روستای فراری از تمدن در قلب ایران

افكار نيوز-ماهنامه اخبار شیعیان در شماره اخیر خود با درج مطلبی تحت عنوان درنگی در روستای ایستای طالقان آورده است: در اصل این طایفه از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه هستند که با الهام از آرای تجدد ستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان دادهاند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا تاکید می‌کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به علت تشبه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آنهاست…

اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی‌(عج) هستند و بر این عقیده هستند که اکنون آخر‌الزمان است.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز باز گردند، هیچ‌گونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و… استفاده نمی‌کنند کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواد دار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی «اهل توقف» وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.

دو دلیل فقهی «صحت تفسیر در آفرینش خداوند» و «حرمت تشبه به کفار» به شدت مورد تاکید و عمل آنان است.

دیگر عناوین اخبار شیعیان

گزارشی از فعالیت‌های مرکز کامپیوتری علوم اسلامی و تولید بازی‌های اسلامی، اخباری از شیعیان افغانستان، اتریش، ترکیه، سودان، هشدار نسبت به فعالیت‌ فرقه‌های ضاله در جمهوری آذربایجان، اخبار مربوط به شیعیان مالزی، بحرین، پاکستان، ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت مناطق شیعه‌نشینی یمن، و انعکاس مظلومیت شیعیان عربستان، بررسی اوضاع منطقه و لبنان، و ژئوپلتیک شیعه در لبنان قبل و بعد از جنگ ۳۳ روزه از عناوین درج شده در پنجاه و هفتمین شماره اخبار شیعیان است.

ماهنامه خبری و تحلیلی اخبار شیعیان به صاحب امتیازی موسسه شیعه‌شناسی و مدیر مسئولی محمد تقی‌زاده داوری منتشر می‌شود.