قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اجرا می‌شود؟
افکارنیوز گروه سیاسی:

طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با همه پیچ‌ و خم‌هایی که در مسیر تصویب خود در مجلس پشت سر گذاشت و درنهایت با تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد، اکنون نخستین گام‌هایی را تجربه می‌کند که برای اجرای آن در مجلس نهم برداشته می‌شود. روند تصویب این طرح با توجه به اینکه پیشنهادش نخستین بار در خردادماه ۸۹ از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان داده شده بود با وجود حساسیت‌ها و پیگیری‌های رسانه‌ای، در مجلس هشتم یک سال و نیم به طول انجامید.

از سوی دیگر پس از تصویب طرح هنوز خبری از خروجی‌های اجرای این قانون در مجلس نهم به‌ دست نیامده است. عزیز اکبریان نماینده کرج و از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخگوی سؤالات ما در همین ارتباط بود.

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

اعضای هیئت هر چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهند. ما به گزارشاتی که از نهادهای دیگر و از جانب مردم در ارتباط با نمایندگان به دست‌مان می‌رسد رسیدگی می‌کنیم. تابه‌حال نیز مواردی بوده که به آنان رسیدگی شده است. نتیجه را نیز به مراجع ذیربط اعلام کرده‌ایم. موارد در هیئت رسیدگی و به رأی گذاشته می‌شود. بنا به مورد یا به خود فرد اطلاع داده می‌شود یا این که به نهادهای دیگر اطلاع داده می‌شود.

نتایج فعالیت‌های شما چطور اطلاع‌رسانی می‌شود؟ آیا گزارشی قرائت می‌شود؟

نه. بالأخره قرار نیست به آبروی افراد آسیبی برسد.

حتی اگر تخلفی احراز شود قرار نیست اطلاع‌رسانی شود؟

بالأخره حق به جانب کسی داده می‌شود. قرار نیست نتیجه رسانه‌ای شود. اینجا به نوعی محکمه محسوب می‌شود و قرار نیست تصمیماتش اعلام عمومی شود.

فرآیند تصویب طرح در مجلس قبلی بسیار زمان‌بر و در معرض پیگیری‌های رسانه‌ای بود. الآن این سکوت خبری مشکل ایجاد نمی‌کند؟

موضوع سکوت خبری نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم درباره فلان نماینده فلان تصمیم گرفته شده است. ما داریم کارمان را انجام می‌دهیم. موقعی هم اگر لازم شد، شاید به صحن مجلس یا هیئت رئیسه اطلاع دهیم که تاکنون چه میزان پرونده آمده، چقدر تبرئه شده، چقدر منجر به تذکر شده و چه میزان هم به نهادهای دیگر ارسال شده است.

قبول دارید که یکی از جنبه‌های تصویب طرح نظارت اطمینانی بود که می‌توانست به مردم درجهت صحت و سلامت انجام وظایف نمایندگان‌شان در مجلس بدهد؟ تصویب این طرح برای مردم هم مهم بود.

ما به مردم هم اعلام می‌کنیم که اگر کسی گزارشی مستدل و صاحب نام و امضا باشد حتماً رسیدگی می‌کنیم.

مردم چطور می‌توانند شکایات خودشان را به دست شما برسانند؟ از کجا مطمئن شوند که شما رسیدگی می‌کنید؟

ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم یا از ایشان دعوت می‌کنیم تا بعد از تحقیقات به جلسه هیئت بیایند. آن‌ها دلایل‌شان را می‌گویند و بعد هم نتیجه را به آن‌ها اعلام می‌کنیم. شکایات هم از طریق مکاتبه به دست ما می‌رسند.

بنابراین قرار نیست گزارشی رسانه‌ای و نام کسی برده شود؟

گزارش کار در مورد کلیات است. اعلام می‌شود که چه تعداد از تخلفات محرز، چه تعداد تبرئه و چه تعداد تذکر داده شده است. ولی نام شخصی برده نمی‌شود چون درست نیست. درست است که جرم تا احراز نشده باشد نباید نامی برده شود ولی در مورد تخلفاتی همچون ارتکاب رفتارهای خارج از شئون نمایندگی که در خود همین قانون در موردش صحبت شده توقع بیشتری می‌رود.

اگر بحثقضایی است که ما به دادگاه ارسال می‌کنیم. ما ثابت کننده جرم نیستیم. پرونده‌ای را نیز که ما به دادگاه می‌فرستیم رسیدگی می‌شود و دیگر مهم نیست که طرف نماینده است. یکسری چیزها در اختیار هیئت است. یکسری موارد که محرز شد به دادگاه ارسال می‌شود و دادگاه باید نظر بدهد.

مسائلی مثل غیبت‌های بی‌شمار برخی نمایندگان یا برخی هدایای دریافتی در صلاحیت کاری رسیدگی شما هستند؟

مواردی بوده و هست که هیئت رئیسه باید به ما ارسال کند تا به آن‌ها رسیدگی شود.

گزارش‌هایی که به کمیسیون اصل ۹۰ می‌رسد را نیز شما بررسی می‌کنید؟

پروندههایی كه مربوط به دفتر نمایندگان است، عدم صلاحیت زده میشود و به دست ما میرسد تا رسیدگی كنیم.