به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، اين عبارات، توصيه رضا عليجاني از اعضاي متواري و پاريس نشين گروهك نهضت آزادي است. وي در مصاحبه با سايت روز آنلاين درباره مدعاي انتخابات آزاد گفته است: اين تعبير منشوري چند وجهي است كه هر كس از ظن خود آن را معنا مي كند اما حملاتي كه اخيرا به اين عبارت شده، منظور انتخاباتي است كه در چارچوب نيروهاي داخل نظام مطرح شده. يعني پس از آن كه نيروهايي چون هاشمي رفسنجاني، خاتمي و احمدي نژاد آن را مطرح كردند؛ معناي چنين عبارتي آن است كه انتخابات گذشته، آزاد نبوده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ این سؤال که «آیا مطرح شدن انتخابات آزاد از سوی نیروهای مختلف و اشتراک لفظی آنان بر سر چنین واژه ای، آیا می تواند موجب تغییر رفتار حاکمیت شود؟ تصریح کرد: امکانش به نظر من خیلی کم و در حد صفر است. حکومت در حال حاضر یک تحلیل دارد مبنی بر اینکه موفق شده فضاسازی را به دست بگیرد. در مقابل غرب امیدوار است به جای حمله نظامی تحرکی در داخل رخ دهد و غرب آن را بزرگ کند و به بنیان های حکومت ضربه بزند. بدل حکومت در مقابل این ایده، یکدست کردن حاکمیت است و اینکه هیچ فضایی در داخل حاکمیت نباید باشد که غرب از آن استفاده کند.

وی درباره طیف هایی که پیش از این درباره انتخابات آزاد سخن گفته اند، اظهار داشت: برخی از نیروهای اپوزیسیون، انتخابات آزاد را با حضور همه نیروهای سیاسی می دانند. اما وقتی آقای احمدی نژاد حرف از انتخابات آزاد می زند، منظور آزادی خود وی است و نه همه. اما در مجموع این را مثبت می دانم. اگر تعبیر انتخابات آزاد جا بیفتد، ممکن است حول آن مفهوم سازی شود. در حال حاضر شاید چیزی از آن درنیاید، بلکه یک شعار مشترک است برای ایجاد صفی طولانی از نیروهایی که انتخابات را آزاد نمی دانند و می تواند از نظر سلبی آن ها را در یک جبهه قرار دهد. اما می تواند بستری باشد برای ائتلاف نیروهای سیاسی.»

علیجانی درباره این سؤال که «مطرح شدن بحثانتخابات آزاد از سوی طیف های مختلف داخل کشور، می تواند امکان استفاده تاکتیکی آن ها برای به کرسی نشاندن برخی مطالبات شان را مهیا کند؟ پاسخ می دهد: «نه بایست تنور اقتدارگرایان را داغ کرد و نه چاقوی آن ها را تیز کرد. در حال حاضر حاکمیت تصمیم ندارد امتیازی دهد و در این شرایط، وارد شدن در این صحنه که میدان بازی وجود ندارد، ورود به میدان بازی حاکمیت است. از طرف دیگر سکوت کردن هم می تواند نوع دیگری بازی در همان صحنه باشد. وقتی آنها بیت می خواهند یک انتخابات امن و با کمترین هزینه سیاسی برگزار کند، موضع سکوت هم کمک به همین بازی است. وقتی فضا از آن سمت بسته می شود، دو موضع درباره انتخابات وجود دارد. یکی این است ما کاندیدا نداریم که کمی محافظه کارانه است و دیگری که کمی شفاف تر است، عدم شرکت در انتخابات است. اما آیا عدم حضور در انتخابات، کمکی به پروژه برگزار شدن انتخابات در فضای امن نمی کند؟

بنابراين بايستي تمهيداتي انديشيد كه بتواند مشروعيت انتخابات را زير سؤال ببرد. خارج از كشور مي تواند ابتدا پشت سر جريان داخلي حركت كند تا ابزاري به دست حاكميت براي برخورد با منتقدان داخلي ندهد. اما در دقايق آخر، مي تواند مواضع جلوتر و روشن تري بگيرد. اما هم سو و مكمل داخل و حرف هايي كه در داخل امكان زده شدن ندارد مطرح شود و مشروعيت انتخابات را زير سؤال ببرند.