دادم.

بر همین اساس در شرایط فعلی کشور تکلیف می دانم که جلو بیایم. شرایط منطقه و کشور، برگزاری یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری را برای ما الزامی می کند.
بنابراین همه افرادی که در خود توانایی اداره کشور را می بینند باید در این حرکت ملی سهیم باشند و به صورتی مشارکت داشته باشند. تجربه ناموفق اجرایی در بخش های مختلفی که کار کردم، ندارم و مشکلات کشور را خوب می شناسم.

وی با بیان اینکه من به هر حال به جریان اصلاح طلب وابسته هستم و علی الاصول باید با حمایت این اردوگاه بیایم، درباره تعریف خود از اصلاح طلبی گفت: ما اصلاح طلبی را خط امام و پایبندی به قانون اساسی و ارزش ها می دانیم.

بر همین اساس اگر کسی بگوید من اصلاح طلب هستم ولی دنبال براندازی باشد را اصلاح طلب نمی دانیم.
عارف درباره شرط گذاشتن برای نامزدی و از جمله آزادی افراد بازداشت شده گفت: من معتقدم نظام ما نظام شرط پذیری نیست و باید طبق قانون جلو برویم. بر همین اساس شرط نمی گذارم.

عارف در پاسخ این سؤال که آیا در صورت حضور در انتخابات به نتیجه آن تمکین می کند، گفت: حتماً این کار را می کنم و به رقیب پیروز در انتخابات تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه طرح دولت وحدت ملی عملی نیست، درباره احتمال نامزدی خود و رایزنی با خاتمی گفت: من یاد نگرفته ام وارد بازی باخت شوم. من همه بازی هایی که در آن شرکت کردم بازی برد - برد بوده، یعنی اگر آقای خاتمی و دیگران بگویند بیا اما تحلیلم این باشد که اگر بیایم به هر دلیلی رای نمی آورم، نمی آیم. ضمن آنکه آقای خاتمی در این زمینه با من تاکنون صحبت نکرده و قطعاً مرا از آمدن منع نکرده، چون اصولاً ایشان آدم منفی باف و منفی گویی نیست.

عارف همچنین درباره این سؤال که رابطه شما در مقام ریاست جمهوری با رهبری چگونه خواهد بود؟ گفت: مسئله سلسله مراتب در اصول قانون اساسی مشخص است. به آن اعتقاد دارم. ضمن آنکه همیشه در هر سمتی بودم با مافوقم مشورت می کردم، نگاهم نگاه حرکت جمعی بوده است، چون می خواهیم کشور پیشرفت کند، می خواهیم برنامه ها اجرا شوند. دولت به تنهایی نمی تواند کارها را انجام دهد. باید همه قوا و همه نهادها پشت برنامه دولت قرار گیرند و در رأس این نهادها مقام معظم رهبری هستند.

پيش از اين برخي حاميان تندرو خاتمي با حمله به عارف مدعي شده اند كه او از سوي نهادهاي امنيتي مديريت مي شود و اصلاح طلب بدلي است!